xstang Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Hur har ni gjort för att komma åt under "gallret" vid framrutan? Det är gammal målfärg som flagnat där nu och jag skulle behöva få ytan uppruggad för målning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Hej.Om du bara tänkt dig att måla under galler så blirdet inte lätt, tyvärr, skillnaden är om du skalllaga eller hel lack då går det att öppna för attgöra ett grundligare arbete 65-68 har tyvärr galler svetsat och 69-70har det skruvat Om du kollar så har nästan alla en skrovlig botteneller färg som släppt, inte ens en orenoverad,alltså en originalmustang har en slät och finyta i botten av luftkanalen Jag tror att uppfinningsrikedomen hos den somskall göra iordning denna del är vad som styr Jag har gjort iordning på ett par olika sätt menalltid avslutat med att rostskydda med svartrostskyddsmassa, då ser man inte allt skit somfinns här i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted August 22, 2010 Author Report Share Posted August 22, 2010 Jo, jag märkte det, jag kollade på en del renoveringsbilder på nätet. Det finns ingen rost därunder, så det blir nog som du säger att spruta dit svart massa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Jag kan glädja dig med att rosten har du på undersidan "gallerplåten" Den är helt obehandlad medan plåten du ser genom gallret faktiskt är typ galvad.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted August 23, 2010 Author Report Share Posted August 23, 2010 Tackar Mats för den upplysande faktan. Tro att jag hade mått bättre utan att veta. Men, jag tror ändå jag får sova gott om nätterna. Bilen är i det stora hela rostfri, förutom framför förarstolen där det är hål i golvplåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted August 23, 2010 Report Share Posted August 23, 2010 För all del Jag körde in ett långt munstycke genom dräneringshålen och hålen där det sitter gummipluggar på sidorna och sprutade rostskydd överallt där jag kom åt (även undersidan av täckplåten). Jag hade dock framskärmarna av.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted August 23, 2010 Author Report Share Posted August 23, 2010 Jo jag har kollat med en ficklampa genom dräneringshålen idag. Skall försöka ta och putsa med en lång stålborste typ flaskborstemodell.Man lär sig hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elak007 Posted August 23, 2010 Report Share Posted August 23, 2010 Är det nån som vet om man kan "laga" med tectyl? det kommer vatten i eller vid höger vent.-lucka när jag häller vatten i friskluftsintaget. (det var en som föreslog det)En fråga till, hur vanligt är det att det har rostat hål där ?/Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Hej.Det är ganska vanligt att det har rostat runt venthålunder instrumentbrädan,mest vanligt är på svensksålda bilar, men förekommer i mindre skala på importerade bilar Det finns ett lagningskitt till ventilationshålen att köpa,kolla med några av våra Svenska firmor som säljerMusse delar. exempel: Mustangparts, VP Autoparts, Rolands Mustangdelar, AB Sven Ullman, mfl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Stosarna som sticker upp ca 5cm genom den galvade "baljan" (för att vattnet som rinner ner genom gallret inte skall träffa fossingarna utan rinna ut genom dräneringshålen på sidorna bakom innanför framskärmarna) är i vanligt obehandlat bonnstål. Därför är det bara en tidsfråga innan man får ha gummistövlarna på såvida man inte lyckats spruta in rostskyddsolja. Som Lars säger: Det finns ett "fusk-kit" att fodra hålen med annars är det ut med rutan och 120 punktsvets som skall borras ut.mvh, MatsDSCN1568.JPG[/attachment:fi71c0o5] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eyeman Posted August 31, 2010 Report Share Posted August 31, 2010 Jag har svetsat upp hela min bil (trodde jag) . När jag höll på att montera skärmar och annat så lyckade jag tappa ner en bricka i gallret , å där vill man ju inte ha nåt som ligger o skramlar , så jag lyckades vinkla arm,hand o fingrar och kom in genom stosen på förarsidan jag fick tag i brickan men höll på att skära av mig 3 fingrar .....Med hjälp av en tocken där böjbar slang man kikar i , så såg jag att det fanns nästan inget kvar av stos/plåt under isoleringsmattan , bara massa vassa rostdelar ....... så det blev att kapa upp galler o lite till så jag kom åt eländet , sen göra ny stos och plåt för att sedan svetsa in det (vägrade borra bort 140 punktsvetsar ) lycka till //Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.