Henke cmc 2171 Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Har bytt tändspole, då den gamla brann upp. Efter det har tomgången blivit skyhög! Har försökt justera bland-och tomgångsskruvar till förbannelse, blandskruvarna står nu på 1,5 varv. (Holley 2port) Men tomgången är lika hög.Har även försökt justera tändning men utan några direkta resultat. Efter justering av blandskruvarna startar bilen dock direkt,utan gas, och går kanon. Svarar direkt på gasen. (tackar Lars O!)Men tomgången är JÄTTE hög.Har även hittat ett läckage i kylaren som ska tas omhand. Kan värme påverka tomgången? Tempmätaren går inte i taket när man är ute o kör. Men, stänger jag av bilen, och endast slår på tändingen, går mätaren i topp(H).Sen läcker ett av automatens oljerör som går till kylaren, i en skarv. Forsar all olja ut ur lådan om jag skuvar isär skarven för att täta??Och varför får jag bara oljeskum/bubblor på stickan till automaten när jag ska kolla oljenivån??Pga av den höga tomgången? Startar bilen, drar spaken igenom alla lägen ett par gånger, och kollar nivån med motorn igång. Gör man inte så?Ska det vara såhär?? Hjälp en newbie!!Mvh HenkeMustang 1968 Ht 302,c4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Har du justerat skruven för tomgång strax under gasreglaget?kolla denna video för hur man justerar.Visserligen för Edelbrock förgasare men det är samma procedur för Holley[youtube:3s76xhte] [/youtube:3s76xhte]Angående värme så stiger mätaren ofta när man stänger av. Naturligt eftersom cirkulationen av vatten upphör.Vattnet blir då varmast högst upp i motorn där givaren är placerad.Startar du bör mätaren sjunka inom någon minutOljeskum i lådan får du av för hög eller för låg oljenivå vilket inte är bra.För låg nivå så suger lådans oljepump luft.För hög nivå och de roterande delarna i lådan vispar upp ett skumDet kan även finnas andra orsaker.Det rinner endast ut en liten mängd olja när du släpper nipplarna.kanske ett par DL som upplevs som flera liter.När du grejjar med oljerören kontrollera att inget av rören har fått en knäck/tillplattning.Ett knäckt rör fungerar som en strypning och hindrar då flödet.Lådans olja kan då bli överhettad/koka vilket medför snabbt haveriDu kollar nivån med motorn igång och lådan i Neutral. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Fanns ju naturligtvis Holley instruktion på You Tube[youtube:xoxyhty1] [/youtube:xoxyhty1] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke cmc 2171 Posted July 27, 2010 Author Report Share Posted July 27, 2010 Tackar och bockar! Nu ska det skruvas med automaten. Tror jag fått till en hyffsad tomgång nu. Märkte att gasspjället inte ville gå tillbaka helt. Lossade lite på "gaspedalarmen", och nu tror jag det ska funka./henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.