Jump to content

Skränka bakaxel


Recommended Posts

Är det någon här som har prövat skränka en stel bakaxel? Vet att folk gör det för att uppnå mer camber, men jag skulle vilja göra det för att få bort min toe ut. Misstänker att det kan påverka min bils spårkänslihet, det kanske blir lite krabbgång vid spårig väg...?

En 9 tummare är ju ganska symetriskt byggd så den borde ju gå spänna upp relativt enkelt med klumpen borta. Sen kan man sätta linjaler i form av plattjärn eller liknande mot gavlarna på axeln. Då borde man enkelt kunna mäta och se vad som händer...

Törs man...? Går det leja nån som pysslar med sånthär?

Link to comment
Share on other sites

På mina papper från senaste hjulinställning står att läsa att bakaxeln har en total skränkning på -0,22 grader. (Vad blir det i mm?) Dock jämt fördelat mellan sidorna, -0,10 resp -0,12. Axeln är fin i övrigt så jag tror inte det kommer från yttre åverkan iaf. Men det känns ju lite avigt att den är utfött.

Som referens kan nämnas att toe in fram är 0,11 grader totalt.

Link to comment
Share on other sites

Efter vårt samtal igår kollade jag i mina papper från tidigare hjulinställningar, jag har också lite toe out på min axel. Det är 0,9 mm på varje sida vilket faktiskt måste innebära att axelhuset är deformerat. Toe out bak i för stora doser gör bilen svårt instabil, jag har av misstag testat på bana en gång..

Det finns ett gammalt brutalmektrick i form av en svets runt ½ axelröret i den riktning du vill skränka axeln, ska fundera vidare på saken och mäta lite mer på min bil först.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som har prövat skränka en stel bakaxel?

Det är ett gammalt trick för bättre väggrepp, men jag tror inte att du vinner nåt på att göra det på en gammal Mustang.

Toe-out torde inte störa alltför mycket, se istället till att alla bussningar är OK och bladfjädrarna funkar som dom skall. Centerera axeln under bilen, och se till att den är i rätt vinkel i förhållande till färdriktningen, alltså 90 grader.

Link to comment
Share on other sites

Har legat sjuk idag och googlat en del i ämnet, verkar vara ett ganska vanligt fenomen. Ofta just på fords 9 tummare... Axeln ska ner i vinter hursomhelst så man är ju frestad att åtgärda detta i samma veva. Allt som bidrar till bättre väghållning på våra bilar är ju välkommet. Många bäckar små...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...