January 2, 201114 yr comment_100242 HejMitt namn är Jan Nilsson cmc 1729 ägare till en Mustang -69 cab med 351-2v W.Jag har tankar på att investera i headers men lite osäker.Kan någon förklara om jag skall eller inte och i så fall vilka headers och short eller long.MvhJan
January 2, 201114 yr comment_100245 Helt onödigt om motorn är någorlunda original eller aningen trimmad.Det är bara en massa värmeproblem samt högre ljud från själva systemet.Dessutom börjar packningarna ganska snabbt läcka om man inte bygger om dom med riktig avgasklamma.(håller jag själv på med just nu)Effektmässigt är det försumbart på en originalmaskin.Skillnaderna märks först på trimmade motorer på höga varv.Har själv haft en massa olika headers på mina 351W varianter men det har ju varit hårt trimmat också.Jag saknar de gamla problemfria gjujärnslimporna!! Om det är effekt du vill åt så räcker det med en riktig "tuning" av motorn på rullande landsväg.En sådan kan väcka 40Hk till liv!!Bara montera Headers är endast ett fåtal Hk men kvar återstår ju då en felinställd motor
January 3, 201114 yr comment_100312 man får även ett häftigt skarapande ljud när man paserar fathinder å sånt
January 4, 201114 yr comment_100317 "Fränt ljud" ??Jag menar "Missljud"!Headders har väldigt tunna rör som därmed släpper igenom oljud genom stålgodset.Dessutom läckagen som gärna kommer är ju inget fränt ljud precis. Lindar man rören med värmebandage vilket jag anser är ett måste så minskar ju både oljud och värmestrålningen i motorutrymmet.Sånna problem slipper man med gjutjärn.
January 4, 201114 yr comment_100321 "Fränt ljud" ??Jag menar "Missljud"!Headders har väldigt tunna rör som därmed släpper igenom oljud genom stålgodset.Dessutom läckagen som gärna kommer är ju inget fränt ljud precis. Lindar man rören med värmebandage vilket jag anser är ett måste så minskar ju både oljud och värmestrålningen i motorutrymmet.Sånna problem slipper man med gjutjärn.Hej Per!Jag blev rekommenderad att köra med coating av Lövens.Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.Vad anser du som kan sånt här?Mvh.Micke
January 4, 201114 yr comment_100322 Helt onödigt om motorn är någorlunda original eller aningen trimmad.Det är bara en massa värmeproblem samt högre ljud från själva systemet.Dessutom börjar packningarna ganska snabbt läcka om man inte bygger om dom med riktig avgasklamma.(håller jag själv på med just nu)Effektmässigt är det försumbart på en originalmaskin.Skillnaderna märks först på trimmade motorer på höga varv.Har själv haft en massa olika headers på mina 351W varianter men det har ju varit hårt trimmat också.Jag saknar de gamla problemfria gjujärnslimporna!! Om det är effekt du vill åt så räcker det med en riktig "tuning" av motorn på rullande landsväg.En sådan kan väcka 40Hk till liv!!Bara montera Headers är endast ett fåtal Hk men kvar återstår ju då en felinställd motorFinns det någon bra rullande landsväg som kan våra motorer???
January 4, 201114 yr comment_100329 Hej Per!Jag blev rekommenderad att köra med coating av Lövens.Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.Vad anser du som kan sånt här?Mvh.MickeDe är riktigt bra!!Förutom ca 40% sänkning av värmestrålningen så är (oftast) dessa headers bättre kvalitet.Dock forfarande samma värdelösa anslutning mot resten av avgassystemet.Jag skulle bygga om collectorn till en riktig anslutningHåller just nu på med min egen så jag kan lägga in bild på hur det blir
January 4, 201114 yr comment_100330 Finns det någon bra rullande landsväg som kan våra motorer???Börjar bli väldigt vanliga överallt tycker jag.Kolla upp med kontakter i din regionen där du bor.
January 4, 201114 yr comment_100340 Hej Per!Jag blev rekommenderad att köra med coating av Lövens.Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.Vad anser du som kan sånt här?Mvh.MickeDe är riktigt bra!!Förutom ca 40% sänkning av värmestrålningen så är (oftast) dessa headers bättre kvalitet.Dock forfarande samma värdelösa anslutning mot resten av avgassystemet.Jag skulle bygga om collectorn till en riktig anslutningHåller just nu på med min egen så jag kan lägga in bild på hur det blirGör det.
January 6, 201114 yr Author comment_100437 Hej Tack för era kommentarerDet känns som det inte blir några headers.Per, vad menar du med att väcka 40 hk till?Jan
January 8, 201114 yr comment_100491 Hej Tack för era kommentarerDet känns som det inte blir några headers.Per, vad menar du med att väcka 40 hk till?JanJag menade att med en finjustering av motorns prestanda på en bromsbänk kan ge mycket extra effektDet man gör är att kalibrera in exakt förgasarens bestyckning och rätt tändning.[youtube:1b63lvcg] [/youtube:1b63lvcg]Det ger betydligt mer än byta headers.Visst det går justera utan bromsbänk men det blir iallfall inte lika bra som i en bromsbänk där allt kan mätas.
January 8, 201114 yr comment_100497 Va med et par mid-lenght eller shorties: http://www.mustangsunlimited.com/search ... tby=&pcid=
January 9, 201114 yr comment_100502 Headders ! Varför då ?http://www.gesslerheadporting.com/gessl ... 0Gallery26http://www.gesslerheadporting.com/gessl ... tems/ghp00
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.