Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Snart är det dags för ny säsong!

Jag har två växellådor som behöver servas lite inför sommaren. Dels min egen Toploader till Mach1:an, samt min Far & Mors Toploader till deras 65:a.

Min Toploader känns lite fladdrig i spaken av och till, jag har sett att "armarna" nere vid lådan spelar rätt mycket och inte är så tajta som jag tror de skulle kunna vara. Jag har inte lyckats hitta lösa delar för att serva detta, det enda jag hittar är kompletta rebuild-kits för en helrenovering, någon som kan hjälpa mig?

Min far & mor som köpte '65:a HT ifjol har också lite problem med lådan, backen vägrar hoppa ur då och då. Lådan växlar fint och känns tajt för övrigt. Har sett i diverse trådar att det ev. kan vara backspärren som felar. Bl.a: http://forum.mustangclubsweden.org/showthread.php/12931-Hängd-växel...?highlight=backen

Bifogar en bild på vår mustangpark (Lasse O, kanske du känner igen 65:an?).

post-1545-144839149598_thumb.jpg

Hej.

Jadå den vagnen har varit med om en del och den har många fina minnen hos mig, det där

med spaken och backen har alltid varit, lådan är renoverad, segment är bytt och trunjons

kulor eller de kulliga hylsorna samt fjädrar är bytta, även bultar på spakens infästning och

hyllsor till dessa är bytta. Att lägga ur backen är egentligen inte så marigt, istället för att

man följer med med handen hela vägen så låter man spaken hoppa ur sista biten själv.

Så här i efterhand så skulle jag kunna tänka mig att problemet ligger i själva spakens

inbyggda backsspärr, troligen är det slitet och man skulle kanske vinna på att byta den

delen som sitter nere på växelspaken, alltså den under spakens infästning i segmet.

Lite som ni kan veta är att alla enheter Motor, låda, bakaxel, blev helt renoverat på

insidan under min tid, men det bör ju finnas massor med foton, renoverings papper mm

kvar, pärmen var ganska tjock, jag har massor med foton kvar, en pärm till minst.

Lasse har helt rätt i att spakens backspärrkabel kan vara för lång och bottenlödningen kan gå

djupare än underkanten. Annars tror jag problemen ligger i shiftern (växelföraren?).

Mvh Bosse CMC 342

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...