Jump to content

Mustang HT 1968 CMC1336


Klingan75

Recommended Posts

Ena bakfjädern drog sin sista suck strax innan jag var på en helt meningslös framvagnsinställning. Det resulterade i att jag gjorde en ytterligare uppgradering av hjulupphängningarna. Det blev ett par 5-blads mideye bladfjädrar från VP Autoparts. Dessa levereras silverfärgade så jag målade dom svarta. Fram blev det nya övre bärarmar från Mustangs Unlimited samt ett par Grab-a-Trak 750 lbs/in fjädrar. De är något kortare än originalfjädrarna och efter att jag kapade dem ett halvt var för att få ner fronten blev de lite för korta. Jag fick göra distanser till stötdämparna för att fjädrarna inte skall ramla ner när jag hissar upp fronten. Nu är allting nytt i hjulupphängningarna, både fram och bak.

Bilen är riktigt trevlig att köra, inte alls stötig utan bara fast och bilen kränger väldigt lite trots avsaknad av krängningshämmare i bak. Jag pressade den till sladd i ett industriområde och den släpper väldigt neutralt. Nu har jag ganska smala däck (205) vilket säkert bidrar men jag får pressa hårt för att få den att släppa. Kurviga vägar är riktigt roliga.

post-5487-144839210637_thumb.jpg

post-5487-144839210648_thumb.jpg

post-5487-144839210656_thumb.jpg

post-5487-144839210662_thumb.jpg

post-5487-14483921067_thumb.jpg

post-5487-144839210678_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

När man ser din bil med fart genom en kurva blir det första intrycket hur stabilt och kontrollerat det ser ut. Den kränger lagom mycket, har inte någon utpräglad över eller understyrning. Det ser helt enkelt jäkligt bra ut!

Som jag sa till dig är det snart stolen som sätter begränsningen hur fort man kan köra genom en kurva.

Hatten av, snyggt jobbat!

Link to comment
Share on other sites

Bara liten fundering , om fjädrarna vart så kort hur hamnade undre bärarmarna? O. kan rekommendera bakre krängninghämmare oxå tyckte min låg fint innan men efter blev det som att åka gokart.:P

Link to comment
Share on other sites

Bara liten fundering , om fjädrarna vart så kort hur hamnade undre bärarmarna? O. kan rekommendera bakre krängninghämmare oxå tyckte min låg fint innan men efter blev det som att åka gokart.:P

Bärarmarna är hyfsat där jag vill ha dem, bilen kanske skulle komma ner liiite till. Du ser profilen på bilen med de nya fjädrarna på bilderna. Det kommer nog en krängningshämmar bak också - den ligger ju i garaget men just nu är pahardstaget ivägen. Dessutom går den redan som en gocart;)

Link to comment
Share on other sites

Bärarmarna är hyfsat där jag vill ha dem, bilen kanske skulle komma ner liiite till. Du ser profilen på bilen med de nya fjädrarna på bilderna. Det kommer nog en krängningshämmar bak också - den ligger ju i garaget men just nu är pahardstaget ivägen. Dessutom går den redan som en gocart;)

Det är kul att åka gokart.:D

Ja när du säger det så kanske lite till, men sen är frågan blir det bättre då?

Link to comment
Share on other sites

Ajajaj, nu ligger man efter igen...

Tyckte att mycket var fixat på min 66'a men jag har långt kvar inser jag när jag läser om era framsteg.

Men det positiva är ju att man får inspiration att jobba vidare med de där halvfärdiga idéerna man har :)

Fortsätt gärna inspirera, det uppskattas :cool:

Link to comment
Share on other sites

Fram blev det nya övre bärarmar från Mustangs Unlimited samt ett par Grab-a-Trak 750 lbs/in fjädrar.

Kan du beskriva hur hård framvagnen känns med 750 lbs -fjädrarna? Kan man med klar blick beskriva dom som komfortabla, eller är det mera "söndagsracer" över dom?

Vet du framaxeltrycket eller totalvikten?

Link to comment
Share on other sites

Kan du beskriva hur hård framvagnen känns med 750 lbs -fjädrarna? Kan man med klar blick beskriva dom som komfortabla, eller är det mera "söndagsracer" över dom?

Vet du framaxeltrycket eller totalvikten?

Jag kan börja.

Körde Klingans bil häromkvällen och säger direkt att de inte känns för hårda. Matchningen mellan dämpare och fjäder stämmer bra och bilen upplevs snarast som en modern bil i GTI-skiktet vad det gäller fjädringskomfort. All tendens till amerikansk gungighet är bortblåst.

Min bil har 850 lbs/in fram och alla som provkört den tycker att det bara är positivt, "den känns som en modern bil" är ett vanligt omdöme, eller vad säger du Klingan?

Min bil väger 800kg över framaxeln och 690 bak som den står just nu.

Var inte rädd för hårda fjädrar, men de måste kombineras med riktiga stötdämpare.

