Jump to content

Featured Replies

comment_101827

Tydligen är det så att det redan finns 5% etanol i 95-oktanig, vilket jag själv inte hade en aning om. Nu ska den nivån höjas till 10%. Frågan är hur våra bilar hanterar det? Någon som vet ifall det är riskfritt? Annars blir det till att tanka 98-oktanig istället och det är ju inte helt lätt att få tag på nuförtiden.

Artikel i AMS.

http://www.automotorsport.se/news/22294/e10-bensin-snart-h%C3%A4r--klarar-din-bil-det/

comment_101838
Tydligen är det så att det redan finns 5% etanol i 95-oktanig, vilket jag själv inte hade en aning om. Nu ska den nivån höjas till 10%. Frågan är hur våra bilar hanterar det? Någon som vet ifall det är riskfritt? Annars blir det till att tanka 98-oktanig istället och det är ju inte helt lätt att få tag på nuförtiden.

Artikel i AMS.

http://www.automotorsport.se/news/22294/e10-bensin-snart-h%C3%A4r--klarar-din-bil-det/

Tror inte att det skall vara något problem på nyare mustanger i alla fall. Har inte testat att hälla i E85 på mustangen ännu, men mina vanliga bruksbilar och andra lite mer racing bilar jag haft har inte haft något bekymmer med att man blandat upp bensinen med typ 30% E85 utan konvertering av något slag. Så förmodar att för att dom höjer från 5% till 10% inte gör så värst mycket. Är som sagt kanske större problem på äldre bilar dock.

Och andra sidan så skulle den inte klara det utan man får köra på 98-oktan så mår ju bara bilen bättre av det :).

Men det är ju som du säger, det börjar bli lite svårare att hitta mackar som har 98-oktan.

comment_101848

Läste lite på garaget tror jag det va.

Där står det att Shell dragit sig ut ur Sverige, och att ST1 tagit/ska ta över deras mackar.

Vilket kan göra att V-Power försvinner. Jag har inte kollat sanningshalten i detta. Och orkar inte heller göra det :)

För bara vidare ;)

// Danne

  • 3 weeks later...
comment_102248
Tror inte att det skall vara något problem på nyare mustanger i alla fall. Har inte testat att hälla i E85 på mustangen ännu, men mina vanliga bruksbilar och andra lite mer racing bilar jag haft har inte haft något bekymmer med att man blandat upp bensinen med typ 30% E85 utan konvertering av något slag. Så förmodar att för att dom höjer från 5% till 10% inte gör så värst mycket. Är som sagt kanske större problem på äldre bilar dock.

Och andra sidan så skulle den inte klara det utan man får köra på 98-oktan så mår ju bara bilen bättre av det :).

Men det är ju som du säger, det börjar bli lite svårare att hitta mackar som har 98-oktan.

Varför blandar du i 30% E85 i tanken

comment_102257

Tankade bredvid en medelålders man med en gammal insprutad Volvo 740 som tankade E85. Jag frågade vad han gjort med bilen för att det skulle funka. "-Inget, jag tankar bensin ibland bara, det funkar hur bra som helst."

Jag tror det funkar på nyare bilar och de som använder blyersättning kommer fortsätta göra det och det kommer funka.

comment_102262

i mitt fall tankar jag 50/50...dock blir det många tankningar om man inte tar 2/per tillfälle!

jag o min far testade första gången med hans 245:a o sen körde både jag och han på det hädanefter utan problem! jag har använt denna metod på volvo,saab och hyundai och volvo (som vanligt) reagerar inte ett jota utan bara brummar på... saaben o japsen låter varningslampa tändas och surar lite vid kallstart

jag har tjänat in bra på den metoden! vad jag däremot reagerade på häromdagen när jag ställde på mussen var att Vpower och 95 låg väldigt nära varandra jämfört med innan (i pris) men det kanske var tillfälligt!?

ska nu dessutom hela arabvärlden demonstrera så lär väl oljan rusa i höjden :/

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...