Jump to content

Byta 6a till v8


Peter M

Recommended Posts

Hej! försökt hitta något på forumet om motorbyte 6a till v8 men inte hittat någonting, det är ju billigare att köpa en 6cyl bil! Frågan är vad som krävs för att lägga i en v8 med lite pulver. Funderar på om jag skall uppgradera min fastback 68, men det verkar kunna bli en dyr historia samtidigt som den är för fin för att "förstöra" hade inte blivit ledsen av att få en kompis till den i garaget :D (det kanske aldrig blir mer än drömmar den som lever får se, drömen om att köpa mustang tog ju några år att förverkliga)Jag hde en 66ht innan som var besiktad och godkänd med v8 men i regpapren stod ca 100hk :?:

MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Håller just nu på att konvertera min Mustang 69 HT (6cyl 250cui) till förhoppningsvis 390FE.

Har fått tag i en bakaxel 9" + Framvagn ifrån en Mach 1 1971 så att grejerna ska hålla för det.

Så i mitt fall, så bytts allt ut... Allt förutom chassit... ;)

Är nästan färdig med bakaxeln samt framvagn... (Bara det är en hel del jobb!)

Bara motorn + några chassi rep kvar :crazy:

Innan jag påbörjade det hela så var man inte alls insatt men man har väl lärt sig lite grann nu... :lol:

Du kan läsa den tråden här http://forum.mustangclubsweden.org/viewtopic.php?f=2&t=20910&hilit=429

Detta kan också vara intressant... http://forum.mustangclubsweden.org/viewtopic.php?f=26&t=9541&start=30

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Håller just nu på att konvertera min Mustang 69 HT (6cyl 250cui) till förhoppningsvis 390FE.

Har fått tag i en bakaxel 9" + Framvagn ifrån en Mach 1 1971 så att grejerna ska hålla för det.

Så i mitt fall, så bytts allt ut... Allt förutom chassit... ;)

Är nästan färdig med bakaxeln samt framvagn... (Bara det är en hel del jobb!)

Bara motorn + några chassi rep kvar :crazy:

Innan jag påbörjade det hela så var man inte alls insatt men man har väl lärt sig lite grann nu... :lol:

Du kan läsa den tråden här http://forum.mustangclubsweden.org/viewtopic.php?f=2&t=20910&hilit=429

Detta kan också vara intressant... http://forum.mustangclubsweden.org/viewtopic.php?f=26&t=9541&start=30

Lycka till :)

Tack! försökte hitta något om konvertering 6-v8 men missade dessa inlägg står tilräckligt för att jag skall vara nöjd :)

Link to comment
Share on other sites

Har själv byggt om min bil till v8 302 2V borrad 0.30, c4an bytade jag kåpa och turbin funkar super bra med min motor, vill man burna lite däck går det med, så den håller nog mer än vad många påstår, det gällar även att använda huvet när man gasar..

sen behöver man gasreglaget till V8, Om du nöjer dig med trumbromsar så är det bara att byta sköld och trummor/nav, samma spindel -68, och en bakaxel 8 eller 9" kardanen är samma om du ska ha C4 i bilen.

Obs glömmde karossmotorfästena är en annan modell till V8an..

och givetvis en större kylare/slangar, jag tog en bigblockkylare, kräver lite fler fästen.

Har man alla delarna så gör man det på ett par dagar..

Link to comment
Share on other sites

Har själv byggt om min bil till v8 302 2V borrad 0.30, c4an bytade jag kåpa och turbin funkar super bra med min motor, vill man burna lite däck går det med, så den håller nog mer än vad många påstår, det gällar även att använda huvet när man gasar..

sen behöver man gasreglaget till V8, Om du nöjer dig med trumbromsar så är det bara att byta sköld och trummor/nav, samma spindel -68, och en bakaxel 8 eller 9" kardanen är samma om du ska ha C4 i bilen.

Obs glömmde karossmotorfästena är en annan modell till V8an..

och givetvis en större kylare/slangar, jag tog en bigblockkylare, kräver lite fler fästen.

Har man alla delarna så gör man det på ett par dagar..

Hej! riktigt fin bil :D:D nu låter det änkelt att byta. Hur har du gjort med regbesikning/bilprovningen? Vad är det för efekt man får ha i 68an?

MVH cmc381 Peter

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med bes , byt till 5 bultat men säg inte att du gjort det utan om de frågar så visa att du har 5 bultat och inget mer, säger du att du har bytat bromsar så kan det bli problem så som ett bromsprov,,

Effekt man snackar bara storlek på motorn 289-428 men med bigblock är det säkrast att ha skivbroms med servo.

effekten kollar de själv upp i sina register, men de kan inte kolla hur mycket du har i din motor, bara uppskatta,,,

så allt från 175-350 skulle jag tro, man skrev ju ner effekten på 428an för att den skulle bli godkänd.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte från 6'a med 3-växlad manuell låda till V8 med 5-växlad låda min 66'a-HT.

Motor + låda + bakaxel + bakvagn (fjädrar och stötdämpare) + framvagn (länkarmar, fjädrar, stötdämpare, kränghämmare, styrväxel, spindlar, nav) och bromsar runt om, kan vara nåt jag glömt :? .

Dessutom var det lite mek med elsystemet, kopplingsmanövreringen och avgassystemet.

När jag skulle regbesikta och besikta den så chansade jag, körde in med 17-tums fälgarna och det gick bra, dom sa inget varken om det det ombygda bromssystemet eller om kuggstångstyrväxeln, enda kommentaren var: "varför har du så stor varvräknare" :--

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite grann.... hoppas det är ok ;)

Bjorne, hur är avgaskraven när man byter motorn. Går dom på blocknumret och man får ta med sig spec på avgaskraven?

För många motorer är väl smoggade vid 1971-72?

Tanken var att man får tag i en motor som har lite lättsammare avgaskrav...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...