orbvet Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 Har en orig. fördelare på min 65:a Mustang som har både centrifugal- och vakumförställning. Tycker mig ha ett spel/glapp i sidled i fördelaraxeln/den 8-kantiga kammen som påverkar brytaravståndet negativt.Är den någon som har specifikationen på hur stort detta radiella spel max får vara? Hur stort glapp innan fördelaren måste removeras?Det axiella spelet (shaft end play) får vara mellan 0,024 - 0,035" (fördelaren ur motorn), men vad kan tollereras radiellt?Går det att få tag på bussningarna här som fördelaraxeln snurrar i, är väl dom som är slitna, den över har Ford No. 12120 och nedre 12132.?Var är lämpligt smörjmedel till kontaktytan mellan brytaren och fördelarkammen ska visst vara något fett inte olja?mvhSA2141 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 Effekten av för mycket radialspel är att tändpunkten inte ligger stabil utan hoppar någon grad fram och tillbaka.Håll motorn på ett stadigt varvtal och kolla med tändinställningslampa om tändpunkten är stabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orbvet Posted October 9, 2010 Author Report Share Posted October 9, 2010 Om man kopplar tändinställningslampan på cyl. 1 och varvar upp motorn något så hamnar man ju utanför det område som har siffrorna på svängningsdämparen. Därför svårt att se om siffrorna vandrar fram och tillbaka, för det är väl så glappet i fördelaren skulle visa sig???Är det inte någon som vet hur stort glappet i mm eller tum kan få vara innan man måste byta bussningarna?Kan det få vara ett litet spel eller ska det inte gå att känna något spel alls?Kanske någon som vet med sig ha en nyrenoverad fördelare och skulle kunna lyfta på locket och rotorn och känna litet på ev. spel?Vad är lämpligt "distributor cam lubricant"?SA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Om man kopplar tändinställningslampan på cyl. 1 och varvar upp motorn något så hamnar man ju utanför det område som har siffrorna på svängningsdämparen. Därför svårt att se om siffrorna vandrar fram och tillbaka, för det är väl så glappet i fördelaren skulle visa sig???Ta bort slangen till vacuumförställningen så får du vettigare värden ( inom skalan) när du testar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted October 10, 2010 Report Share Posted October 10, 2010 Kolla på vad "ShopManual" säger om kamvinkeln för din konfiguration. Brukar anges ett max-min gradtal här. Är inte detta stadigt nog utan det vill fladdra utanför angivna värden så är nog helt enkelt dags att byta bussningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted October 12, 2010 Report Share Posted October 12, 2010 Om man kopplar tändinställningslampan på cyl. 1 och varvar upp motorn något så hamnar man ju utanför det område som har siffrorna på svängningsdämparen. Därför svårt att se om siffrorna vandrar fram och tillbaka, för det är väl så glappet i fördelaren skulle visa sig??? Gradera dampern längre, du behvöver läsa upp till minst 38 grader.Är det inte någon som vet hur stort glappet i mm eller tum kan få vara innan man måste byta bussningarna? Minimalt, knappt märkbart med torr bussning. Med olja/fett: bör inte glappa alls. Kan det få vara ett litet spel eller ska det inte gå att känna något spel alls? Se ovan, stort glapp= svajande tomgångKanske någon som vet med sig ha en nyrenoverad fördelare och skulle kunna lyfta på locket och rotorn och känna litet på ev. spel?Vad är lämpligt "distributor cam lubricant"? NLGI EP2, alltså "vanlig" vaselin, behövs inget "fancy stuff"SACheers!Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.