Jump to content

Automatlåda HJÄLP!


Raukem

Recommended Posts

Hej alla mustang freaks! (jag har blivit en av dom nu)

Jag har en 05a mustang med automatlåda och den vill inte växla som den ska, O/D lampan har blinkat en gång men inte mer.

Har läst nu lite här på forumet om att det kan vara ventilpaketet..

Det är som att han "tappar" växlar ibland typ som ett friläge.. vetinte vad det kan vara..

Har haft in den och dom koppla in datorn men såg inga fel på den..

Ska man prova att bara byta oljan i lådan eller ska man be dem kolla på ventilpaketet och om det är det felet, är det jobbigt att byta själv och vad kan det kosta?

Tack i förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej alla mustang freaks! (jag har blivit en av dom nu)

Jag har en 05a mustang med automatlåda och den vill inte växla som den ska, O/D lampan har blinkat en gång men inte mer.

Har läst nu lite här på forumet om att det kan vara ventilpaketet..

Det är som att han "tappar" växlar ibland typ som ett friläge.. vetinte vad det kan vara..

Har haft in den och dom koppla in datorn men såg inga fel på den..

Ska man prova att bara byta oljan i lådan eller ska man be dem kolla på ventilpaketet och om det är det felet, är det jobbigt att byta själv och vad kan det kosta?

Tack i förhand!

Om du bor i närheten utav Stockholm, åk till Grufman bil i Järfälla.

Bor du i närheten utav Linköping, åk till Mustang Performance ( Håkan Prytz)

Bor du i närheten utav Eskilstuna, åk till Motorcentralen. ( har för mig det är så.)

Du kan ju även slå Grufman en pling. Han e bra o trevlig.

Hoppas det löser sig.

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Hur långt har bilen gått?

Har för mig att oljan i lådan skall bytas efter 6000mil.. (kika i serviceboken). Byts den inte kan den bete sig underligt..

Vid 16 000 mil ska oljan bytas ut enligt tillbehörskatalogen från Grufman men man kan byta oljan halvvägs.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på en verkstad i dag och han kollade felkoder och dom säger att 2:a, 4:e och 5:e växeln är borta :S

Då har du 3-stegs låda nu. ;) Hoppas det fixar sig och det är ett simpelt fel. Inte kul om det blir dyr historia. Bilen är väl inte trimmad, hoppas jag?

Grattis till nya bilen förresten. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Aut lådorna ska tåla upp till 400 häst, många har kompressor mm och får lådorna att hålla, kan ju så klart vara en handhavandefel också...

Hört att det kan slita att rejsa på D-läget då den kan växla lite fel då, sen är det svårt att hitta lägena 1-3 vid inspirerad körning.

Därför rekomenderas: http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=537

Men det låter onekligen som om din låda gjort sitt, men håller tummarna för dig.

Link to comment
Share on other sites

Hur långt har bilen gått?

Har för mig att oljan i lådan skall bytas efter 6000mil.. (kika i serviceboken). Byts den inte kan den bete sig underligt..

Vid 16 000 mil ska oljan bytas ut enligt tillbehörskatalogen från Grufman men man kan byta oljan halvvägs.

Man ska inte tro till 100% på en firma som tjänar härliga pengar på att få sälja en låda och byta den.

Det är helt och hållet idioti att låta oljan plaska runt i 16 000 mil i en så pass raceinspirerad bil som en Mustang. Dessa bilar används och ofta HÅRT.

Min servicebok säger 6000 mil på automatoljan och det är precis vad jag tänker hålla. Inte en mil över!

Link to comment
Share on other sites

tråkigt att höra angående din växellåda.. hoppas det går att lösa utan att behöva byta hela..

håller med föregående talare *skrivare* angående Oljebyten på växellådor.. byt oljan i tid eller tidigare.. det är rent dumdristigt att köra längre med tanke på skadorna som kan uppkomma..

lite offtopic angående slitage på transmissioner

onödig info typ ;)

en fördubbling på momentet i en växellåda förkortar livslängden med 60 - 65 %

en fördubbling av överrullningar på kugghjulen i växellådan förkortar livslängden med ungefär motsvarande %.

så om man vill att växellådan ska överleva länge så ska man antingen försöka minska antalet överrullningar alt minska momentet, (men va tråkigt det skulle vara ;).

eller bredda kugghjulen.. minns inte i huvudet hur mycket % 1 mm ger men det var säkert någonstans 30-40%

/CG

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, ska höra mig fram på olika verkstäder...

Ang. oljan så vet jag inte när den är bytt tanke på att jag har ägt bilen i knappt 2mån och bilen har gått 10 000mil och servicar är gjorda i god tid enligt papperna men vet inte om lådan servad...

Jag hoppas på det bästa jag med :D

Link to comment
Share on other sites

Om du bor i Ske-å så slå gärna TA Maskin i Luleå en signal som tidigare talare föreslagit. Om inte annat kan du få bra vägledning.

Tfn 0920-107 98, alt 0920-883 20 verkstad.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Annars lokalt nära dig så är Autorep kunniga. Christer som driver företaget kommer från dragracingsvängen, och de sysslar bla med motor- och automatlåderenoveringar.

Tfn 0910-186 54

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måste avluta med att säga att det var en grymt läcker bild på din Mustang!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu ä bilen inne på verkstad Christer på Autorep så han skulle kolla upp vad det kan vara, fick dock ett max pris av en total renovering skulle kosta på lådan och den blev dock bara på 17 000:- blev förvånad att det skulle bli så billigt, hade räknat med mer men det priset är helt OK :)

Tack jag blev riktigt nöjd över bilden, det var en fotograf som ville prova ta bilder på bilar så han fråga om han fick ta på min musse helt gratis och jag fick original biderna samt att han la in den på sin hemsida som lite reklam :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Raukem!

Förbaskat fin bild, och fin bil!

Här finns också en firma att prata med: Lundbergs Fordonsmekaniska i Bodbysund,

mellan Burträsk och Skellefteå. Dom lär vara duktiga.

Din bil, och dej också förstås, är vi intresserade att ha med i våran Mustangklubb.

Välkommen att anmäla dej! :clap:http://www.mustangclubsweden.org/default.asp?c=1074

Vill du har svar på några frågor kring klubben, ring mej!

Och du, fyll gärna in din profil, så blir det lättare att veta var du finns, och vad du är

intresserad av. Vad du jobbar med, osv.

Hoppas nu bara att det inte är nåt större fel på din låda. :thumbup:

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jag vet inte mycket om kostnader för dessa arbeten,men som vanlig knegare så är det ju ändå fan så mycket stålar!

jag blåste motorn på min gamla volvo 850 för många år sedan och det kostade mig många års pengaproblem då man satt i moment 22 med för fin bil för skrot/sälja trasig och för "gammal bil" för nyreparation...men det fick gå med begagnatmotor och ångest så det räckte o blev över!

på en mustang som i detta fallet är du ju inget alternativ utan att betala och svälja pengaförlusten

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte mycket om kostnader för dessa arbeten,men som vanlig knegare så är det ju ändå fan så mycket stålar!

jag blåste motorn på min gamla volvo 850 för många år sedan och det kostade mig många års pengaproblem då man satt i moment 22 med för fin bil för skrot/sälja trasig och för "gammal bil" för nyreparation...men det fick gå med begagnatmotor och ångest så det räckte o blev över!

på en mustang som i detta fallet är du ju inget alternativ utan att betala och svälja pengaförlusten

Hur lyckades du blåsa motorn på 850:n?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...