JockeH January 28, 2011 Report January 28, 2011 Hej!Snart är det dags för ny säsong!Jag har två växellådor som behöver servas lite inför sommaren. Dels min egen Toploader till Mach1:an, samt min Far & Mors Toploader till deras 65:a.Min Toploader känns lite fladdrig i spaken av och till, jag har sett att "armarna" nere vid lådan spelar rätt mycket och inte är så tajta som jag tror de skulle kunna vara. Jag har inte lyckats hitta lösa delar för att serva detta, det enda jag hittar är kompletta rebuild-kits för en helrenovering, någon som kan hjälpa mig? Min far & mor som köpte '65:a HT ifjol har också lite problem med lådan, backen vägrar hoppa ur då och då. Lådan växlar fint och känns tajt för övrigt. Har sett i diverse trådar att det ev. kan vara backspärren som felar. Bl.a: http://forum.mustangclubsweden.org/showthread.php/12931-Hängd-växel...?highlight=backenBifogar en bild på vår mustangpark (Lasse O, kanske du känner igen 65:an?). Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 28, 2011 Report January 28, 2011 Hej.Jadå den vagnen har varit med om en del och den har många fina minnen hos mig, det därmed spaken och backen har alltid varit, lådan är renoverad, segment är bytt och trunjonskulor eller de kulliga hylsorna samt fjädrar är bytta, även bultar på spakens infästning ochhyllsor till dessa är bytta. Att lägga ur backen är egentligen inte så marigt, istället för att man följer med med handen hela vägen så låter man spaken hoppa ur sista biten själv.Så här i efterhand så skulle jag kunna tänka mig att problemet ligger i själva spakensinbyggda backsspärr, troligen är det slitet och man skulle kanske vinna på att byta dendelen som sitter nere på växelspaken, alltså den under spakens infästning i segmet.Lite som ni kan veta är att alla enheter Motor, låda, bakaxel, blev helt renoverat påinsidan under min tid, men det bör ju finnas massor med foton, renoverings papper mmkvar, pärmen var ganska tjock, jag har massor med foton kvar, en pärm till minst. Citera
Tommyax January 29, 2011 Report January 29, 2011 Här kan du nog hitta vad du söker: http://www.davidkeetoploaders.com//Tommy. Citera
bosewallius February 4, 2011 Report February 4, 2011 Lasse har helt rätt i att spakens backspärrkabel kan vara för lång och bottenlödningen kan gådjupare än underkanten. Annars tror jag problemen ligger i shiftern (växelföraren?).Mvh Bosse CMC 342 Citera
Recommended Posts