Jump to content

Mustang HT 1969 CMC:0000


Anderzzon

Recommended Posts

(Har ej fått CMC nummer, får det så snart som möjligt) :)

Hej!

Har skrivit en del här på forumet men tänkte nu är det dags å börja visa vad man igentligen håller på med. :)

Köpte en Mustang 1969HT, 1 April 2010.

Tanken är att ha rullande projekt, ha så mycket som möjligt färdigt innan jag börjar med chassit.

Har alltid varit förtjust i en denna modell! Fastbacks är självklart fina men jag är extra svag för HT utan igentligen veta varför.

Hur som helst så är bilen i bruksskick och behöver rostlagning, i denna bil satt en 200cui 6:a ifrån fabrik, nu en 250cui 6:a. Dock så är målet långt innan köpet av denna Mustang – Big Block!

Så titta bort alla original renoverare för denna är min vision om hur Mustang 1969 HT ska se ut. ;)

Målet är att välsigna denna skönhet till Big Block Ford – FE.

Visionen med detta är även i stora drag konvertera med året 1969 i åtanke. Att man ska kunnat göra denna konvertering året 1969. Vissa detaljer kommer att vara ”mer” race och modernare saker men i stora drag så ska jag inte gå ifrån året 1969 med senare år. Bilens chassi kommer förmodligen bli en Sleeper, den ska inte se extrem ut. Ford gjorde ett kanon jobb med utseendet med dessa bilar redan från början!  Dock så funderar jag på att avsluta deras jobb med bakpartit på bilen, en california stjärt fast med bara halva höjden står på listan…

Vi har redan haft otaliga diskussioner om varför FE, och inte Cleveland/Windsor ?

Cleveland & Windsor är absolut inte fel och man får mycket för pengar. Men FE motorn är inte lika vanlig. De är en fin motorfamilj under muskel eran. Samt en dum personlig utmaning är att komma upp i 7Liter i cylindervolym! Vikt och effekt, ja det är nog inga problem. Det är säkert väldigt mycket jobb att konvertera. Men detta är en hobby så har man roligt så ser jag inga problem med detta.

Läs mina tidigare inlägg, så kan vi hoppa över denna diskussion. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick tag i 9” Bakaxel ifrån Mustang 1971 (2cm bredare än org.) , samt komplett framvagn 1971. Tyvärr blev det 28 Splines bakaxel men eftersom jag ska köra med gatdäck så ska det inte vara några problem alls. Anledningen till just 1971 framvagn, är att den har grövre spindlar om är avsedda för Big Block Mustang. Bredden extra på bakaxeln löser jag med ”rätt” fälgar med rätt backspacing. Köpte även 3.55 utväxling, lamelldiff står på önskelistan.

Tung SAAB blev det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Blästringen lämnade jag iväg, sedan lackerade jag det med Duosolid 50, tydligen förbjuden för privat personer. Dock så använder företag denna färg för att lackera jordbruksmaskiner etc. Denna blandning innehåller allt, rostskydd+lack. ;)

Link to comment
Share on other sites

Köpte en 390GT FE motor, den har stått i 15år efter sin renovering. Enligt förra ägaren hade den bara gått ca 200-300mil med ny borr. Dock så rev jag isär denna för att kontrollera allt. Såg direkt att veven måste slipas och att diverse saker måste åtgärdas.

Link to comment
Share on other sites

Införskaffat mig en 4-vxl Toploader stor RUG med Hurst växelkit. Ska kolla närmare på den när man känner för det.  Först var det givet att köra med Automat, men man har aldrig provat manuell låda och alla jag frågar säger att det är riktigt kul! Fast det är lite jobbigare att köra med bilen, men kör glädje ökar. Så jag tänkte, varför inte? Manuell låda fanns på denna bil ifrån fabrik.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt en del på 390 motorn, det känns som man hamnar i en ”grå zon”. Pengar kommer att gå åt att göra denna till en bra motor. Vassare kam, nya (bättre) kolvar, slipning av vev mm… Samtidigt så känns det som man alltid kommer att snegla på 427/428 CJ motorer. Det känns helt enkelt inte rätt, effekten skulle hamna mellan 350-400HK men jag vill upp i *idiotiska* 7liter i volym. Plöjer man ner en investering i detta block så kommer jag att vilja byta. Fast så är det alltid, man vill ”bara” ha det lilla extra. Jag lät denna motor stå ett tag i garaget för att man ska fundera på vad man igentligen vill… :roll:

Link to comment
Share on other sites

Köpte en FE 428CJ med Alu toppar samt 8portars insug, rullvippor + massa godis. Dock så har ena vevstaken skjutit genom blocket.

