Jump to content

Headers


Jan Nilsson

Recommended Posts

Hej

Mitt namn är Jan Nilsson cmc 1729 ägare till en Mustang -69 cab med 351-2v W.

Jag har tankar på att investera i headers men lite osäker.

Kan någon förklara om jag skall eller inte och i så fall vilka headers och short eller long.

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Helt onödigt om motorn är någorlunda original eller aningen trimmad.

Det är bara en massa värmeproblem samt högre ljud från själva systemet.

Dessutom börjar packningarna ganska snabbt läcka om man inte bygger om dom med riktig avgasklamma.

(håller jag själv på med just nu)

Effektmässigt är det försumbart på en originalmaskin.

Skillnaderna märks först på trimmade motorer på höga varv.

Har själv haft en massa olika headers på mina 351W varianter men det har ju varit hårt trimmat också.

Jag saknar de gamla problemfria gjujärnslimporna!! :cry:

Om det är effekt du vill åt så räcker det med en riktig "tuning" av motorn på rullande landsväg.

En sådan kan väcka 40Hk till liv!!

Bara montera Headers är endast ett fåtal Hk men kvar återstår ju då en felinställd motor

Link to comment
Share on other sites

"Fränt ljud" ??

Jag menar "Missljud"!

Headders har väldigt tunna rör som därmed släpper igenom oljud genom stålgodset.

Dessutom läckagen som gärna kommer är ju inget fränt ljud precis. :sick:

Lindar man rören med värmebandage vilket jag anser är ett måste så minskar ju både oljud och värmestrålningen i motorutrymmet.

Sånna problem slipper man med gjutjärn.

Link to comment
Share on other sites

"Fränt ljud" ??

Jag menar "Missljud"!

Headders har väldigt tunna rör som därmed släpper igenom oljud genom stålgodset.

Dessutom läckagen som gärna kommer är ju inget fränt ljud precis. :sick:

Lindar man rören med värmebandage vilket jag anser är ett måste så minskar ju både oljud och värmestrålningen i motorutrymmet.

Sånna problem slipper man med gjutjärn.

Hej Per!

Jag blev rekommenderad att köra med coating av Lövens.

Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.

Vad anser du som kan sånt här?

Mvh.Micke

Link to comment
Share on other sites

Helt onödigt om motorn är någorlunda original eller aningen trimmad.

Det är bara en massa värmeproblem samt högre ljud från själva systemet.

Dessutom börjar packningarna ganska snabbt läcka om man inte bygger om dom med riktig avgasklamma.

(håller jag själv på med just nu)

Effektmässigt är det försumbart på en originalmaskin.

Skillnaderna märks först på trimmade motorer på höga varv.

Har själv haft en massa olika headers på mina 351W varianter men det har ju varit hårt trimmat också.

Jag saknar de gamla problemfria gjujärnslimporna!! :cry:

Om det är effekt du vill åt så räcker det med en riktig "tuning" av motorn på rullande landsväg.

En sådan kan väcka 40Hk till liv!!

Bara montera Headers är endast ett fåtal Hk men kvar återstår ju då en felinställd motor

Finns det någon bra rullande landsväg som kan våra motorer???

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Jag blev rekommenderad att köra med coating av Lövens.

Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.

Vad anser du som kan sånt här?

Mvh.Micke

De är riktigt bra!!

Förutom ca 40% sänkning av värmestrålningen så är (oftast) dessa headers bättre kvalitet.

Dock forfarande samma värdelösa anslutning mot resten av avgassystemet.

Jag skulle bygga om collectorn till en riktig anslutning

Håller just nu på med min egen så jag kan lägga in bild på hur det blir

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Jag blev rekommenderad att köra med coating av Lövens.

Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.

Vad anser du som kan sånt här?

Mvh.Micke

De är riktigt bra!!

Förutom ca 40% sänkning av värmestrålningen så är (oftast) dessa headers bättre kvalitet.

Dock forfarande samma värdelösa anslutning mot resten av avgassystemet.

Jag skulle bygga om collectorn till en riktig anslutning

Håller just nu på med min egen så jag kan lägga in bild på hur det blir

Gör det. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för era kommentarer

Det känns som det inte blir några headers.

Per, vad menar du med att väcka 40 hk till?

Jan

Jag menade att med en finjustering av motorns prestanda på en bromsbänk kan ge mycket extra effekt

Det man gör är att kalibrera in exakt förgasarens bestyckning och rätt tändning.

[youtube:1b63lvcg]

[/youtube:1b63lvcg]

Det ger betydligt mer än byta headers.

Visst det går justera utan bromsbänk men det blir iallfall inte lika bra som i en bromsbänk där allt kan mätas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...