Schröder Posted January 19, 2011 Report Share Posted January 19, 2011 Skall justera ventilerna på dessa toppar "302" på bilderna, de är från 1969. Finns ju ingen "krage" på pinnbulten så jag antar att man skall göra enligt nedan... Dra tills sugpassning uppstår mellan vippa och stötstång, dra sen muttern ytterligare 3/4-varv.När avgasventilen precis öppnat justera insugsventilen, när insugsventilen precis stänger justera avgasventilen.Är jag rätt ute?MVHSchröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 19, 2011 Report Share Posted January 19, 2011 Hej.Om det är original vippor, ventiler, hydral lyftare 302 så skall muttern dras i botten, hydral lyftarefixar sedan så att belastningen blir rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 20, 2011 Report Share Posted January 20, 2011 Ja schröder du har rätt!Det är säkert äldre toppar än 69 och ska därför justeras som du beskriver.Spänna 3/4 varv går säkert bra. Jag brukar spänna ½-varv.Huvudsaken det inte tickar när man kör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted January 20, 2011 Author Report Share Posted January 20, 2011 Tackar och bockar!Bästa forumet med snabba svar!MVHSchröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 20, 2011 Report Share Posted January 20, 2011 Hej.Originaltoppar 69-70 302 ser ut på detta sätt och vipporna skall dras i botten, beskrivs även så i Fords verkstadsbok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted January 21, 2011 Author Report Share Posted January 21, 2011 Har tittat lite på dina bilder Lars och även surfat runt lite och inser nu att jag nog hade lite fel... Mina toppar är nog ifrån 68... Dom har ej någon hals på pinnbultarna som de har på dina bilder. Kanske mina pinnbultar är utbytta nån gång i tiden, vad vet jag?Lägger upp bilder på märkningen på topparna.MVHSchröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 21, 2011 Report Share Posted January 21, 2011 Hej.Det är säkert rätt 302 toppar du har C9=1969 och är i stort samma som C8, minna toppar är D0=1970 har en annorlunda pinbult för att förenkla justering.Bra att veta är att f.o.m 1966 289 upp genom 302 351W serien så var det till 99%botten ställd mutter för vipparm för hydraliska lyftare som gällde oavsett utformningpå pinbult, man kan inte gänga eller skruva ner mer än gängan som finns, har jag fått lära.Man brukar tala om ett cm-mm mått synlig gänga på pinbult ovanför mutter till vipparm som alltid är det mått som gäller vid inställning vipparm hydraliska lytare.Att skruva ner vipparm med att snurra på stötstång är också något som används påtidiga 289 302, man ställer efter ett visst vipparms mönster ( öppning-stängning), problemetär att om man är ovan vid detta eller att man inte gjort detta tidigare kan ge felaktigheter.Det jag vill säga är att man om man är lite osäker kan skruva fler antal gånger och på såsätt fixa till problem för hydraliken i lyftare, man tvingar ihop lyftaren utan att veta det.Det finns en gättebra guide om hur man ställer vippor med hydraliska lyftare i bokenHow to restor your smalblock Ford. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted January 28, 2011 Report Share Posted January 28, 2011 Datumkoden på dina toppar är ju 8L dvs december 1968 och de har alltså suttit på en 69ans 302 från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.