Enligt förra ägaren lämnade ca 700HK med 150HK lustgas. Så effekten bör hamna på 500-550HK utan gas. Motorn blev plöstligt ganska extrem, då jag tänkte hålla mig från början ganska nära orginal... Så jag måste verkligen köra på gatdäck om jag inte vill vrida sönder bakaxeln, om denna skulle hålla så skulle kopplingen inte klara det allt för länge. Om allt ovanstående håller så är risken står att man får sprickor i chassit. Så gatdäck får blir ett måste! :shock: Om man ska lyssna på folk som gjort detta förut. :thumbup:

Lustgas kommer jag inte använda… :evil:

Filmer på motorn när den gick:

Tid 3:25 / Ford Galaxie, Guldfärgad

Tid 4:20 / Ford Galaxie, Guldfärgad
Link to comment
Share on other sites

Nu har man sålt 390GT motorn! Känns inte dumt alls, jag hade nog ångrat mig. Tanken slog mig om man skulle använda detta block, men det känns fel. Eftersom detta är ett HP block så borde det ha gått att borrat till 428 borr men då är man fast direkt när man ska renovera motorn i framtiden. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har gett upp tanken att rädda 428 blocket, man har inte ett bra öga för detta ännu, men 2 st cylindar måste fodras sedan har den slagit hål i sidan. Tänker inte chansa att lägga pengar på ett block som ”kanske” har sprickor som bara visar sig när motorn blir varm/kall.

Man har lärt sig mycket utav 390 motorn och 428:an, :lol: Motorn jag tänker bygga så blir det smidda vevstakar och riktiga kolvar, balansera allt etc. Som en klok man en gång sa, bygg motorn från botten sedan arbeta dig uppåt. Sen kan ju saker alltid gå sönder, men då har man gjort allt man har kunnat! ;)

Eftersom veven ifrån 428, går att rädda så jagar jag nu ett 427/428 block. Roligast vore ju ett 427 block som ger 456CUI :idea:

Har tagit en titt på topplocken och dom måste tas isär, förmodligen byte av några? ventiler samt inslipning av ventiler… (Dom satte dit nya ventiler i vintras men dom läckte) Lite fundersam är man på hur man ska dra ihop ventilfjädrarna? då det sitter Tripla Fjädrar som förmodligen gör allt för inte bli komprimerade, ska prova med min vanliga ventilspännare för att se om det överhuvudtaget går. :crazy:

Bifogar även lite oroväckande bilder ifrån 428:an, Kolvarna har blivit demolerade samt lagren är redan konstigt slitna (Vev tappen har inga slitageteckehn). Allt renoverades i vintras. Några idéer om vad som gick snett??

Bra om man kan lära sig så mycket som möjligt innan man skruvar ihop nya botten delen. Min tanke är att kolvarna demolerades av värme av lustgas blandningen som blev torr, lagren tappar olje filmen och blev ”hamrade” på så sätt. Men det är bara spekulationer… Föresten KB kolvarna har en bit som saknas på toppen, är dessa kolvar kassa? Ska man köra med JE kolvar istället? Ska ju ändå köpa nya kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har man slipat in ventilerna i ena topplocket, fick tillverka ett verktyg som gjorde det faktiskt riktigt enkelt. :D Tog säkert 2-3 timmar att bygga det, men men då har man ett som håller livet ut!

Samtliga ventiler gick bra förutom 1 ventil, som kanske har blivet skev.

Att få tag i 428 block verkar vara riktigt svårt, om dom är till salu så är dom oftast defekta. Men jag pratade med flertal motorfirmor, och dom sa att det är väldigt sällan det är några problem att laga dessa block. Så jag tar blocket och veven till Engsson i Västerås, så får han bedömma om det verkligen går att laga. :thumbup:

Några bra tips att göra rent ett Alu toppar/ ventiler? Förr i tiden så använde jag stålborste men det känns rätt dumt om man sabbar någon slags beläggning på ventilerna.

JohnB, svårt att ta bra bilder på skadorna i cylindrarna. Skickade ett PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har stött på en del problem, ventilstyrningarna känns inte bra. Det finns ett otäckt glapp på några ventiler.

3 st ventiler skall även bytas.

Efter noga inspektion av stötstängerna så har dom tagit i, i självaste insuget. :roll:

Så det blir att lämna iväg topparna till Engsson i Västerås för kontroll. Känns fel att chansa, (men) jag kanske är alldeles för noga när jag skruvar då man knackar med hammare på hundradelar på jobbet. Haha :lol: - men man lär sig....

Nu dröjer det nog ett tag innan man skriver igen, tar nog lite tid innan man har löst problemen med blocket och topparna.....

Här är spec på 428CJ motorn:

Toppar: Edelbrock Performer (CJ style)

Oljepump: Högvolyms pump, okänt märke. (221 CB)

Kamkedja: Double Roller, Ford Power Parts. (ståldrev)

Vippor: Rull vippor. Harland Sharp, med bussningar.

Förgasare: 2x Edelbrock Perfomer 1407 – 750CFM - 4 Barrel

Insug: Edelbrock Air Gap 2x4 port.

Tändning: MSD Pro Billet Distrb.

Vattenpump: Edelbrock 8805

Ventilkåpår: Alu kåpor, Cobra Le-Mans.

Startmotor: Tilton Super Starter

Svänghjul: 13kg/28lbs (från 390)

Kamaxel: Blir troligen en Comp Cam Magnum Ultimate (se bild) detta var denna som satt på från början.

Vikt: ca 236kg Med Alu detaljer. VS 276kg ”all iron”

1kg=2.204lbs

Cheva 350 ”all iron” väger ca 254kg.

Link to comment
Share on other sites

Har stött på en del problem, ventilstyrningarna känns inte bra. Det finns ett otäckt glapp på några ventiler.

3 st ventiler skall även bytas.

Efter noga inspektion av stötstängerna så har dom tagit i, i självaste insuget. :roll:

Så det blir att lämna iväg topparna till Engsson i Västerås för kontroll. Känns fel att chansa, (men) jag kanske är alldeles för noga när jag skruvar då man knackar med hammare på hundradelar på jobbet. Haha :lol: - men man lär sig....

Nu dröjer det nog ett tag innan man skriver igen, tar nog lite tid innan man har löst problemen med blocket och topparna.....

Här är spec på 428CJ motorn:

Toppar: Edelbrock Performer (CJ style)

Oljepump: Högvolyms pump, okänt märke. (221 CB)

Kamkedja: Double Roller, Ford Power Parts. (ståldrev)

Vippor: Rull vippor. Harland Sharp, med bussningar.

Förgasare: 2x Edelbrock Perfomer 1407 – 750CFM - 4 Barrel

Insug: Edelbrock Air Gap 2x4 port.

Tändning: MSD Pro Billet Distrb.

Vattenpump: Edelbrock 8805

Ventilkåpår: Alu kåpor, Cobra Le-Mans.

Startmotor: Tilton Super Starter

Svänghjul: 13kg/28lbs (från 390)

Kamaxel: Blir troligen en Comp Cam Magnum Ultimate (se bild) detta var denna som satt på från början.

Vikt: ca 236kg Med Alu detaljer. VS 276kg ”all iron”

1kg=2.204lbs

Cheva 350 ”all iron” väger ca 254kg.

Håber ikke svänghjulet er från en 390... det SKAL være från en 428 pga external balance.

Om du intet finder en block så har jeg en C6ME block.

Har også et 9" N hus med diff och 3,25 - 28 spline.

Har selv byttet til FE i en 69'er...så alt er prøvet. se evt. nr. 162 på www.mustangklubben.dk

Mail Jokke ..!!!

Link to comment
Share on other sites

Tommy, fast man kan ju köpa olika tunga svänghjul.

Min tanke är att allt ska balanseras tillsammans, tryckplatta,svänghjul,vevaxel,remskiva+balansklumpen.

Svänghjulet ska vara ifrån en 390.