Link to comment
Share on other sites

Var inte rädd för hårda fjädrar, men de måste kombineras med riktiga stötdämpare.

Inte direkt rädd, men försiktig. En styv(are) fjäder påverkar dynamiken, alltså i förlängningen greppet.

Du har dryga 53,5% av vikten framtill, inte ens nära optimalt där heller. Mustangen är vad den är.

Med riktiga stötdämpare... Menar du då Öhlins DFV och Bilsteins MDS? :)

Link to comment
Share on other sites

Inte direkt rädd, men försiktig. En styv(are) fjäder påverkar dynamiken, alltså i förlängningen greppet.

Du har dryga 53,5% av vikten framtill, inte ens nära optimalt där heller. Mustangen är vad den är.

Med riktiga stötdämpare... Menar du då Öhlins DFV och Bilsteins MDS? :)

Har inte provat Öhlins eller Bilstein själv på mustangen, skulle gärna göra det :) Koni räcker bra till denna nivå. Jag ligger säkert i överkant vad det gäller hårdhet på fjädrar på min bil men jag vill inte ha för mycket krängning i kurvor då framvagnen inte är speciellt bra vad det gäller camberkompensation.

Istället för att ha mjukare fjädrar och då vara tvungen till mera statisk camber väljer jag just nu hårdare fjädrar och mindre camber.

Min bil är en rullande testbänk och senast i förmiddags labbade jag med mindre caster och nära 0 i toe, letar efter mer styrkänsla och testar mig fram.

Link to comment
Share on other sites

Eller om du kompenserar krängningen med grövre hämmare framtill, och balanserar understyrningen med med en justerbar dito baktill?

Men om det är ett nollsummespel då man flyttar kraften från inre hjulet, är det ju ingen idé..

Man borde komma åt geometrin i framvagnen. Hör jag någon viska McPherson? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan du beskriva hur hård framvagnen känns med 750 lbs -fjädrarna? Kan man med klar blick beskriva dom som komfortabla, eller är det mera "söndagsracer" över dom?

Vet du framaxeltrycket eller totalvikten?

Smaken är som baken och det är svårt att vara objektiv i förhållande till sin egen bil. Det är markant hårdare än original men det säger ju ingenting. Jag har kapat 750-fjädrarna ett halvt var och det är inte många varv från början. Fjädrarna passar mig. Bilen är fast över farthinder och fortsätter inte att gunga men jag flyger verkligen inte ur sätet och slår huvudet i taket. Hål i vägen märks inte särskilt förutom att bilen i sig låter/skramlar från inredningen - t.ex. mittkonsollen och handskfacket. Bilen passar däremot mycket bättre till inspirerad körning på kurviga vägar än mys-cruising.

Jag har inte vägt bilen sedan jag flyttade batteriet till bagaget och tog bort servostyrningen men jag skulle gissa på 790-800 kg på framaxeln. När jag vägde den när jag köpte den var det 820 kg fram.

För övrigt bannlyser jag härmed McPeston från min tråd;)

Link to comment
Share on other sites

För övrigt bannlyser jag härmed McPeston från min tråd;)

McPärson är tlll för Pokémon-bilar..

Jag har kapat 750-fjädrarna ett halvt var och det är inte många varv från början.

Så i praktiken har du kanske 800-fjädrar.

Jag funderar på att ersätta mina rejält kapade '71 Mustang-fjädrar med något annat, men har inte hittat en värdig ersättare. Måste väl leta bland euro-fjädrar.

Link to comment
Share on other sites

McPärson är tlll för Pokémon-bilar..

Så i praktiken har du kanske 800-fjädrar.

Jag funderar på att ersätta mina rejält kapade '71 Mustang-fjädrar med något annat, men har inte hittat en värdig ersättare. Måste väl leta bland euro-fjädrar.

Mb 124serie fram fjädrar passar och till den modell-serien finns det många fjädrar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Omväxling förnöjer som sagt. Då jag sålde mina "gamla" hjul uppstod ett behov. Fick tag i en uppsättning -03-04 Bullitfälgar som parades ihop med nya spacers från Manton. 245 breda däck fram är lite överdrivet men ytterligare testkörning får avgöra om det blir byte till 225 fram. Förändringen är inte lika stor som när jag bytte hjul första gången men jag tycker att det ser trevligt ut.

post-5487-144839214348_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Hur gjorde du när du tog bort servostyrningen? Själv bytte jag servoventilen mot en "förlängning med kulbult" från MU. Det funkade bra, men blev väldigt tungstyrt. Bytte du snäckan också?

Jag bytte pitmanarmen, parallellstaget och hjälpstyrarmen så att allt som hade med servostyrningen att göra är bortplockat. Snäckan behöll jag. Klart att det krävs lite mer kraft att vrida på ratten men det är bara i riktigt låg hastighet. Vinsten i vägkänsla överväger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...