Jump to content

Montera asfaltmatta


Emberglo

Recommended Posts

Hej

Har en kartong liggande med asfaltmatta från USA till min 66:a. Tänkte värma fast dem med värmepistol men blir lite fundersam. Ena sidan av mattorna ser det ut att vara en plastfilm, den går inte att ta bort på något sätt, vad jag kan se. Trodde att plastfilmen skall bort och att det då ger en "klistrig" yta som fäster på plåten när man värmer fast dem.

Har någon ett uppslag vad denna plastfilm eller är det den som smälter och blir den klistriga ytan när man värmer upp plastmattorna

Tips mottages

Mvh

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den går att ta bort, men det är lite pilligt.

Ta bort plasten värm med pistolen på det klistriga tills den blir geggig.

Passa in och eftervärm på ovansidan för att anpassa efter underlaget.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Dessa har legat på vinden ett tag och nu verkar det som om det har blivit sammansvetsade. Plastfilmen där det går att pilla bort släpper endast i små mm-delar. Antar att plasten har blivit gammal och porös, dvs går inte att dra bort på något sätt. har prövat och värma med hårfön. Ser framför mig följande alternativ

1. plocka fram värmepistolen och smälta bort plastfilmen

2. stoppat in en matta i frysen, för att se det kan släppa lite bättre när asfalten har stelnat ordentligt

3. Köra med thinner på filmen för att på så sätt lösa upp den.

Är det någon som har några andra kreativa ideér :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Undras om inte plastfilmen skall vara på den sida som inte är mot plåten. Skälet skulle vara att asfaltmatten inte skall klibba mot textilmattan, eller vad man har uppe på asfaltmattan.

Det var iaf vad jag trodde när jag lade in asfaltmatta (med värmepicka) i en gammal fransman för många år sedan....

Lasse B

Link to comment
Share on other sites

Hej

Då är asfaltmattorna monterade till slut. Att få bort plasten blev riktigt enkelt.

Jag rullade ihop en matta och stoppade in den i frysen i ca 20 minuter :crazy: . Sen var det hur enkelt som helst att ta bort plastfilmen, det var i stort sett bara att dra av hela filmen i ett stycke.

Tänk om jag hade gjort det från början istället för att försöka pilla bort plasten som satt som berg när mattorna var varma(20C)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...