antome January 24, 2011 Report January 24, 2011 Hej,Jag har en fråga angående växelspaken i min Mustang -67 , 3 vxl manuell.Jag upplever att det är ganska mycket spel "glapp" framåt och bakåt i själva växelspaken.Dvs jag kan röra växelspaken framåt eller bakåt innan någonting rör på sig i växellådan om ni förstår vad jag menar.Detta är lite småirriterande när man ska växla då det blir ganska "sladdrigt". Men när man väl fått i växeln så är det inget problem.Jag har sett att det finns att köpa från USA s.k "Mustang Shift Lever Rebuild Kit" för både 3-speed och 4-speed.Men detta ska vara om jag har förstått saken rätt "endast" för att justera spelet i sidled och det är inte problemet i mitt fall... Om jag tittar nere vid infästningen när jag rör växelspaken så är det precis som om att själva växelspaken måste röra sig några centimeter innan själva "kolven" börjar röra på sig.. Har svårt att tro att ett sådant "rebuild kit" skulle hjälpa där.. Jag undrar helt enkelt om någon av er har någon erfarenhet av detta problem? Eller tipps i övrigt!Är ett "Mustang Shift Lever Rebuild Kit" att rekommendera trots allt?Finns det ställen i Sverige som säljer detta kit?Ursäkta om det blev dåligt formulerat.. Har ni svårt att förstå vad jag menar så kan jag lägga upp lite bilder!MvhAnton Citera
mikael_s CMC2293 February 1, 2011 Report February 1, 2011 Växelspaken i min bil var ruskigt glapp när jag köpte den. Jag köpte ett rebuild kit, men det var överflödigt. De två skruvar som fäster spaken i länkaget visade sig bottna och resultatet blev som sagt en mycket vinglig spak. Med några extra brickor på plats så är spaken mycket exaktare. Glappet var värst i sidled.Du kan ju alltid börja med att kolla om det är ett så pass trivialt fel. Jag har svårt att tro att rebuild kitet botar glapp i längsled./Mikael Citera
Recommended Posts