Jump to content

2011 GT Premium tillval funderingar


Daron

Recommended Posts

Hej

Hoppas någon här har lite mer koll på detta än mig.

- I paketet "Brembo Brake Package" finns något som heter "Unique Electronic Stability Control (ESC) Tuning" Vad är detta? är det någon form av Antisladd? Betyder det att utan detta paket har man Antispinn, men inte Antisladd?

Och den antispinn som finns, är den bara av eller på, eller finns den i olika nivåer?

- I paketet "Security Package" finns det "Active anti-theft". Är det ett vanligt billarm? så utan detta paket finns det inget larm på bilen?

Finns ju ett tillbehör larm jag hittat här: http://www.fordaccessoriesstore.com/Gfa ... _19A361_AA med art nr: 7L3Z-19A361-AA men vet någon om det är samma som ingår i "Security package" ?

- I paketet "Electronic Package", ingår det egentligen något av värde om man tar den till sverige? röstaktiverat är nog inte så bra på svenska, och om det är ett navi system så är det väl bara i USA det funkar...

- Hur fästes ett "Hood scoop" ? har för mig att jag läst att de både bultar och kör dubbelhäftande tejp ifrån fabrik, kan det stämma? och om man beställer i efterhand, kan det tänkas sitta kvar med bara tejp? för att slippa borra i huven.

Tänk på att frågorna rör 2011, eller möjligen om det är samma på 2010, så funkar erfarenheter därifrån också.

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Ja, mitt första inlägg blev väl inte så entusiastiskt emottaget här precis... :-)

Antar att de flesta har bilar redan här och inte finner så stort intresse i tillvalen på de nya. Men min tanke är att ska jag köpa beg framöver så är det bra att veta hur dessa 2011 såldes och med vilka tillval, så man vet vad man ska leta efter.

Har hittat ett svar på mina egna frågor i allafall, vad gäller Brembo Brake package, ESC är standard på GT Premium även utan Brembo. Men med Brembo så tillåts lite mer "ostabilitet" och är lite mjukare, och kallas därför "Unique ESC", men ska vara liten skillnad.

Inte någon med Mustang idag som funderar på att byta till 5.0L motorn framöver ?

Link to comment
Share on other sites

Har letat lite fler svar på mina egna frågor. Egentligen borde jag nog inte skriva mer i tråden, eftersom det inte verkar finnas intresse.. eller så är man optimist och tänker det finns intresse men bara ingen som har svaren.. kör på det! :thumbup:

Utan Security package så finns inget larm på bilen. Dock kodade nycklar förstås. Försäkringspremien påverkas inte, försäkringsbolagen frågar inte om det finns larm, så man får inte lägre premie om man nu har ett larm.

Hood scoop bultas genom huven och ska även vara dubbelhäftande tejp från fabrik. Vågar nog inte köra med bara tejp om man nu efterbeställar ett scoop.

Egentligen är det ju i princip inga tillvals paket man behöver eller känns så nödvändiga på en Premium. När man ska hitta en beg. bil så är det ju ofta med rätt mkt tillval. Lite tråkigt att man får betala för det, känns lite onödigt. Men givetvis individuellt om man tycker tillvalen är bra eller inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Jag är för närvarande bosatt i kalifornien och kör en Mustang 2011 GT premium convertible. Jag är egentligen inte någon bil/mustang nörd men det är en trevlig och billig bil här borta.

Jag har nog lite hjälp till dig.

Brembo brakes - Jag har detta. Detta är "Track pack" för GT 2011. Supersnygga fälgar. Bromsarna står bättre emot "break fade" dvs att de inte fungerar sämre efter aggressivt användande tex vid race eller bergskörning. Detta paket kommer med specialanpassad fjädring och lite moddad stabilitetskontrol för sportigare körning. Paketet är JÄTTEBILLIGT för det man får men det är samtidigt en mkt större investering än det ser ut eftersom break pads och däck kommer kosta mycket i långa loppet. Du får en skitsnygg och funktionell "strut tower brace" antingen genom detta paketet eller om du skaffar en convertible.

Active Anti theft - Är ett mycket mer avancerat system som tex märker rörelse i bilen, om någon försöker bogserar iväg bilen etc. Här i USA är det ett självklart tillval eftersom det ger en minskning av försäkringen så man får tillbaka pengarna. Tror nog inte att det är superviktigt i Sverige.

Electronics package - Ger en stor display men inte något annat egentligen. Jag valde personligen bort det för att efter 5 år så kommer bilen se lika snygg ut men med en tråkig, lågupplöst display :)

Comfort package - Detta tog jag inte och jag ångrar mig. Det är billigt för värme i stolarna och elektriskt passagerarsäte. Besvikelsen i min flickväns ansikte när hon insåg att jag sparat på "hennes" säte var inte roligt. Köp!

