Jump to content

Recommended Posts

Jag har läst något om en automat i Mustang minns inte om det var C4 eller C6 om att man kunde få lådan och starta på 2:ans växel

ett så kallat "vinterläge".

Är det någon som kan utveckla "vinterläge" och förklara för mig hur det funkar är det så på alla lådor?

Eller kanske jag har helt fel och har blandat ihop det på något sätt.

Hälsn Lars805

Endast de tidiga 64-66 C4 hade denna option.

När man la i detta läge så startar den på 2an

Att sen Ford tog bort detta gissar jag beror på att folk inte fattade funktionen och brände lådan istället

Hej.

Jag har detta på min 70:a med c4, men jag vet i och för sig inte om växellådan är från det året. Har varit en manuell låda från början.

Ganska behagligt att använda vid t.ex stadskörning, slipper hoppandet mellan ettan och tvåan hela tiden.

/Dan

De tidiga Fordarna (upp till och med 1966) har två Drive-lägen. Det första (närmast neutralläget) går att bilen använder tvåan och trean. Den startar alltså på tvåan och växlar automatiskt till trean.

Nästa växelläge (drive med grön punkt) gör att alla tre växlarna används.

Från och med 1967 (1966 på Fairlane GTA) finns bara ett Drive-läge (D), precis som på de flesta andra bilar. Drar man ner spaken till läge två så är dock lådan låst på tvåans växel hela tiden (åtminstone på C4-automaterna, jag törs inte säga hur det är på C6 och FMX). Bilen startar alltså på tvåan och växlar aldrig varken upp eller ner.

Risken finns väl att folk använder tvåans växel att starta på vid hög belastning (fullastad bil, släpkärra etc) och på så sätt bränner lådan.

Jag får nog ta ut bilen och testa det som Ronnie skriver om läge 2, det finns bara P N D 2 1 lägen på lådan i min bil så det blir att köra på läge 2 och känna om den växlar mellan 1:an och 2:an.

Borde det inte finnas en "Tag" på lådan eller en instansning (nummer) på något ställe som talar om vilken låda det är ?

Hälsn Lars 805