Jump to content

Problem bakaxel - Detroit Locker


Recommended Posts

Hej!

Har problem med min 9"-bakända. Jag hade bakaxeln iväg på byte av utväxling (3.55:1) och installation av en ny Detroit-Locker i våras. Lockern är köpt av min bror från Stigs och utväxlingen (Moser) köptes av de som installerade grejjerna.

När jag körde hem mustangen från verkstaden för någon vecka sedan så hade jag inga missljud alls. Men nu när jag kört de senaste två vändorna känns det som att båda däcken är låsta hela tiden, vid svängar så låter det ett molande ljud och vibrerar rejält som att ena hjulet motarbetar det andra. Det är inget klick-klick som jag förväntar mig. På rakorna är det dock inga missljud alls.

Hissade upp bakändan nu ikväll för att testa och lyssna efter ev. missljud enligt följande:

http://4x4icon.com/offroad/detroit/detroit_noslip.htm#test

Jag och min far orkar inte hålla emot när vi håller ena hjulet fast och snurrar det andra enligt "Step 3". Visst ska man väl orka dra för hand så diffen börjar kugga över?

Som det är nu står mustangen parkerad i garaget, någon som har några tips vad jag kan testa innan jag tvingas riva hela rasket igen?

Link to comment
Share on other sites

Kontakta de du köpt grejorna de vet hur det ska vara :thumbup:

Tror inte du har något fel. hadde du haft en lamelldiff så hadde du sluppit det mesta av oväsendet, men även med den kan det kännas att bilen hoppar med bakändan vid skarpa svängar.

Detroit diffen är känd för att föra väsen:- :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Jag har Detroit Lockers i båda mina Shelbys. Den gamla typen (original)

i 65:an och den nyare typen i 67:an. Den nyare typen låter mindre men funkar

lika bra. När jag åker runt ett hörn utan att ge gas är det som en öppen axel

men med minsta gaspådrag låser den sig och det inre hjulet vill snurra lika många varv (samma avstånd) som det yttre hjulet och det skriker till.

Tar ett tag innan man lär sig köra med detta men jag älskar lockern och kommer inte ta bort den. Testen som visas i operational manual är lätt att göra och den ger ett ratchet

(överhoppande kuggar) ljud. Om det inte funkar, börja om från början och om det inte

funkar ändå har du nog en trasig locker.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jag har ochså Locker i min -67 Fb. Det är precis som Bossewallius skriver mycket bra. I början trodde jag det var alla möjliga fel med klickande och smällande ljud vid "fiskörning". Nu trivs jag skapligt med den, men lite pirrigt är det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...