Jump to content

TPMS


CMC-49

Recommended Posts

Mig veterligen går det inte att stänga av bara sådär..

Det går att programmera om instrument clustret så TPMS funktionen stängs av. Grufman klarar av detta, vet inte om någon annan lyckats klura ut vilka parametrar som ska ändras vid programmeringen.

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen går det inte att stänga av bara sådär..

Det går att programmera om instrument clustret så TPMS funktionen stängs av. Grufman klarar av detta, vet inte om någon annan lyckats klura ut vilka parametrar som ska ändras vid programmeringen.

Nej det går inte ta bort men som sagt Grufman programerar om det. Det är jätteskönt att slippa larmet när man har andra fälgar ¨på bilen

Link to comment
Share on other sites

Synd att man är skåning för annars hadde blivit besök hos Grufmans..

Men parametrarna går kanske att få fram någonstans får forska mer i det.

Sen skall det tydligen vara problem att använda de nya givarna de som är ihopa med ventilen 2011 ..

Det får väl larma tills man hittat en lösning utan givare:-) :thumbup::thumbup::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli intressant att se om larmet gör väsen av sig efter mina 20" sitter på bilen men hoppas inte det. Får nya sensorer på fälgarna dessutom, är det tänkt.

Grattis... Hoppas att dom satt fast dom nya sensorerna ordentligt. Alla mina trillade av en efter en. Efter att jag satt fast dom ytterligare en gång så trillade de av igen. Nu kör jag utan. Det kan ibland gå 30 mil innan varningslampan tänds. Så för mig är det inga problem med larmet.

Link to comment
Share on other sites

Alabama: Ligger det några originalhjul som innehåller sensorer i ditt garage bredvid bilen?

Jag läste på ett amerikanskt forum att om originalhjulen stod i garaget där bilen startades så larmade inte systemet.

Link to comment
Share on other sites

Grattis... Hoppas att dom satt fast dom nya sensorerna ordentligt. Alla mina trillade av en efter en. Efter att jag satt fast dom ytterligare en gång så trillade de av igen. Nu kör jag utan. Det kan ibland gå 30 mil innan varningslampan tänds. Så för mig är det inga problem med larmet.

Jag har inte fått fälgarna ännu så ropa inte hej i nuläget. Återkommer om systemet larmar fast nya sensorerna är programmerade med bilen men tack för ang dina sensorer trillade av. Ska ha det i åtanke.

Link to comment
Share on other sites

Alabama: Ligger det några originalhjul som innehåller sensorer i ditt garage bredvid bilen?

Jag läste på ett amerikanskt forum att om originalhjulen stod i garaget där bilen startades så larmade inte systemet.

Ha ha...jo det gör de faktiskt. Ca 0,5 meter ifrån. När jag tar mina kvällsturer på ca 45min - 1 timme så larmar ej systemet. Märkligt!

Link to comment
Share on other sites

Vart ute och körde ikväll med de nya fälgarna utan sensorer, fick inget larm :thumbup::clap: , startade bilen 2 gånger under turen så larmet kanske funkar annorlunda på en 09a.

Lampan tänds när man sätter på tändningen och släcks efter en stund precis som airbags lampan..

Link to comment
Share on other sites

Hur låter larmet för TPMS? Högt och störande? Eller det låter som bältespåminnaren typ?

För mig piper det till en gång, sen blinkar den orange lampan i mätarhuset. Inget som jag upplever som störande. Å andra sidan så drunknar pipet i vindbruset eftersom jag kör nercabbat alternativ har stereon på max.

Link to comment
Share on other sites

vilka problem! köpt dyra bilar och dyra hjul men inga sensorer för 1500kr!!!! monterade i nya i min när jag köpte nya 20 tummare!!!! nenas problemas!!! :crazy:

Använde du en dosa för aktivera sensorerna en i taget vid varje hjul efter montering på bilen?

Link to comment
Share on other sites

För mig piper det till en gång, sen blinkar den orange lampan i mätarhuset. Inget som jag upplever som störande. Å andra sidan så drunknar pipet i vindbruset eftersom jag kör nercabbat alternativ har stereon på max.

Aha, det piper inte flera gånger alltså. Att lampan skulle lysa konstant är en sak men pipande ljud hela tiden skulle bli irriterande.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har fått hem mina hjul idag och det var ganska lätt att programmera TPMS med hjälp av denna sändare som är Fords original. Se bild. För den som behöver göra programmeringen vid byte av hjul, gör man så här:

Sätt dig i bilen och vrid på/av startnyckeln från avstängd till påslagen tändning utan att starta motorn. Gör detta 3 gånger i rad men vid tredje gången trycker du på bromsen en gång med tändningen påslagen. Gör om proceduren igen 3 gånger men tryck inte på bromsen. Vid tredje gången med tändningen på, ska det höras ett kort tutande från bilen och displayen för mätarställningen ändras till programläge då man aktiverar resp hjul på bilen efter displayens anvisningar tex RF = aktivera höger fram hjul, LF = vänster fram hjul osv. Håll sändaren med pilmarkeringen mot hjulet 180 grader från luftnippeln dvs mittemot nippeln och tryck på knappen. Sändaren visar då grönt ljus och bilen tutar för mottagen signal från aktuell sensor. När alla hjulen är klara, står det completed på displayen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...