JH Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Ni som lyft BB upp och ner i 67 -68a karosser, vilket är lämpligast vid nedsäkning av FE i -67a kaross. Jag funderar i första hand på om grenrören ska sitta på, eller eftermonteras. (Det blir gjutjärnsgrenrör CJ vilka är lite yvigare än 390GT rören). Det ser trångt ut och blir inte mycket plats över att komma åt bultarna. Vilka delar av motorfästena är bäst att ha monterade i motor, respektive kaross, för att få det så smidigt som möjligt. Att lyfta i och ur smallblock är inga problem, men jag har aldrig lagt i en BB själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Absolut grenrör på!På 69-70 är det inga problem och bör väll inte skillja så mycket på 67-68.Faktiskt det går även bra med förmonterat headders plus växellåda på 69-70! Bildbevis finns för de som inte tror mig! Så sätt på växelådan också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Absolut grenrör på!.....Faktiskt det går även bra med förmonterat headders ........! Bildbevis finns för de som inte tror mig! .....Men då ser ju motorrummet ut som om du har fightad med katten JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Kan va bra att sätta på ena sidans grenrör och sedan när du sänkt ner "paketet" kan du vinkla allt lite och skruva fast andra sidan!Kan oxå intyga att det går bra att sänka ner motor(428CJ) och låda(C6) samtidigt, måste kunna palla upp bilen högt och vinkla hela härligheten nästan rakt ner! Kör hårt...//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Ni som lyft BB upp och ner i 67 -68a karosser, vilket är lämpligast vid nedsäkning av FE i -67a kaross. Jag funderar i första hand på om grenrören ska sitta på, eller eftermonteras. (Det blir gjutjärnsgrenrör CJ vilka är lite yvigare än 390GT rören). Det ser trångt ut och blir inte mycket plats över att komma åt bultarna. Vilka delar av motorfästena är bäst att ha monterade i motor, respektive kaross, för att få det så smidigt som möjligt. Att lyfta i och ur smallblock är inga problem, men jag har aldrig lagt i en BB själv.Hej!Det går bäst med grenrören på. Att skruva dit dom i efterhand är 4 timmars jobb.Det är TRÅNGT! Men använd "skohorn" i form av massonit, eller kraftigwellkartong, när du sänker ner motorn för att inte skada fjädertornen. Det blirsvårt att måla skadorna när motorn sitter på plats.Skohorn i papp.JPG[/attachment:xjxf0e02]Fäster mot växellåda 2.JPG[/attachment:xjxf0e02]Växellådan kan sitta i bilen. Motorfästena är ju delade, ena delen på motorn,den andra i fästet i karossen. Montera så. Lycka till. Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted January 5, 2011 Author Report Share Posted January 5, 2011 Tack för bra tips från er, jag anade att det fanns en hel del erfarenhet. Tyvärr kan jag inte lyfta så högt så det får bli enbart motor. Kommer att plocka bort frontplåt + skärmar för bättre åtkomst och att det är nylackat.Bra tips med kartongskivorna, dom är ju lätta att dra ur när man vinglat färdigt. Får även fundera på om jag ska sätta i lådan "C6" före eller efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Kommer att plocka bort frontplåt + skärmar för bättre åtkomst och att det är nylackat.Skärmarna? Du behöver inte ta bort skärmarna för att komma åt bättre.Om det nu var framskärmarna du menade?Bra tips med kartongskivorna, dom är ju lätta att dra ur när man vinglat färdigt. Det blir mycket mindre vinglande med växellådan i bilen.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Lådan är en riktig gris att bolla med under bilen.Livsfarlig vikt! Montera hela kittet.Lyft först upp hela skrotet så högt det går och rulla sen in bilen under.Hissa upp bilen och sänk ner rubbet.Ett block som du kan justera vinkeln rekommenderas starkt!Bättre det tar lite tid och låta verktygen jobba.Kroppen mår inte bra av att åla runt under och försöka stöna upp en så massiv vikt som C6 är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Ja fy fan, C6'an är hemsk...länge leve C4!!