Jump to content

Vilken automatlådeolja bör man helst använda till en Mustang -65 ???


COCS

Recommended Posts

Hej i vinterkvällen!

Jag undrar alltså: Vilken automatlådeolja bör man helst använda till en Mustang -65 ???

Den körs bara på sommartid i Italien där det är ca 25-35 grader varmt (i skuggan).

Det kanske inte har ngn betydelse, men nu skall oljan i automatlådan bytas helt och då undrar jag vad ni som är duktiga på sådant rekommenderar för sort.

Ange gärna typ och fabrikat.

Tack på förhand!

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

ATF Type-F, en speciell olja som är för Fords automatlådor, slänger du i fel olja är risken att lådan kommer slirar.

En sökning på nätet o de flesta oljebolag verkar ha denna type-f, kanske inte på hyllan, men i sitt sortiment.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

klistrar in vad jag skrev för 5 år sedan.

1. Anledningen att ha typ F i de gamla lådorna (åtminstonde 60-talarna), är att nyare oljor, typ dextron, innehåller friktionsmedel. Det gör att de gamla C4-orna slirar lite och kan då vara sen med växlingen. Detta är ett varningstecken mao. Då kan man bränna lameller samt få lite oönskade avlagringar m.m.

Är man osäker vad man har, så byt.

2. kopierar in ett svar från Red Line:

Din växellåda som heter C4 skall ha Typ F ATF, i Red Line program heter den Racing ATF, fram till och med 1979 års modell därefter skall det vara D4 ATF..

Hör av DIg om det är något mer Du undrar över.

växellådsolja går ju ganska lite så där chansar jag inte. Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...