Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Nu är det mektider igen.

Det sitter en aftermarket (sunpro) oljetrycksmätare i min mustang och jag tänkte koppla in denna.

Det går ett plaströr (oljerör) från mätaren men det saknas koppling (röret var avbränt) på andra sidan röret. :o

Min fråga är var man kopplar in denna på motorn ? :roll:

Har en 289 med orginal gjutjärn FoMoCo 4 portsinsug.

Hej,

Nu är det mektider igen.

Det sitter en aftermarket (sunpro) oljetrycksmätare i min mustang och jag tänkte koppla in denna.

Det går ett plaströr (oljerör) från mätaren men det saknas koppling (röret var avbränt) på andra sidan röret. :o

Min fråga är var man kopplar in denna på motorn ? :roll:

Har en 289 med orginal gjutjärn FoMoCo 4 portsinsug.

Mekaniska oljetrycksmätare brukar man koppla via ett T eller Y-stycke ihop med givaren till oljetryckslampan ( jämte filtret på en SB ). Jag har inte sett någon plastledning till någon mätare, det brukar vara koppar eller något liknande, trycket är flera kilo och tempen omkring 100º.

Tack för hjälpen.

Hittade en liten guldfärgad plåtbehållare (ca dia 30mm x 50 mm )som sitter till vänster om filtret. Den sitter på en förlängare som går in mot framsida av motorn (vattenpumpen?). Det sitter ingen kabel eller något på den. Verkar som det går att fästa något där. Kanske elkabel. Går denna till en lampa eller orginal oljetrycksmätaren i mussen?

Är det på denna anslutningen jag skall montera en T koppling för oljetryckröret. :roll:

Hittade inget i min verkstadshandbok om detta. :(

Nån som vet var man handlar lämpliga delar (T rör)till detta i Södra Stockholm.?

Det bör vara oljetryckgivaren du ser som sitter på förlängaren. Skruva ur den. Sen behöver du en liten adapter i mässing som skruvas i där oljetrycksgivaren satt. I den fästs plastslangen som du försett med en liten klämkona i mässing. Nu har du förhoppnigsvis en tät anslutning i den änden. Har för mig att det var väldigt lätt att dra sönder dom där små mässingskonorna. Återstår sedan att montera slangen mot instrumentet.

E J

Två slangalternativ från Hansen Racing, kolla webbshopen http://www.hansenracing.se/

1

Slangsats(1.8 m.lång) Metallomspunnen med nipplar i båda ändar

Artnr: ATM3228

Beskrivning: Slangsats(1.8 m.lång)

Saldo: Finns i lager

Rek ex: 780 SEK

Rek ink: 975 SEK

2

Hansen har även en komplett sats med plaströr och anslutningar, ej i kager för närvarande, 145 kr.

Artikel nr SUNCP3228.

T-rör:

Artnr Beskrivning Saldo Antal Rek ink

SUNCP7556 T-rörssats Finns i lager 145 [info] [Visa bild]