//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted January 7, 2011 Author Report Share Posted January 7, 2011 Kommer att plocka bort frontplåt + skärmar för bättre åtkomst och att det är nylackat.Skärmarna? Du behöver inte ta bort skärmarna för att komma åt bättre.Om det nu var framskärmarna du menade?Bra tips med kartongskivorna, dom är ju lätta att dra ur när man vinglat färdigt. Det blir mycket mindre vinglande med växellådan i bilen.Mvh.poolsNjaaee,,, jag tar inte bort front och skärmar för att komma åt bättre utan för att bilen är nylackad samt att jag ändå måste justera om dörrarna lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted January 7, 2011 Author Report Share Posted January 7, 2011 Lådan är en riktig gris att bolla med under bilen.Livsfarlig vikt! Montera hela kittet.Lyft först upp hela skrotet så högt det går och rulla sen in bilen under.Hissa upp bilen och sänk ner rubbet.Ett block som du kan justera vinkeln rekommenderas starkt!Bättre det tar lite tid och låta verktygen jobba.Kroppen mår inte bra av att åla runt under och försöka stöna upp en så massiv vikt som C6 är.Du har förmodligen rätt men då måste jag lösa lyftningen på något annat sätt än i garaget och då får jag nog vänta till snön är borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 7, 2011 Report Share Posted January 7, 2011 Lådan är en riktig gris att bolla med under bilen.Livsfarlig vikt! Montera hela kittet.Lyft först upp hela skrotet så högt det går och rulla sen in bilen under.Hissa upp bilen och sänk ner rubbet.Ett block som du kan justera vinkeln rekommenderas starkt!Bättre det tar lite tid och låta verktygen jobba.Kroppen mår inte bra av att åla runt under och försöka stöna upp en så massiv vikt som C6 är.Man bör nog ha tillgång till smörjgrop eller pelarlyft, och en växellådsdomkraft.Alla grejjer man behöver, kan man låna av nån bekant, eller verkstad i närheten.Då kan man montera växellådan i sina fästen först, och sen sänka ner motorn.Den del av lyftaren som syns på min bild, är en klar fördel att använda, då mankan luta motorn olika, och lirka ner den.Fler bilder.Klart att lossa från motorstödet.JPG[/attachment:2xsonmz1]Fäster mot växellåda 1.JPG[/attachment:2xsonmz1]En sån motorlyft är ett MÅSTE. Det går SÅ mycket lättare då. Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted January 8, 2011 Author Report Share Posted January 8, 2011 Visst vore det skönt om motor och låda kunde glida ner som en tvål men tyvärr har jag inte vare sig tillräcklig takhöjd eller möjlighet till lån av grejer..Jag funderar på att eventuellt konstruera en vagn för vxllådsmontage. Vaknade inatt och kom att tänka på att en Mc-lyft av något slag skulle kunna gå att bygga om. Både Verktygsboden och Biltema har alternativa lösningar att bygga på. Då har man en lösning om man vill tar ner lådan igen. Lådan kanske inte funkar som den ska eftersom jag modifierat både ventilhuset och lagt in extra lameller själv "så ingen garanti finns". Det enda jag behöver göra då är att hissa bilen tillräckligt högt, och jag vill kunna göra själv.Jag får sova på saken igen och fundera över olika lösningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 8, 2011 Report Share Posted January 8, 2011 Eftersom C6 har integrerad transmissionskåpa så måste man hissa upp bilen mer än 50cm.Med en större garagedomkraft går ju det bra.Jag har själv tillverkat ett gäng olika växellådshållare som passar just på den domkraft man har.De flesta domkrafter har ju ett hål där själva lyftet sker.Så med en enkel axeltapp kan man tillverka en hållare som på bild här.Med garagedomkraften går det supersmidigt att navigera in växellådan på plats.Men som sagt det krävs modell större domkraft med lyfthöjd 50-60cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted January 9, 2011 Author Report Share Posted January 9, 2011 Eftersom C6 har integrerad transmissionskåpa så måste man hissa upp bilen mer än 50cm.Med en större garagedomkraft går ju det bra.Jag har själv tillverkat ett gäng olika växellådshållare som passar just på den domkraft man har.De flesta domkrafter har ju ett hål där själva lyftet sker.Så med en enkel axeltapp kan man tillverka en hållare som på bild här.Med garagedomkraften går det supersmidigt att navigera in växellådan på plats.Men som sagt det krävs modell större domkraft med lyfthöjd 50-60cmInte dumt alls, speciellt om lådan ska ur igen. Nu har man flera alternativa lösningar att fundera på och höglyftande domkraft har jag. Ett billigt alternativ om man kan göra det själv. Jag funderade på MC-lyft också, fast de behöver nog modifierashttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... ft-680-kg/http://www.verktygsboden.se/?id=58457Eller en sån här och montera hjul på, fast den blir nog för hög tillsammans med vxllådanhttp://www.verktygsboden.se/?id=64665Jag måste dit med motorn först och jag är inte klar för det ännu på ett par veckor. Behöver montera färdigt inredning m.m så att jag får lite bättre plats i garaget. Det blir mycket prylar när man skruvar isär en bil som sen står och tar utrymme tillsammans med allt annat onödigt som är bra att ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.