Jump to content

Köp av ny förgasare, lite villrådig....

Schröder

Recommended Posts

Hejsan!

Håller precis på att plocka ihop min "nya" motor och behöver lite hjälp vid val av ny förgasare då jag saknar lite erfarenhet och kunskap om detta.

Har planer på att handla en ny förgasare pga att den som följde med min Musse när jag köpte den är på tok för stor! Den jag har nu är en edelbrock 750cfm..

Har suttit och räknat på en ny och kommit fram till med 85% volym effektivitet så borde min optimala förgasar storlek ligga på ca 452cfm.

Räknar man på 100% volym effektivitet så hamnar jag på 532cfm, men 100% är ej en ralistisk siffra direkt :--

Helt inne på att handla en edelbrock men frågan här om jag skall handla en 500cfm eller en 600cfm, åsikter :?:

Edelbrock´s egna renoverade förgasare verkar ligga bra prismässigt eller är det ett dumt val, är nytt alltid nytt :?:

Vad för serie av edelbrock förgasare skall man satsa på, Performer series eller Thunder series :?:

Med handen på hjärtat kan jag ej påstå att min "gamla" motor gick dåligt med 750´n heller, kanske lite trög ny startad "kall" men så fort den blev varm gick den som ett skållat troll :-- Dock känns 750´n aningen för stor dock... Kommer nog gå bättre och billigare med en mindre förgasare ändå...

Motorn ifråga

-302 "borrad till 307"

-Edelbrock performer insug

-Balanserad vev/kolvar

-Något värre eftermarknads kam

-Orginal toppar 58cc "aningen portade"

-10:5:1 i komp

-Maxvarv ca 5500-6000rpm

MVH

Schröder

Tycker du i stort sätt svarat bra på din egen fråga! :thumbup:

Valet mellan 500cfm eller 600cfm är nog knapp märkbar skillnad.

Helt klart kommer motorn gå bättre med en mindre förgasare. Framförallt i det lägre registret som man i 95% av tiden befinner sig.

Ekonomisk kanske du spar några droppar bränsle med en 500cfm.

Med en 600cfm kanske du får någon Hk extra.

Det beror lite på dig själv vad du tycker är viktigast.

"Nytt är nytt" säger jag också och tycker inte att en renoverad är speciellt lockande.

En vanlig Performer är tryggheten själv.

Jag har tidigare själv kört trimmad 307cui med 750cfm Edelbrock och som du säger gick den väldigt bra på högre register.

Var inte lika glad på lågvarv.

Jo visst tycker jag också att jag kom bra nära i min egen beräkning men det känns tryggare att lägga upp en tråd och få läsa andras syn på funderingarna också ;) Ju mer infallsvinklar destå bättre :thumbup:

Speciellt då man inte är så insatt i förgasarens underbara värld, mer kunning inom insprut och diesel system...

Antar att det bara är att följa edelbrocks inställnings guide när jag skall grund justera den :?:

Funderat på att installera en lambda för att underlätta vid fin justering sedan...

Tror jag ska satsa på en 600cfm, dock så startar jag nog upp motorn med min 750cfm "det är nära nu" :--

Så rackarns sugen att ta en tur med Mussen, har inte kört den sen sommar säsongen 2009 :thumbdown:

MVH

Schröder

Inte mycket att justera faktisk.

Oftast bara bulta på och köra de är väldigt bra kalibrerade från början. :thumbup:

Hade själv upp min motor i bromsbänk och det byttes lite nålar och munstycken för att öka effekten.

Men när bänkningen var klar så var det nära på fabriksbestyckningen trots allt. :D

Men självklart är det ju alltid lite justering på dessa mekaniska missfoster.

Visst bredbandslambda är ju klockrent men dyrt.

Man kan ju likagärna få hela bilen bromsad och justerad för ett par tusenlappar extra så är det klart sedan.

Sen får man ju dessutom ett värde på vad motorn ger. :twisted: