mnilsson Posted November 27, 2010 Report Share Posted November 27, 2010 Hej,viss info man springer på tyder på att modernare T5:or har elektrisk hastighetssignal. Samtidigt verkar det som om själva drivningen inne i lådan fortfarande är mekanisk och att omvandlingen sker i givaren. Jag har läst att man bara kan dra ur den elektriska och stoppa i en mekanisk.Någon som kan bekräfta eller dementera detta?Någon som vet vid vilket år som man bytte sätt att kommunicera med hastighetsmätaren?mvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted November 27, 2010 Report Share Posted November 27, 2010 Så har jag gjort. Men jag fick byta drevet på Wiren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stene Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Ska du köra sprut (tjuvkikade lite på din länk ) så finns det en givare där du kan ansluta vajern till orginalmätaren, och samtidigt ta ut den elektriska signalen som styrboxen vill ha. Det är nämligen datorn som vill ha denna signal, inte bara moderna elekroniska hastighetsmätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted December 10, 2010 Author Report Share Posted December 10, 2010 Ja, jag har också börjat inse att jag behöver en mekanisk wire till mätaren och en elektrisk signal till sprutet. Annars blir det tydligen problem med tomgång mm.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted December 11, 2010 Report Share Posted December 11, 2010 Nu vet jag inte vad för sprut ni pratar om men alla mustanger mellan 86 och 95 som har insprutning har hastighetsmätaren inget att göra med sprutet... Såhär står det på diyautotune.comThe gauges and air bags on these cars don't connect to the ECU, so you won't need to worry about them. The tachometer is driven off the TFI module, so control the TFI module and the tach will follow along. The other gauges connect to their own sending units. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted December 11, 2010 Author Report Share Posted December 11, 2010 Det handlar inte om hastighetsmätaren (även om det var min ursprungliga fråga) utan att styrningen till insprutningen tydligen vill veta om bilen står still eller rör sig för att reglera tomgången på rätt sätt. Därav att man behöver både en elektrisk signal till insprutningen och en mekanisk (vajer) till den gamla hastighetsmätaren.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted December 14, 2010 Report Share Posted December 14, 2010 Vad är det för sprut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted December 14, 2010 Author Report Share Posted December 14, 2010 Ford original från 1993.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Det sprutet behöver ingen signal från växellådan... Mustanger med elektrisk hastighetsmätargivare har bara givaren för att mätaren är elektrisk.Kan ha fel så det vore kul med en källa så man kan läsa om detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 A9L-boxarna (88california - 93) vill ha hastighetsgivaren (VSS) till några få funktioner. En hel del parametrar har som villkor tex över eller under viss hastighet händer vissa saker. Tex bränslereglering vid motorbroms över eller under 20mph osv. 93 Cobra har den funktionen att den stryper allt bränsle vid motorbroms över viss hastighet eller varvtal, har detta aktivt på min 5.0 för att slippa bluddret när man släpper av. Bör ju finnas info om detta nånstans. Funkar det köra utan så går det nog Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted December 15, 2010 Report Share Posted December 15, 2010 Bra info! Det funkar fint även utan såna funktioner Fast på en glidare så är ju sånt fint att ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted December 15, 2010 Author Report Share Posted December 15, 2010 På den här sidan http://www.midnightdsigns.com/Mustang/Engine.htm så läste jag detta:"Speedometer Cable Modification: In order for the EEC to sense a deceleration condition, it has to be connected to the transmission. Pins 3 and 6 of the EEC are connected to the VSS, or Vehicle Speed Sensor. This sensor is mounted to the transmission end of the speedo cable."Det bekräftar det du skriver John.Läste dock detta på en annan sida vilket fick mig att fundera:"Ensure to hook up the Vehicle Speed Sensor on the transmission for better idle characteristics."//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted December 16, 2010 Report Share Posted December 16, 2010 "Ensure to hook up the Vehicle Speed Sensor on the transmission for better idle characteristics."Inte så att den skribenten blandat ihop VSS och de övriga härvorna till exempelvis en AOD? Då kan jag tänka mig att tomgången blir knas när inte datorn vet om det är neutral, park eller driv som gäller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted December 17, 2010 Author Report Share Posted December 17, 2010 Det låter inte orimligt. Vi får väl se...//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.