Ska kika på ditt FE bygge. :D

Motorn kommer ha Eagle stakar och smidda kolvar, så det enda som blir orginal är ett tomtblock+veven.

Detta med internal/external balansering gäller väl om man ska använda grejerna i befintligt skick? (Rätta mig om jag har fel här :D )

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruge en org- vevaksel så skal du have en 428 dæmper og et flywheel. 428 er external afbalanceret. Det er det samme både aut och manuel låda.

390 och 427 er internal balanceret og behøver ikke speciele dæmper og flywheel.

Prøv at Google emnet..så for du se at det er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag kommer att behålla external balance, svänghjulet skulle ses över om det gick att modifiera. Hade varit skönt om allt var internal balanserat men man kan inte bygga om allt i dagsläget ;)

Har köpt H-beam stakar, elpump (bensin), MSD Box 6-Al-2, AN kopplingar samt ledningar som är flätade. Tryck regulator.

Just nu går det lite segt med blocket men han skulle försöka hinna med allt till september så man får hålla tummarna! :)

Det gick bra med svetsningen så nu är det fodringen som är kvar.

Ett annat problem som jag har stött på är mina vevstakar VS borren/slag. Jag har 4.17 borr (040 borr över från org.) med 6,490 vevstakar.

Har inte hittat några kolvar som passar till denna kombination, dock ALLA andra. Men går jag upp till 4.175 borr så finns det Diamond kolvar.

Annars så får man special beställa i värsta fall.

Nu väntas road trip i Norge! Ha en bra sommar allesammans!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tjenare! Motorn har blivit (kraftigt) försenad. Han har haft många prio ett jobb, men blocket är fodrat/borrat+svetsat. Det blev cement ca 1-2cm i botten vid cylindrarna för att göra det mer stark.

Prov monterat kamaxeln och allt går lätt och fint. Även vevaxeln =)

Det som återstår nu är att borra om 390 svänghjulet till ett 428 svänghjul. (balans)

Slipa vevaxelns vevtappar, balanser allt med H-stakarna och dom nya kolvarna, inslipning av 2-3 ventiler.

Men allt som allt hoppast jag på att man får motorn om ca 1 månad, vilket borde gå! :)

Hur går det sj?

Link to comment
Share on other sites

Jo men då går det ju framåt i alla fall!

Det har varit samma historia för mig, mycket annat som prioriteras högre, samt att resurserna tröt ett tag. Men som det ser ut nu så lägger jag en beställning på dessa i början på det nya året

http://www.summitracing.com/parts/CCA-33-601-9/

http://www.summitracing.com/parts/ESP-6490F3D/

När stakarna är hemkomna så kan jag äntligen skicka iväg allt på balansering och sedan förhoppningsvis kunna plocka ihop bottendelen!

Vilken firma använder du till balanseringsarbetet?

Link to comment
Share on other sites

Okej ser inte dumt ut det där, antar du fick tag i 428 vev?

Jag använder ***** i västerås. Det tar tid där men jobbet han gör är grymt bra vad jag har hört.

Hans specialite är fodring mm...

Man börjar bli riktigt sugen på att få hem grejerna! :D

*Redigerad*

Link to comment
Share on other sites

Nej, 428 vev blev för dyrt, någonstans måste man dra gränsen :P om jag någon gång i framtiden känner för det så får det bli strokerkit från survival motorsports :)

Tid spelar mindre roll, bara det blir bra så! vad tar han för balansering?

förstår att det kliar i fingrarna! man vill ju gärna få klart allt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Motivationen tryter på sista versen! Idag hämtade jag motorn (i delar) som skulle vara färdigt, men tydligen var det grejer kvar! Nu börjar man bli rätt less på allt tjat man måste utföra för att få motorn. Motorn borde ha varit färdig i höstas förra året! Det är en lång historia och har ingen lust att smutskasta företag/personer. Hittills har Mustang projektet enbart bestått av tjat tjat fast man är mer än villig att betala för arbetet som utförs på motorn.

Tänk om projektet handlade om att lämna iväg grejer och få tillbaka grejerna på den tid som är utlovad. Projektet får gärna handla om att lära sig jobba med chassit etc och handla saker, planera och drömma såklart =)

Men nu är motivationen på sista versen och känner allmänt less på projektet!

Hur lyckas ni hålla uppe motivationen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...