Hood Scoop och annat "trams" - Jag är personligen inte förtjust i saker som ser funktionella ut men inte är det. Hood scoops är tuffa om motorn använder dem men på denna bil så ökar detta bara din vikt och luftmotstånd och tro mig motorhuven ser superfet ut ändå ;-). Det är en fördel att beställa detta från fabrik om du vill ha det endå eftersom färgen blir matchad och de flesta aftermarket body kits kommer olackade.

Ang röstaktivering: Premium kommer med Microsoft SYNC som funkar helt ok och jag tror detta funkar bra även om man inte är duktig på engelska. Min bil har navigering inbyggt med SYNC även om jag inte har electronics package.

Ang antispin och antisladd så är de två olika system som du kan slå av/på hur du vill. Antispin på = inge burnouts. Antisladd på = ingen bakvagnssladd i kurvor. Bilen har dessutom "Sport mode" som är en kompromiss mellan allt på och allt av. Sport mode finns bara på premium modellerna (dvs inte på vanliga GT).

Hoppas det hjälper. Har du fler frågor så säg till.

/ Stefan

Link to comment
Share on other sites

Bättre och billigare att kirra en USB drive där man kan lättare lägga in nya låtar från PC:n. Jag kör USB samt iPhone via Bluetooth audio streaming och sen så har jag Sirius satelite radio med... Fast allt det spelar ju ingen roll. Vem behöver annan musik än den som kommer från V8:an?. Så fort jag har lite raksträcka så stänger jag av stereon och pressar gasen i botten.

Fotnot: Shaker 500 är inte en speciellt bra stereo. Mycket distortion i hela registret om man drar up volymen över 30%. Jag är musikintresserad och kanske lite känsligare än normala personer men den kan helt enkelt inte konkurrera med tex Audi eller BMWs bilstereor.

/ S

Link to comment
Share on other sites

Comfort package - Detta tog jag inte och jag ångrar mig. Det är billigt för värme i stolarna och elektriskt passagerarsäte. Besvikelsen i min flickväns ansikte när hon insåg att jag sparat på "hennes" säte var inte roligt. Köp!

Tack för bra inlägg. :clap:

Stolvärme ska det väl vara i förarstolen i Premium, men med Comfort Package så får man i passagerarstolen med. Om man inte kör vinter här, så är det ju inte något jag känner jag behöver iallafall.

Av det jag läst så håller jag med om Brembo package, det verkar kosta mkt, men är mer än vad det låter. De tveksamheter jag har kring det, är om man ändå vill köpa några extra nice och kanske fetare fälgar, och man vill sänka bilen något, då har man förstört lite av den fina dämpningen som Brembo paketet har...

Vad har du för utväxling på din? Ser att det är rätt vanligt me 3.73 i USA. Går att debattera i oänlighet vilket som är "bäst", men är ju hur man kör, och ska använda bilen som spelar in.

Ska du flytta hem och ta hem bilen? verkar ju intressant att göra från det jag hört.

Link to comment
Share on other sites

@Daron

Jag vet faktiskt inte om förarstolen har värme. Har inte hittat reglaget om så är fallet. Skall ta den på en tur strax eftersom det är 15 grader och solsken (hata vinter ;-) ) så jag kan kolla.

Ang Brembo skall du byta hjul och däck så kanske det inte är jättelönt att köpa brembos, vissa hävdar att det är nog värde att köpa det för bromsarna o säljer hjul och däck. Bromsarna är jättestora och är nog svårt att hitta andra hjul som passar över dem. En annan sak som inte är uppenbart är att man får inget reservdäck med brembos utan endast ett "tire mobility package"

Ang gears (3.73) så tog jag inte det. Gears ger dig bättre 0-60 tider etc men jag är kanske inte personen som tävlar vid rödljus så för mig spelar det inte jättestor roll. Dessutom vill man vara seriös med det så är räcker nog inte 3.73.

Jag har inte funderat på att ta hem bilen, det trevliga är att om jag behåller den 1 år här och sen flyttar hem så får jag tillbaka pengarna. Min bil kanske är 300k ny här men 500k ny i sverige så prisraset över 1 år blir kompenserat.

/ S

Link to comment
Share on other sites

Stolvärme ska det väl vara i förarstolen i Premium, men med Comfort Package så får man i passagerarstolen med. Om man inte kör vinter här, så är det ju inte något jag känner jag behöver iallafall.

Sorry för detta, är helt FEL. Är inte stolsvärme alls om man inte har Comfort Package. Med Comf pack så får man stolsvärme i båda fram. Det jag nog ( :crazy::?: ) menade var att i Premium har man ju elektriskt justerbart förarsäte, men inte på passagerarsidan, men det får man med Comf pack, som skrevs om vad gäller besvikna flickvänner. (då kanske man måste låta henne köra ibland ?? :wtf: )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...