Patrik Mustang67 September 2, 2010 Report September 2, 2010 Hej,Var och regbesiktade min Mustang idag. (Fick 4 anmärkningar på kontrollbesiktningen som jag gjorde samtidigt, ganska normala mustangfel gissar jag, bromsar bak svaga, handbroms svag, lyse bländande, bromsslangar fram torra)Dock hände på vägen hem precis när jag körde upp på motorvägen så började den hacka och jag den stannade. Kunde starta och köra 50m åt gången. Hemsk upplevelse. Fick ta bärjare hem.Motor (302 crate)och förgasare (Holly 600 vac) från 2002. Bilen har stått 3 år hos killen jag köpte av i USA. Jag har ett genomskinligt (glas) filter precis innan förgasaren där det finns bensin och ingen smuts. Nått verkar ha hänt i förgasaren. Nån där ute som är duktig på Holly förgasare och kan ge tips var jag skall börja leta fel ? Förgasaren ser ganska ärjad ut på utsidan. Citera
Henke cmc 2171 September 2, 2010 Report September 2, 2010 Samma sak hände mig, då var det tänspolen som blev för varm. Om du har din monterad ovanpå insuget så kan det vara vettigt att flytta på den./henke Citera
Per Berglund September 2, 2010 Report September 2, 2010 Tändspolen ska man inte behöva flytta på...Den satt ju där original.Men bra tips att kolla/byta den först En enkel sak som igensatt bränslefilter är värt att byta först också.El brukar krångla före förgasare så vänta med att peta på den. Citera
Patrik Mustang67 September 2, 2010 Author Report September 2, 2010 Tack för svaren.Tändspolen sitter framför motorn. Fick dock med 2 gamla spolar från tidigare ägare så nog har det varit tändsspoleproblem tidigare. Är detta vanligt och vad är orsaken ? Nån som vet ?Filtret ser shysst ut genom glaset men jag skall plocka isär det ändå för säkerhetsskull.Sedan provkör jag igen och om det strular får jag känna på spolen.Annars blir det att titta på förgasaren. Funderar på om det är vaccumgummit men det sitter ju på sekundärporten så det borde inte ha nån betydelse. Alla tips mottages. Citera
Per Berglund September 3, 2010 Report September 3, 2010 Nej det är inte mer vanligt på Mustanger än på någon annan bil.Orsak kan vara många men oftast är problemet att man köpt billigt skit.Villken typ av tändning har du?Original med brytare eller brytarlöst?Vilket skick är allt i?Tror inte på vakumklockan den påverkar inte alls att motorn skulle stanna Citera
CMC-49 September 3, 2010 Report September 3, 2010 Ta av bränsle filtert och blås hårt i slangen, finns ett filter i tanken på tank armaturen det kan ha satt igen sig typiskt om bilen stått länge Kolla även upp bensin pumpen om den verkligen pumpar fram soppa.. Citera
Patrik Mustang67 September 3, 2010 Author Report September 3, 2010 Hej,Det är ett brytarlöst system som sitter i fördelaren.Glömt namnet men vet att man är uppe i generation 3 idag.Jag har troligen generation 2.Tänspolen är en högeffektare troligen köpt på NDP (National Depot Parts). Han jag köpte bilen av bor bara några kvarter iväg.Har deras mustangkatalog och känner igen spolen. Allt ser ok ut då detta byttes ut när crate motorn sattes i 2002/2003. Även förgasaren sattes på då. Har gått ca 1000 mil efter detta. Som sagt bilen har stått de senaste 3 åren och gick bra att köra med till besiktningen. ca 3-4 mil med kö på essingeleden. Alla tips välkomna då jag bara har erfarenhet från en 351C där jag bara satte på nya delar.Hur kollar man bäst soppa pumpen. ? Ta bort slangen och dra runt motorn eller ? I glasfiltret ser det ut att komma soppa i alla men det svårt att säga om trycket är rätt. Citera
Per Berglund September 3, 2010 Report September 3, 2010 Låter som "Pertronix" brytarlösa sats.Fler har fått problem med dessa! Även här på forumet minns jag att jag läst att de gått sönder.Har du kollat om det blir nån gnista överhuvudtaget? Citera
