Jump to content

Recommended Posts

Tjenixen!

Undrar hur alla era andras Mustanger beter sig angående vatten tempgivaren? Vad brukar er stå på normalt när ni kör och tar det lång tid att nå upp till den temperaturen? Tycker min verkar extremt seg att få upp i vad jag tycker är arbetstemperatur som brukar ligga i mitten på mätaren, stämmer detta även på Mustangen? Jag kan ligga och köra på motorvägen från Helsingborg till Lund vilket då är lite över 5 mil och då har vatten tempmätaren inte kommit upp till mitten på mätaren ens, utan ligger bara en kvarts ökning uppåt. Kör jag hårt kan jag få upp den till mitt läget men kör jag sen lugnt och fint igen så sjunker mätaren igen och ligger i mitt tycke onormalt lågt. Min misstanke är att tempgivaren är kass, kan det vara så eller är där andra saker på Mustangen som kan vara problemet? Någon som kan ha en teori innan man börjar köpa hem delar? :) Om tempgivare är kass fungerar Mustangen lika dant då som vissa andra bilar att den inte tror att den nått arbetstemperatur och ger en fetare blandning för att den tror att motorn är kall med resultat ökad bränsleförbrukning?

MVH

Kim

Min har aldrig gått upp över mitt i mellan kall och pilen rakt upp om

ni förstår vad jag menar under dom 4 sommrar jag har haft min bil. :P

Det spelar ingen roll om jag kör i stan eller landsväg, autoban eller på 2500 meters höjd i alperna

den står stadigt på samma ställe. :P

MVH Lasse. 8)

Min har aldrig gått upp över mitt i mellan kall och pilen rakt upp om

ni förstår vad jag menar under dom 4 sommrar jag har haft min bil. :P

Det spelar ingen roll om jag kör i stan eller landsväg, autoban eller på 2500 meters höjd i alperna

den står stadigt på samma ställe. :P

MVH Lasse. 8)

Om jag förstår dig rätt så går den i alla fall upp halva mätaren? Min går bara en kvarts bit av mätarens totala utslag. Det normala brukar ju vara halva totala mätarvärdet som tempmätaren står på vid normal körning, i alla fall i alla andra bilar jag haft vilket är en hel del av diverse märken :)

Nej jag menar att den stannar mitt i mellan kall och normalvarm, typ kvarts varm. :P

MVH Lasse. 8)

Oki, som min då alltså :). Då är det kanske inget knas med den trots allt :)

Nej jag menar att den stannar mitt i mellan kall och normalvarm, typ kvarts varm. :P

MVH Lasse. 8)

Oki, som min då alltså :). Då är det kanske inget knas med den trots allt :)

Ta en termometer och kolla....normal ("optimal") arbetstemp är 77 grader.....

• 2 weeks later...

det går till och med kolla detta med hjälp av datorn som är inbyggd i bilen, iafa på 01 bilar och frammåt ^^ ser du vad tempen på vattnet är.. som sagt, det låter som din termostat är inställd på varmare bredgrader ;)

det går till och med kolla detta med hjälp av datorn som är inbyggd i bilen, iafa på 01 bilar och frammåt ^^ ser du vad tempen på vattnet är.. som sagt, det låter som din termostat är inställd på varmare bredgrader ;)

kan man ändra inställningen på tempgivaren, eller man får byta till en ny om så skulle vara fallet?

ja jag vet inte hur, men mina elektriska kylfläktar går igång med jämna intervaller

så jag antar att det är mätaren som visar fel och att motorn har rätt arbetstemp.

Har kört så här i 4 år, men det är klart att om inte fläkten går igång då och då kanske

man ska oroa sig lite grand. :shock:

MVH Lasse. 8)

• 1 month later...

vet inte det.. fläkten går igång rätt ofta på min cobra.. när man kört hårt :P men som sagt, byta ändå.. kostar 170 kr eller nått där omkring... byta på en cobra är värre.. gt är ju bara 2 slangar.. :)

• 1 month later...