Jump to content

Recommended Posts

Jag har tänkt att köpa en edelbrock förgasare, cfm 600 och montera på min 302:a. Jag undrar om det är några problem med anslutningar. Speciellt kickdownstaget. Jag har en c4 automat.

Du har pm.

Tack för hjälpen med kickdown staget. Grejen är att jag har en 2-portare på bilen nu, så jag måste också inhandla ett nytt insug, hade tänkt mig Edelbrock alum. performer. På mitt nuvarande insug sitter vackum anslutningar till tändning,automatlåda och bromsservo i bakkant på insuget. Går det flytta över denna anslutning på det nya insuget

M.V.H Tomas cmc1628

  • 3 weeks later...
Är detta nåt som kom på senare modeller?? Min 68 har kickdown vajern länkad till gaspedalstaget.

Det tror jag inte...Funnits lätt i minst 15år.

Kollar du lite närmare på din förgasare så kanske du känner igen fästet som ser ut så här.

Tittar man på Edelbrocks presentationsbild på förgasaren så syns det tydligt att det saknas kickdown fästet

Garanterat så har någon monterat ett sådant.

post-2532-14483914998_thumb.jpg

post-2532-144839149985_thumb.jpg

På en 66-68 sitter original kickdown-vajer mellan en arm på gaspedalen (ute i motorrummet) och armen på växellådan. Vajern har inget hölje utan hänger helt slak ända tills man trycker gasen i botten. Så här ser vajern ut: http://www.virginiaclassicmustang.com/66-68-AUTOMATIC-TRANSMISSION-KICKDOWN-CABLE-C60Z7A187D-P2965.aspx

Vissa andra årsmodeller, som original har stag till kickdown, måste man troligen hitta på någon annan lösning på om man byter till annan förgasare än original.

På en 66-68 sitter original kickdown-vajer mellan en arm på gaspedalen (ute i motorrummet) och armen på växellådan. Vajern har inget hölje utan hänger helt slak ända tills man trycker gasen i botten. Så här ser vajern ut: http://www.virginiaclassicmustang.com/66-68-AUTOMATIC-TRANSMISSION-KICKDOWN-CABLE-C60Z7A187D-P2965.aspx

Vissa andra årsmodeller, som original har stag till kickdown, måste man troligen hitta på någon annan lösning på om man byter till annan förgasare än original.

Jepp, det var det jag tänkte. Ser ut som på bilden(bifogad).

Ursäkta Per för min otydligt formulerade fråga. Jag håller på med att montera en edelbrock 500cfm (1404) och sökte lite info när jag stötte på tråden.

Nån som har några idéer på hur bäst arrangera manualchoken?

post-5567-14483915002_thumb.jpg

  • 3 months later...

Jag hakar på den här tråden med ungefär samma fråga och hoppas att någon kan svara något smart ;)

Jag har en -65, 289 med C4 och kickdown-stag. Är på G att byta förgasare till en Edelbrock 1406 och ett annat alu-insug. Jag tittade på #1483 men det verkar vara till årsmodell 1967 och framåt? Jag mailade edelbrock och de föreslog att utöver #1483 även köpa #9141 som jag känner mig lite frågande inför.. Lite googling på frågan verkar peka på att man byta ut staget mot en wire istället (http://www.summitracing.com/parts/LOK-KD-20C4HT/).

Just byte till Edelbrock på en 1965'a med C4 måste ha gjorts ett par gånger tycker man ;) Hoppas någon har något smart att tillägga!

Mvh

Martin

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...