Jump to content

Low end power


macattac

Recommended Posts

Jag sitter här och funderar på vad jag skall beställa från staterna framåt våren. Detta med tanke på de terminspriser som ligger på dollarn nu.

Vad jag ska köpa är redan klart...headers, midpipes, intake manifold och lite för väghållningen.

Men vad ska jag köpa för att få effekt i det låga registret? Är det timing adjuster och underdrive pullies som gäller då?

Ni som vet, tips tack :D

Link to comment
Share on other sites

Tappar jag inte på toppen då?

Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? :)

Ja är det viktigt med toppfart??

Om vi säger som så här....I vilket fart intervall tror du att du använder bilen mest?

Det är dyrt att byta utväxling men det blir en helt annan upplevelse.

Bättre släng pengarna på något som verkligen ger nått än att smådutta med småsaker.

Småsaker blir dyrt också när man slår ihop allt.

Underdrive pulleys som du nämner är just en sådan sak som knappt ger något alls.

Det är mer en "Placeboeffekt"

3,73 som "Fastninja" rekommenderar är nog riktigt bra kompromiss.

Har du runt 3.0 nu blir det grym skillnad.

En fördel du dessutom får är att bilen kommer dra mindre bensin i stadskörning.

Link to comment
Share on other sites

Tappar jag inte på toppen då?

Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? :)

Ja är det viktigt med toppfart??

Om vi säger som så här....I vilket fart intervall tror du att du använder bilen mest?

Det är dyrt att byta utväxling men det blir en helt annan upplevelse.

Bättre släng pengarna på något som verkligen ger nått än att smådutta med småsaker.

Småsaker blir dyrt också när man slår ihop allt.

Underdrive pulleys som du nämner är just en sådan sak som knappt ger något alls.

Det är mer en "Placeboeffekt"

3,73 som "Fastninja" rekommenderar är nog riktigt bra kompromiss.

Har du runt 3.0 nu blir det grym skillnad.

En fördel du dessutom får är att bilen kommer dra mindre bensin i stadskörning.

Ursäkta ett litet inhopp. :angel:

Om man har 3,0 o. byter till 3,73 hur mycket höjer man rpm. vid 90-100km/h?

Link to comment
Share on other sites

Tappar jag inte på toppen då?

Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? :)

Ja är det viktigt med toppfart??

Om vi säger som så här....I vilket fart intervall tror du att du använder bilen mest?

Det är dyrt att byta utväxling men det blir en helt annan upplevelse.

Bättre släng pengarna på något som verkligen ger nått än att smådutta med småsaker.

Småsaker blir dyrt också när man slår ihop allt.

Underdrive pulleys som du nämner är just en sådan sak som knappt ger något alls.

Det är mer en "Placeboeffekt"

3,73 som "Fastninja" rekommenderar är nog riktigt bra kompromiss.

Har du runt 3.0 nu blir det grym skillnad.

En fördel du dessutom får är att bilen kommer dra mindre bensin i stadskörning.

Viktigt med toppfart vet jag väl inte, även om jag gillar hög toppfart.

Det om UD Pullies håller jag inte med, FF&MM Magazine byggde om en GT -03 och för varje del gjorde de flera bänkningar....pullies gav mellan 9-12 rwhp till....den artikeln finns att läsa online om du googlar.

Sen att det kommer dra mindre bensin med högre utväxling förstår jag inte...om varvtalet ökar 1,24 så att där jag före ligger på 2k och efter 2,5k....kan aldrig dra mindre bensin...den drar ju som "snålast" när jag ligger i 90 vid 1800rpm....

Men jag ska överväga 3.73 gears...

Link to comment
Share on other sites

Japp den kommer dra mindre bensin i stadskörning.

Motorn får jobba lättare i register som är mer optimalt.

Jag har själv testat det i en 94 Cab där vi bytte från 2,79 till 3,55

Helt annan bil blev det.

Länka gärna till artikeln om du hittar den.

Räknar man bort transmissionen så menar du att ca 25 hästkrafter skulle man vinna!

Så generator + servo + AC drar 25Hk?? Kanske rentav 100Hk om du kopplar bort dom helt? :clap:

Link to comment
Share on other sites

Insug med längre "runners" eller andra kammar funkar för att få effekten längre ner i registret. Byta block till 5.4 funkar också men känns som ett ganska omfattande arbete om du inte ska riva ner allt ändå. Topparna och det mesta andra passar men du behöver bla ett nytt insug.

Men annars tror jag också på bakaxelutväxling som det absolut billigaste och bästa.

Link to comment
Share on other sites

Japp den kommer dra mindre bensin i stadskörning.

Motorn får jobba lättare i register som är mer optimalt.

Jag har själv testat det i en 94 Cab där vi bytte från 2,79 till 3,55

Helt annan bil blev det.

Länka gärna till artikeln om du hittar den.

Räknar man bort transmissionen så menar du att ca 25 hästkrafter skulle man vinna!

Så generator + servo + AC drar 25Hk?? Kanske rentav 100Hk om du kopplar bort dom helt? :clap:

Jag hade läst fel, ordentligt vilket jag är den första att medge, men dryg behöver du då f-n inte vara.

http://www.musclemustangfastfords.com/tech/0205mmff_boltons/index.html

Där har du artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...