Frosten August 22, 2010 Report August 22, 2010 Har just köpt min första mustang 1966 HT 289 C4. och nybliven medlem i detta forum samt mustang klubben. Bilen i Skapligt bra skick lite att göra till vintern såklart, men det hör ju till.Tyvärr fungerar inte spärren mellan växel lägena, dvs det går att föra spaken till R direkt från D. Detta känns lite riskabelt!!Knappen på växelföraren fungerar och ger motstånd när den trycks in, så felet borde ligga längre ner .Kan någon förklara hur spärren fungerar och hur den kan felsökas och lagas.I övrigt växlar och fungerar lådan hur finst som helst.Hasse / Kalmar Citera
stickan ht-68 August 22, 2010 Report August 22, 2010 Hade samma problem på min -68, C4. Glappar spaken mycket i din? Så var det på min, bytte plastbussningarna till spaken så var problemet borta. Kolla samtidigt även hackskenan där tappen i nedre delen av spaken löper över i växellägena, så att inte den är utnött. Citera
Frosten August 22, 2010 Author Report August 22, 2010 inte mycket glapp, har dock inte kollat hackskenan. hur kommer jag åt den. räcker det att ta bort invändiga konsolen, eller krävs det mer.Bilen är ganska ny besiktad ( av förra ägaren) och är lite förvånad att de inte sa något där. Citera
Tommyax August 22, 2010 Report August 22, 2010 Som tidigare inlägg, knappen lyfter upp en spärr, kan vara att spärren är defekt, inget de kollar på besiktningen.Däremot kollar de att det inte går att starta annat än i läge P o N.Lossa T- handtaget med insex. Har du konsoll så måste du ta bort den, sedan sitter själva shiftbezel med 4 krysskruvar.Nu kan du se mekanismen./Tommy. Citera
Frosten August 22, 2010 Author Report August 22, 2010 Ok tack!Skall skruva bort detta och se vad jag hittar. återkommer när jag undersökt.Tackar för snabba svar. Citera
Frosten August 28, 2010 Author Report August 28, 2010 Jaha, då var det konstaterat att det fanns ingen spärr kvar, den har försvunnit till de sälla jaktmarkerna..Fjäderfunktion i knappen och rörelsen i växelföraren helt ok, men det fanns ingen tapp som stack ut och hakade i den tandade skivan. ( den såg också ganska sliten ut den tandade skivan)Finns det komplett växelförare (spak) att köpa och i så fall var? eller skall man försökaka svetsa dit någon liten bit som kan haka i den tandade skivan?// Hasse kalmar Citera
Per Berglund August 28, 2010 Report August 28, 2010 Här finns en del av det du söker.http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=7210D+01&Category=&catkey=EMUSTANGDessa bussningar ett måstehttp://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?UID=2010082810551112&GEN0=&GEN1=&GEN2=&GEN3=&GEN4=&GEN5=&GEN6=&GEN7=&GEN8=&GEN9=&TRAN85=Y&T1=94N+01&dep_key1=Den tandade skivan är värre.Kan vara enklast söka upp en begagnad komplett enhet vilket bör vara ganska lätt att hitta.Kolla med Rolandshttp://www.rolandsmustang.com/ Citera
Frosten September 9, 2010 Author Report September 9, 2010 Så här blev det till slut.Jag beställde en komplett automatic shifter assembly ( se bifogad bild) dvs hela spaken med hackskena och konsol. Fick dock ta bort 2 små bleck innan den passade min årsmodellDen kostade 185 USD enligt hemsidan.detta blev följande kostnad innan jag hade den i min hand. och allt tog 9 dagar från beställning.1389 Kr för delen.362 kr i frakt520 kr tull med mera ( detta la posten ut och jag betalde när jag hämtade ut den)Totalt 2272 kr. ( innebär i det här fallet att man kan omräkna dollar priset till 12,28 kr för allt levererat till nnärmsta postkontor.)Rolands mustang hade enbart spaken för 1796 kr. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.