Patrik Mustang67 September 3, 2010 Author Report September 3, 2010 Ja Pertronix 2 heter den. Bilen gick att köra ca 25-50m för att sen dö. Dock släpper man gasen så kan den gå lite grann på tomgång ett tag.Kan även stillastående stå på tomgång. Verkar vara när den belastas den som den dör. Börjar själv tro att det är soppatillförseln. Tänkte mecka lite imorron. Ta en tur och se om felet finns med kall motor också.Hur kollar man bäst soppapumpen ? Citera
Kamfas September 3, 2010 Report September 3, 2010 HalloTa av slangen till förgasaren och stoppa den i en flaska kör med startmotorn det skall pumpa rätt så rikligt med soppaFinns ett filter skruvat i förgasaren dä slangen går in kolla det Citera
Kamfas September 3, 2010 Report September 3, 2010 Kommer det ingen soppa blås med tryckluft i slangen bak mot tanken så du rensar filtret i tanken Citera
Per Berglund September 3, 2010 Report September 3, 2010 Okej jag fatta först som den inte gick alls men den går alltså på tomgång.Ta bort luftfiltret och sätt igång bilen på tomgång.Titta ner i halsarna på förgasaren med en ficklampa och sen gasa lite. (Den baktänder väll inte hoppas jag!! )Då ska du se 2 små strålar skjuta ner.Om du lyckas öppna spjällen en aning extra utan att motorn ska du även se hur bränsle kommer ut ur munstycken på övre del av förgasaren.Bör då inte vara nått fel med bränslet.Tycker även du bör kolla tändningen extra! Fungerar inte fördelaren förtändning som det ska får du exakt samma fenomen.Har du en stroboskåplampa kan du kolla detta på 1minut Citera
Per Berglund September 3, 2010 Report September 3, 2010 Kommer det ingen soppa blås med tryckluft i slangen bak mot tanken så du rensar filtret i tankenGör du detta riskerar du blåsa sönder detta filter om du gör det för våldsamt Väldigt ömtåligt nätfilter. Citera
CMC 1061 Berra September 4, 2010 Report September 4, 2010 Om du har otur så kan det ha blivit erj inne i förgasaren. Och det kan ställa till problem. Men gå igenom dom enkla sakerna som du fått tips om. Så kanske det funkar. Annars är det till att riva fuggen och göra rent.Berra Citera
Patrik Mustang67 September 17, 2010 Author Report September 17, 2010 Kom just tillbaks efter 2 veckor i Detroit och åker off-road hela helgen med grabbarna så jag ligger lite efter i mekandet med Mustangen.Fick dock tillfälla att handla lite delar som behövs inför ombes. Hyrde en Mustang 2011 (pigg 6a med 310hk) och kikade lite på drag racing + var på en lokal mustangträff. Såg för första gången en Mustang med måsvingedörrar. (Kan visa den senare när synkningen med mobilen funkar).Fick också tillfälle att köra en lokal kompis bil. Det värsta jag har kört.Corvette med 850hk. Gör 9.6 på kvartsmilen. Räknar med att fixa mussen under nästa vecka. Citera
Patrik Mustang67 September 26, 2010 Author Report September 26, 2010 Hej igen,Har nu haft tid igen för Mustangen under veckan som gick. Den tjuvstannar fortfarande (som nämt tidigare) men jag tog mig fram och tillbaks till bilprovningen där mina 2or nu är godkända. Körde väldigt lungt vilket verkar fungera åtminstone kortare sträckor. Felet verkar uppstå lättare när bilen är ordentligt varm och man gasar lite mera.Lurar på att det kan vara 2 saker som spökar samtidigt. Har nu hittat nått misstänkt som jag tänkte gå vidare med. Har som sagt en Holley 600 (automatsik choke) från 2003 då också motorn byttes ut mot en ny crate. Läste i instruktionen att 12v anslutningen till Holleyn får absolut ej tas från tändspolen vilken min är kopplad till. Nån som har en liknande setup ? Var tar ni spänningen ifrån? Automat choken verkar också ha låst sig då spjället verkar stå öppet i samma läge ovasett temp på motorn. Den går därför lite oroligt på tomgång när den är kall. Är detta något som man kan rota med eller måste hela chokeenheten bytas ut ? Tacksam för tips. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.