Jump to content

Recommended Posts

Har helröda bakljus och på senaste besiktning står det blinkers fel färg. Vill inte byta ut hela lampan. Hur gör ni andra? Någon som provat med backljuslampan eller en tillfällig utanpåliggande.

Att ha blinkersen i backljuset bör fungera för dig.

Men det beror helt på besiktningsmannen.

Jag själv har EU-lamporna bak. Men dom sattes dit pga att den sverige konvertering som va gjord, inte va bra(farthållaren slutade fungera efter bromsning.). Och då fick jag ett paketpris på allt och då va det lite.. aja whatever, as long as it works :thumbup:

Ja jag provar med att koppla in backljusen vill inte byta då jag tänkte montera sekventiella blinkersar.

det gör du rätt i.

Hade jag stoppat i om det inte va pillat där redan.

Så sugen!!!

Har helröda bakljus och på senaste besiktning står det blinkers fel färg. Vill inte byta ut hela lampan. Hur gör ni andra? Någon som provat med backljuslampan eller en tillfällig utanpåliggande.

Då har du alltså originalbakljusen och bilen är då troligen inte konverterad dvs bromsljus och blinkers är inte separerade?

Chansen att få den igenom besiktningen är då i princip noll såvida inte bilen är flyttgods.

/MOS

Nää de är inte separerade men det måste ju gå att fixa.

Eftersom det var en kontrollbesiktning du skulle göra har ju bilen registreringsbesiktats någon gång i detta land. Då MÅSTE bilen varit konverterad på något sätt och sedan återställts. Ofta besiktades det med utanpåliggande blinkers bak (står då i ditt regbevis). Då bör du ta reda på hur det är fulkopplat. Annars bör du göra en total elsanering av tidigare klåpare = skitsvårt.

Nää de är inte separerade men det måste ju gå att fixa.

Eftersom det var en kontrollbesiktning du skulle göra har ju bilen registreringsbesiktats någon gång i detta land. Då MÅSTE bilen varit konverterad på något sätt och sedan återställts. Ofta besiktades det med utanpåliggande blinkers bak (står då i ditt regbevis). Då bör du ta reda på hur det är fulkopplat. Annars bör du göra en total elsanering av tidigare klåpare = skitsvårt.

Det står inget i regbeviset. Men fick en anmärkning på förra besiktningen om fel färg. Är inte fulkopplat då den är helt original och regad med original bak och ombyggd endast fram.Förmodligen missades det då att baklyktorna inte var utbytta.Men det borde ju funka tillfälligt att ta strömmen direkt från blinkrelät och ut till backlyset.

Verkar svårt att få fram hur det ska kopplas med org ljusen. Vad och hur kopplar man om när man byter till eu lyktor eller är det plug and play??. Grufman du borde ju veta. Viska till mej så ska jag klippa gräset i stugan skotta hela vintern och skicka en pizza från take off haha.

Ett tips är att du kontaktar tidigare ägare för att försöka få info om belysningen. Har den varit omgjord som Robert skriver etc. Börja där vet ja. Bilens historik helt enkelt.

/MOS

Verkar svårt att få fram hur det ska kopplas med org ljusen. Vad och hur kopplar man om när man byter till eu lyktor eller är det plug and play??. Grufman du borde ju veta. Viska till mej så ska jag klippa gräset i stugan skotta hela vintern och skicka en pizza från take off haha.

du får viska till Grufman mejl istället, fredrik@grufmanbil.se :shh:

Drog i mig furstliga mängder sprit tillverkade egna lamphållare. Först från mitt broms, sen från fram blinkers och till sist drog jag från skyltbelysningen till vä och hö bakljus. Originalet får ligga i bagaget och skämmas och lysa bäst fn den vill SKÅL...

Drog i mig furstliga mängder sprit tillverkade egna lamphållare. Först från mitt broms, sen från fram blinkers och till sist drog jag från skyltbelysningen till vä och hö bakljus. Originalet får ligga i bagaget och skämmas och lysa bäst fn den vill SKÅL...

Hoppas du har i runda slängar 10 000kr över till ny databox!

Drog i mig furstliga mängder sprit tillverkade egna lamphållare. Först från mitt broms, sen från fram blinkers och till sist drog jag från skyltbelysningen till vä och hö bakljus. Originalet får ligga i bagaget och skämmas och lysa bäst fn den vill SKÅL...

Förstod typ...... ingenting..!!.. av detta inlägg.........!!!!

Funkar då originalet ligger och gör sitt jobb i bagaget.

Jag tror inte du har riktigt koll på hur dessa bilar fungerar. Du har ett antal drivsteg i databoxen som sköter belysningen, inget av dessa drivsteg får belastas med mer än 5A. Nu har du kopplat massor som det inte ska vara och då är risken att du bränner ett eller flera drivsteg.

Att koppla om efter de vanliga reglerna som man alltid gjort, är ingenting för dessa bilar.

Dessa fungerar helt annorlunda så risken är överhängande att något slutar fungera och det blir dyrt i slutändan.

Jag vill gärna koppla om på min, men det är bara o lägga ner.

En ny databox igen vill jag inte betala för. Tyvärr.

Standardfel när man kopplar om är:

Trasigdatabox.

Farthållare som fungerar ibland.

Interiörbelysning som inte slutar lysa.

Lampor som inte slocknar.

  • 1 year later...
Ja jag provar med att koppla in backljusen vill inte byta då jag tänkte montera sekventiella blinkersar.

Jag har skaffat mig sekventiella baklyktor nu, men jag fundera ju på om polisen säger något om det. Blir det böter på skiten? Kan vara bra att veta så jag är beredd på det heh

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...