macattac Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Jag sitter här och funderar på vad jag skall beställa från staterna framåt våren. Detta med tanke på de terminspriser som ligger på dollarn nu.Vad jag ska köpa är redan klart...headers, midpipes, intake manifold och lite för väghållningen.Men vad ska jag köpa för att få effekt i det låga registret? Är det timing adjuster och underdrive pullies som gäller då?Ni som vet, tips tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Byt bakaxelutväxlingLite "old scool" men funkar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastninja Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 3.73 är en bra kompromiss mellan bensinförbrukning och acceleration. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macattac Posted October 17, 2010 Author Report Share Posted October 17, 2010 Tappar jag inte på toppen då?Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Tappar jag inte på toppen då?Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? Ja är det viktigt med toppfart?? Om vi säger som så här....I vilket fart intervall tror du att du använder bilen mest?Det är dyrt att byta utväxling men det blir en helt annan upplevelse.Bättre släng pengarna på något som verkligen ger nått än att smådutta med småsaker.Småsaker blir dyrt också när man slår ihop allt.Underdrive pulleys som du nämner är just en sådan sak som knappt ger något alls.Det är mer en "Placeboeffekt"3,73 som "Fastninja" rekommenderar är nog riktigt bra kompromiss.Har du runt 3.0 nu blir det grym skillnad.En fördel du dessutom får är att bilen kommer dra mindre bensin i stadskörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Tappar jag inte på toppen då?Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? Ja är det viktigt med toppfart?? Om vi säger som så här....I vilket fart intervall tror du att du använder bilen mest?Det är dyrt att byta utväxling men det blir en helt annan upplevelse.Bättre släng pengarna på något som verkligen ger nått än att smådutta med småsaker.Småsaker blir dyrt också när man slår ihop allt.Underdrive pulleys som du nämner är just en sådan sak som knappt ger något alls.Det är mer en "Placeboeffekt"3,73 som "Fastninja" rekommenderar är nog riktigt bra kompromiss.Har du runt 3.0 nu blir det grym skillnad.En fördel du dessutom får är att bilen kommer dra mindre bensin i stadskörning.Ursäkta ett litet inhopp. Om man har 3,0 o. byter till 3,73 hur mycket höjer man rpm. vid 90-100km/h? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Procentuellt3,73/3,0= 1,24Tex 2000rpm * 1,24= 2480rpm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macattac Posted October 17, 2010 Author Report Share Posted October 17, 2010 Tappar jag inte på toppen då?Jag har funderat på att göra detta, men jag duger då f-n inte till det och det känns som ett väldigt dyrt jobb.....någon här som kan göra sådant mot ersättning som inte uppgår till mekorånets? Ja är det viktigt med toppfart?? Om vi säger som så här....I vilket fart intervall tror du att du använder bilen mest?Det är dyrt att byta utväxling men det blir en helt annan upplevelse.Bättre släng pengarna på något som verkligen ger nått än att smådutta med småsaker.Småsaker blir dyrt också när man slår ihop allt.Underdrive pulleys som du nämner är just en sådan sak som knappt ger något alls.Det är mer en "Placeboeffekt"3,73 som "Fastninja" rekommenderar är nog riktigt bra kompromiss.Har du runt 3.0 nu blir det grym skillnad.En fördel du dessutom får är att bilen kommer dra mindre bensin i stadskörning.Viktigt med toppfart vet jag väl inte, även om jag gillar hög toppfart. Det om UD Pullies håller jag inte med, FF&MM Magazine byggde om en GT -03 och för varje del gjorde de flera bänkningar....pullies gav mellan 9-12 rwhp till....den artikeln finns att läsa online om du googlar.Sen att det kommer dra mindre bensin med högre utväxling förstår jag inte...om varvtalet ökar 1,24 så att där jag före ligger på 2k och efter 2,5k....kan aldrig dra mindre bensin...den drar ju som "snålast" när jag ligger i 90 vid 1800rpm....Men jag ska överväga 3.73 gears... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Japp den kommer dra mindre bensin i stadskörning.Motorn får jobba lättare i register som är mer optimalt.Jag har själv testat det i en 94 Cab där vi bytte från 2,79 till 3,55Helt annan bil blev det.Länka gärna till artikeln om du hittar den.Räknar man bort transmissionen så menar du att ca 25 hästkrafter skulle man vinna!Så generator + servo + AC drar 25Hk?? Kanske rentav 100Hk om du kopplar bort dom helt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter /Cobra Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Även om det skulle ge 10hk på veven så är det vid full snurr.. Vid lågvarv (som efterfrågades) så kan det "omöjligt" ha en mätbar positiv effekt med ett remhjulsbyte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rilledill Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Insug med längre "runners" eller andra kammar funkar för att få effekten längre ner i registret. Byta block till 5.4 funkar också men känns som ett ganska omfattande arbete om du inte ska riva ner allt ändå. Topparna och det mesta andra passar men du behöver bla ett nytt insug.Men annars tror jag också på bakaxelutväxling som det absolut billigaste och bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macattac Posted October 18, 2010 Author Report Share Posted October 18, 2010 Japp den kommer dra mindre bensin i stadskörning.Motorn får jobba lättare i register som är mer optimalt.Jag har själv testat det i en 94 Cab där vi bytte från 2,79 till 3,55Helt annan bil blev det.Länka gärna till artikeln om du hittar den.Räknar man bort transmissionen så menar du att ca 25 hästkrafter skulle man vinna!Så generator + servo + AC drar 25Hk?? Kanske rentav 100Hk om du kopplar bort dom helt? Jag hade läst fel, ordentligt vilket jag är den första att medge, men dryg behöver du då f-n inte vara.http://www.musclemustangfastfords.com/tech/0205mmff_boltons/index.htmlDär har du artikeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 19, 2010 Report Share Posted October 19, 2010 Ursäkta om du tog det så men det var inte min mening att dryg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macattac Posted October 19, 2010 Author Report Share Posted October 19, 2010 Ursäkta om du tog det så men det var inte min mening att dryg.No harm no foul....Men någon som vet var i stockholm jag kan lämna bilen för att fixa gears?Jag vet inte ens hur jag får loss "klumpen"....alternativt om någon här gör sådant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S. Garneij Posted October 19, 2010 Report Share Posted October 19, 2010 Norrorts Bil och Van service i kallhäll är duktiga 08 - 564 720 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.