KimL October 17, 2010 Report October 17, 2010 Tjenixen!Undrar hur alla era andras Mustanger beter sig angående vatten tempgivaren? Vad brukar er stå på normalt när ni kör och tar det lång tid att nå upp till den temperaturen? Tycker min verkar extremt seg att få upp i vad jag tycker är arbetstemperatur som brukar ligga i mitten på mätaren, stämmer detta även på Mustangen? Jag kan ligga och köra på motorvägen från Helsingborg till Lund vilket då är lite över 5 mil och då har vatten tempmätaren inte kommit upp till mitten på mätaren ens, utan ligger bara en kvarts ökning uppåt. Kör jag hårt kan jag få upp den till mitt läget men kör jag sen lugnt och fint igen så sjunker mätaren igen och ligger i mitt tycke onormalt lågt. Min misstanke är att tempgivaren är kass, kan det vara så eller är där andra saker på Mustangen som kan vara problemet? Någon som kan ha en teori innan man börjar köpa hem delar? Om tempgivare är kass fungerar Mustangen lika dant då som vissa andra bilar att den inte tror att den nått arbetstemperatur och ger en fetare blandning för att den tror att motorn är kall med resultat ökad bränsleförbrukning? MVHKim Citera
Lassemålare CMC 2071 October 18, 2010 Report October 18, 2010 Min har aldrig gått upp över mitt i mellan kall och pilen rakt upp omni förstår vad jag menar under dom 4 sommrar jag har haft min bil. Det spelar ingen roll om jag kör i stan eller landsväg, autoban eller på 2500 meters höjd i alpernaden står stadigt på samma ställe. MVH Lasse. Citera
KimL October 19, 2010 Author Report October 19, 2010 Min har aldrig gått upp över mitt i mellan kall och pilen rakt upp omni förstår vad jag menar under dom 4 sommrar jag har haft min bil. Det spelar ingen roll om jag kör i stan eller landsväg, autoban eller på 2500 meters höjd i alpernaden står stadigt på samma ställe. MVH Lasse. Om jag förstår dig rätt så går den i alla fall upp halva mätaren? Min går bara en kvarts bit av mätarens totala utslag. Det normala brukar ju vara halva totala mätarvärdet som tempmätaren står på vid normal körning, i alla fall i alla andra bilar jag haft vilket är en hel del av diverse märken Citera
Lassemålare CMC 2071 October 23, 2010 Report October 23, 2010 Nej jag menar att den stannar mitt i mellan kall och normalvarm, typ kvarts varm. MVH Lasse. Citera
KimL October 24, 2010 Author Report October 24, 2010 Nej jag menar att den stannar mitt i mellan kall och normalvarm, typ kvarts varm. MVH Lasse. Oki, som min då alltså . Då är det kanske inget knas med den trots allt Citera
macattac October 24, 2010 Report October 24, 2010 Nej jag menar att den stannar mitt i mellan kall och normalvarm, typ kvarts varm. MVH Lasse. Oki, som min då alltså . Då är det kanske inget knas med den trots allt Ta en termometer och kolla....normal ("optimal") arbetstemp är 77 grader..... Citera
Peter /Cobra October 26, 2010 Report October 26, 2010 Standard termostat på min är 192°F ~89'C Citera
macattac October 26, 2010 Report October 26, 2010 Standard termostat på min är 192°F ~89'CÄr det samma på Cobra och GT? Jag tyckte jag läste att working temp 170 degrees i någon artikel....men va vet jag =) Citera
Peter /Cobra October 26, 2010 Report October 26, 2010 Vet ej, jag har bytt på min till en 75'C. Är väl rätt vanligt iaf att man byter till en 180F Citera
Alrik November 7, 2010 Report November 7, 2010 det går till och med kolla detta med hjälp av datorn som är inbyggd i bilen, iafa på 01 bilar och frammåt ^^ ser du vad tempen på vattnet är.. som sagt, det låter som din termostat är inställd på varmare bredgrader Citera
Peter /Cobra November 7, 2010 Report November 7, 2010 Tror att om bilen varit igång en viss tid men alla parametrar for att datorn ska gå i closed loop inte är uppfyllda (temp t.ex) så kommer check enginelampan o tändas. Citera
KimL November 7, 2010 Author Report November 7, 2010 det går till och med kolla detta med hjälp av datorn som är inbyggd i bilen, iafa på 01 bilar och frammåt ^^ ser du vad tempen på vattnet är.. som sagt, det låter som din termostat är inställd på varmare bredgrader kan man ändra inställningen på tempgivaren, eller man får byta till en ny om så skulle vara fallet? Citera
Alrik November 9, 2010 Report November 9, 2010 byta till ny termostat.. dom kostar ju nästan inget ändå, på en gt är det enkelt att byta med. Citera
Lassemålare CMC 2071 November 10, 2010 Report November 10, 2010 ja jag vet inte hur, men mina elektriska kylfläktar går igång med jämna intervallerså jag antar att det är mätaren som visar fel och att motorn har rätt arbetstemp.Har kört så här i 4 år, men det är klart att om inte fläkten går igång då och då kanskeman ska oroa sig lite grand. MVH Lasse. Citera
Alrik December 16, 2010 Report December 16, 2010 vet inte det.. fläkten går igång rätt ofta på min cobra.. när man kört hårt men som sagt, byta ändå.. kostar 170 kr eller nått där omkring... byta på en cobra är värre.. gt är ju bara 2 slangar.. Citera
Lassemålare CMC 2071 February 3, 2011 Report February 3, 2011 Hahahah jag ibland är man seg, kan det bero på att min bil är ifrån Florida och att det i så fall ska flöda lite mera så tempen inte stiger för mycket.Det låter ju vettigt.MVH Lasse. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.