THPA August 27, 2010 Report August 27, 2010 Nu har jag blåst grenrörspackningen igen och på samma ställe som förutJag använder original grenrör och feel pro packningDet är inte så kul att byta på en 428 så jag skulle vilja veta om det finns något annat fabrikat på packning som kan vara bättre???Det funka bra så länge jag körde relativt lugnt men nu har jag testat en ny fördelare och gasat en hel del då verkar det inte hålla Funkar headers bättre med packningar ??? Citera
1096 August 27, 2010 Report August 27, 2010 Nu åker jag inte FE maskiner tyvärr men på mina småblockare har jag sedan tröttnat på blåsta packningar enbart dito i koppar. Har tätat fint och går att återanvända till en viss gräns givetvis. Kostar ju lite mer men man verkar slippa att byta så ofta.http://www.summitracing.com/parts/SUM-111435/Ett gjutet grenrör borde ju dock hålla en vanlig packning på plats väldigt länge om det bara är plana ytor på grenrör/topp. Mvh, Citera
Mario August 27, 2010 Report August 27, 2010 Spinner på tråden, skall byta på min 70-428 med headders och ska ha dit vanliga grenrör fixar man det utan att lyfta ur motorn?Kan man lossa motorn ifrån motorfästena och lyfta lite försiktigt åt en sida i taget för att komma åt?Det satt väl inga grenrörspackningar orginal på vissa smallblock vet inte hur det var på bigblock. Det krävs nog nyplanade ytor för att köra utan packningar.Mario Citera
JohnB August 27, 2010 Report August 27, 2010 Spinner på tråden, skall byta på min 70-428 med headders och ska ha dit vanliga grenrör fixar man det utan att lyfta ur motorn?Kan man lossa motorn ifrån motorfästena och lyfta lite försiktigt åt en sida i taget för att komma åt?Det satt väl inga grenrörspackningar orginal på vissa smallblock vet inte hur det var på bigblock. Det krävs nog nyplanade ytor för att köra utan packningar.MarioAnvend EJ grenrørspakning om du har orginal gjutjerns grenrør. Jag anvende lite kopperpasta og det blev helt kanon. Inget lekasje .....Om du kan ta bort headersen utan att lyfta motoren.....Nja. Palla bilen høgt om du inte har tilgång til lift. Lossa motorfesten og lyfta på motoren. Va redd om kylaren og kylarslangar, ta bort startmotor, ta bort lite framvagnsdelar, og om inte dine headers er for långa så KAN det gå. Jag skruvade i 5 eftermidager (ca 3 timmer om dan), sen en lørdag og en søndag. På søndagen hadde jag fortfarande inte headersen ur bilen fast alla bult var ute. DÅ koplade skallen ur. Frem med el bajonettsågen. 10 minuter senare låg det några dusin "stål donuts" på golvet Montering av orginal grenrør tog 1,5 - 2 timmar. Hur lett som helst. Ska jag ha headers i min musse igjen NEJ Absolut inte Glømde jag att berettta at det er "lite" trångt og jag var tvungen att modifiera ca 5 stk blokknycklar Ja også behøvs lite plåster og bandasj. Garanterad att du ser ut som en vildsint katt har atackerad dine armar efteråt.JohnB Citera
JH August 28, 2010 Report August 28, 2010 Vid användning av gjutjärnsgrenrör har jag använt traditionellt motorpackningsklister, har fungerat hittills utan läckage. Citera
THPA August 30, 2010 Author Report August 30, 2010 Det stämmer att det inte ska vara någon packning även på FE motorernaJag har provat att ta bort packningen men det funkar inte alls så det var bara att riva igenTror nog att det bästa förslaget är koppar packning och se om man kan plana grenrören i vinterFinns koppar packningen att köpa i Sverige??Det är 4 ans cylinder mot 3 ans som går men det är väl den som varmast vad jag förstårDet går att plocka bort grenröret utan att lyfta motorn men man måste lossa motorfästerna och lyfta den lite och bryta över den till sidanKan tänka mig att det är värre att få bort headers med motorn i ???Trångt är det ..Armarna ser ut som man varit i slagsmål med en katt Citera
pools August 30, 2010 Report August 30, 2010 Det stämmer att det inte ska vara någon packning även på FE motorernaJag har provat att ta bort packningen men det funkar inte alls så det var bara att riva igenTror nog att det bästa förslaget är koppar packning och se om man kan plana grenrören i vinterFinns koppar packningen att köpa i Sverige??Det är 4 ans cylinder mot 3 ans som går men det är väl den som varmast vad jag förstårDet går att plocka bort grenröret utan att lyfta motorn men man måste lossa motorfästerna och lyfta den lite och bryta över den till sidanKan tänka mig att det är värre att få bort headers med motorn i ???Trångt är det ..Armarna ser ut som man varit i slagsmål med en katt Jag har också provat att inte ha packning på min 390. Det funkade inte. Har nuFelPro-packningar. Papper ser det ut som, men kan väl inte vara det. Men nuär det tätt i alla fall. Trångt, ja, mycket trångt. Tar en bra stund att byta, dåman inte kommer åt med några bra verktyg. Dessutom måste man dra två bultarut helt med ringnyckel. Och sårig blir man om fingrar, knogar, handleder och armar.Men det får man leva med om man har en BB.Mvh.pools Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.