Jump to content

Ventiljustering 302 1969


Schröder

Recommended Posts

Skall justera ventilerna på dessa toppar "302" på bilderna, de är från 1969.

Finns ju ingen "krage" på pinnbulten så jag antar att man skall göra enligt nedan...

Dra tills sugpassning uppstår mellan vippa och stötstång, dra sen muttern ytterligare 3/4-varv.

När avgasventilen precis öppnat justera insugsventilen, när insugsventilen precis stänger justera avgasventilen.

Är jag rätt ute?

MVH

Schröder

post-4360-144839147288_thumb.jpg

post-4360-144839147295_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tittat lite på dina bilder Lars och även surfat runt lite och inser nu att jag nog hade lite fel... Mina toppar är nog ifrån 68...

Dom har ej någon hals på pinnbultarna som de har på dina bilder.

Kanske mina pinnbultar är utbytta nån gång i tiden, vad vet jag?

Lägger upp bilder på märkningen på topparna.

MVH

Schröder

post-4360-144839147668_thumb.jpg

post-4360-144839147675_thumb.jpg

post-4360-14483914768_thumb.jpg

post-4360-144839147685_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är säkert rätt 302 toppar du har C9=1969 och är i stort samma som C8, minna

toppar är D0=1970 har en annorlunda pinbult för att förenkla justering.

Bra att veta är att f.o.m 1966 289 upp genom 302 351W serien så var det till 99%

botten ställd mutter för vipparm för hydraliska lyftare som gällde oavsett utformning

på pinbult, man kan inte gänga eller skruva ner mer än gängan som finns, har jag fått

lära.

Man brukar tala om ett cm-mm mått synlig gänga på pinbult ovanför mutter till vipparm

som alltid är det mått som gäller vid inställning vipparm hydraliska lytare.

Att skruva ner vipparm med att snurra på stötstång är också något som används på

tidiga 289 302, man ställer efter ett visst vipparms mönster ( öppning-stängning), problemet

är att om man är ovan vid detta eller att man inte gjort detta tidigare kan ge felaktigheter.

Det jag vill säga är att man om man är lite osäker kan skruva fler antal gånger och på så

sätt fixa till problem för hydraliken i lyftare, man tvingar ihop lyftaren utan att veta det.

Det finns en gättebra guide om hur man ställer vippor med hydraliska lyftare i boken

How to restor your smalblock Ford.

post-20-144839147728_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...