Jump to content

Historic racing Falkenberg 2010 bilder!


JanneJ

Recommended Posts

Morgonen började med regn och rusk, vindrutetorkarna på mustangen motionerades flitigt på färden mot Falkenbergs motorbana och finalen i 2010:år Historic racingserie.

Regnet slutade i stort sett när jag kom fram till banan och höll sedan tätt resten av dagen.

Mötte Anders K med svärfar och senare Gurra och Magnus med kompis från Varberg.

På förmiddagen var det tidskval och på eftermiddagen race. Många bilar, tät racing och massor med trevliga förare och mekaniker i depån som mer än gärna ställde upp på en pratstund, Speciellt tack till Lars, byggherre av den slätblå 68 mustangen för en mycket intressant pratstund.

Liknande brokiga samlingar av olika tävlingsbilar ser man ibland i tidningar från England eller Tyskland men detta är faktiskt Sverige!

Till er som inte var där vill jag bara hälsa: missa inte detta nästa år.

Titta och njut:

post-249-14483912634_thumb.jpgFalkenberg 2010-09-25 001.jpg[/attachment:r9eluytn]

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne

Fina bilder!

Den blå Mustangen som Lars byggt, är det den som var till salu bland annat här på forumet för ca 5 år sedan och sedan såldes till Tyskland? Är det en svensk ägare nu?

Har för mig att den var prisvärd då den var till salu men blev konstigt nog inte såld här. Ser ut att var en fin bil.

mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne

Fina bilder!

Den blå Mustangen som Lars byggt, är det den som var till salu bland annat här på forumet för ca 5 år sedan och sedan såldes till Tyskland? Är det en svensk ägare nu?

Har för mig att den var prisvärd då den var till salu men blev konstigt nog inte såld här. Ser ut att var en fin bil.

mvh

Mats

Lars finns här på forumet då och då men jag svarar ändå efter bästa förmåga.

Bilen har en dansk ägare och tillika förare. Lars är fortfarande chefsmekaniker och den som utvecklar bilen. Den var ett mellanting mellan gat och racebil när Lars sålde den men har byggts om till att bli en renodlad racebil.

Lars kunskaper och noggranhet är beundransvärda och bilen ger ett mycket kompetent intryck.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Long time no hear.

Hej Janne! Tack för ditt omdöme angående "min gamla musse"! Mycket riktigt, inte Tyskland, utan bilen blev såld till Danmark. Den var 2005 inte i det skick som den är nu, då var den en "sleeper" tänkt för gata och kanske för bana. Det som har hänt efteråt är ganska fantastiskt. Homologoseringen FIA #1510 är mycket intressant. Skillnaden från året innan är enorm. 1968 ger Ford "järnet" för att vinna Trans Am serien. 302 tunnel port motorn gör entre´. Det visar sej att den inte klarar av sprintloppen och de "kniksiga" banorna som t.ex. Lime Rock, Infineon, Wine country o.s.v. Däremot tar man en seger i klassen på Daytona som är en rundbana, och turligt nog är det ett FIA lopp. Här kommer tunnel port motorn verkligen till sin rätt.

Mustang #96 är byggd helt enligt FIA #1510, och är för tillfället (klingan, kom igen!!) den enda i Europa (eller utanför USA) som har HTP. Strävan från mej och ägaren är att ge ett så riktigt utseende/framförande som möjligt enligt det som gällde då det begav sej.

Arbetet med att "göra" en bil färdig för race är ingen "dans på rosor". Jag har tillbringat massor av timmar i verkstaden och i datorn för att komma rätt.

Förra Helgen hade jag en GT 40 http://www.dailymotion.com/video/x3yiyf ... sound_auto. (Inte min, Chris Mcalllister.) med min "motor" som gjorde sin premiärtur på Knutstorp. Bilen är byggd av Kenneth Persson, ritningarna finns hos mej. Bilderna finns på www.rejsa.nu.

För tillfället bygger jag en Cobra helt enligt FIA htp....

Ps. GT 40:an!! Det här är verkligen. Så nära du överhuvudtaget kommer en riktig GT 40 du kan!!!!!! Ds.

Link to comment
Share on other sites

Long time no hear.

Hej Janne! Tack för ditt omdöme angående "min gamla musse"! Mycket riktigt, inte Tyskland, utan bilen blev såld till Danmark. Den var 2005 inte i det skick som den är nu, då var den en "sleeper" tänkt för gata och kanske för bana. Det som har hänt efteråt är ganska fantastiskt. Homologoseringen FIA #1510 är mycket intressant. Skillnaden från året innan är enorm. 1968 ger Ford "järnet" för att vinna Trans Am serien. 302 tunnel port motorn gör entre´. Det visar sej att den inte klarar av sprintloppen och de "kniksiga" banorna som t.ex. Lime Rock, Infineon, Wine country o.s.v. Däremot tar man en seger i klassen på Daytona som är en rundbana, och turligt nog är det ett FIA lopp. Här kommer tunnel port motorn verkligen till sin rätt.

Mustang #96 är byggd helt enligt FIA #1510, och är för tillfället (klingan, kom igen!!) den enda i Europa (eller utanför USA) som har HTP. Strävan från mej och ägaren är att ge ett så riktigt utseende/framförande som möjligt enligt det som gällde då det begav sej.

Arbetet med att "göra" en bil färdig för race är ingen "dans på rosor". Jag har tillbringat massor av timmar i verkstaden och i datorn för att komma rätt.

Förra Helgen hade jag en GT 40 http://www.dailymotion.com/video/x3yiyf ... sound_auto. (Inte min, Chris Mcalllister.) med min "motor" som gjorde sin premiärtur på Knutstorp. Bilen är byggd av Kenneth Persson, ritningarna finns hos mej. Bilderna finns på http://www.rejsa.nu.

För tillfället bygger jag en Cobra helt enligt FIA htp....

Ps. GT 40:an!! Det här är verkligen. Så nära du överhuvudtaget kommer en riktig GT 40 du kan!!!!!! Ds.

Synd att inte GT40:an var klar till Falkenberg, hade gärna sett den i verkligheten. På bilderna från rejsa ser den riktigt läcker ut, http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68153&highlight= , t.o.m du själv har fastnat på bild ;)

Ha det bra

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ser ju bara för härligt ut. :--

Den här måste ni älska. :D

Micke

Den är go :thumbup:

Ägaren är Lasse Esselius och bilen är den röda Ford falcon Futura sprint ni ser på bilderna ovan.

Motorn är en 289:a som är bromsad till 333 rwhp. Klassningen för falconen är gynnsam vad det gäller lägstavikten och användningen av plast i karossen, jag har för mig att den får väga så lite som 1080 kg i tävlingsutförande. Begränsningen ligger i fälgbredden, bara 5,5 tum, mustangerna i samma klass får ha 8 om jag inte minns fel. Hursomhelst kör han för allt vad tygeln håller hela tiden, full attack och inget fegande :twisted:

Link to comment
Share on other sites

...och är för tillfället (klingan, kom igen!!) den enda i Europa (eller utanför USA) som har HTP...

Tack för pratstunden på Falkenberg, det gjorde hela min dag! Jag visste inte att bilen var så unik, då är det väl dags för mig att komma igång då...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu är kalendern för 2011 klar:

13-15 maj Anderstorp

17-19 juni Karlskoga, Gelleråsen

8-10 juli Knutstorp

16-18 sept Falkenberg

övrigt:

6-7 aug København

12-14 aug Nürburgring oldtimer GP

20-21 aug Ahvenisto Finland

Anderstorp och Falkenberg är givna för mig, vi ses!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...