Jump to content

BMW 320 1997 strul med värmen

Per Berglund

Recommended Posts

Tänke höra mig för här ifall det finns någon som är duktig på BMW

Hjälper en kompis med en BMW 320 där motorn plötsligt börjar koka.

Okej kass termostat tänker vi och byter den enkelt.

Problemet kvarstår:!:

Samtidigt märker vi att det inte går fram någon värme i kupén.

Kallt i bilen men motorn går varm! :confused:

Nån som vet om det är någon ventil i systemet eller nått trix med att lufta BMW värmesystem?

Hört lite från andra forum att det kan vara svårt få ur luft?

Problemet kom helt plötsligt nu när det var så jävla kallt....Därför tänkte vi att det kan vara någon elektrisk ventil liknande som lagt av.

Vi var lite luriga på om tex topplock/topppackning har gått men motorn går grymt fint och vi kan inte se några bubblor eller något speciellt med kylarvattnet.

Någon med unika BMW ideer?? :wave:

Har du tryckt cylindrarna? så det inte e en liten spricka i toppen alt blocket. Det bör ju vara en elektrisk spjällmotor som sköter värmen i coupen kontrollera så den rör sig brukar gå bra att få syn på den under panelen

www.autopower.se är forumet du borde ställa frågan eller söka i arkiven , av erfarenhet vet jag att det stället besitter ett otroligt kunnigt folk.

Sökte upp en tråd i ämnet åt dig.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=214810

Tack för länken där stog mycket som stämde på pricken med problemet.

Verkar vara lite special med kylsystemet!

Vi ska ändå åka in till BMW och se om dom kan ge oss expertråd och kanske göra en diagnos

Har du tryckt cylindrarna? så det inte e en liten spricka i toppen alt blocket. Det bör ju vara en elektrisk spjällmotor som sköter värmen i coupen kontrollera så den rör sig brukar gå bra att få syn på den under panelen

Nej vi har inte kommigt så långt ännu utan tänkte beta av alla enkla fel innan man går djupare.

Spjällmotorn tänkte vi på men fan in och rota där utan instrument orkar vi inte göra i första läget.

Vi tänkte att ett diagnos verktyg vore kanske steg 1 och se om det är någon givare som inte är med.

Ska höra med BMW som sagt.

Inte för att jag är nån expert på beemeer men. Min fösta tanke, är att vattenpumpen är död.

Japp vi har funderat på detta men fanskapet sitter djupt som fan i motorn!

Dessutom när man gasar till så stiger vattennivån så någon form av rörelse är där.

Dessutom motorn spinner fint som en katt utan det minsta missljud...Visst bilen har rullat 22.000mil så det kan ju ändå vara nått med pumpen.

Det tog 2 timmar att bara byta termostat så byta vattenpump är en sista utväg.

Eftersom felet bara kom plötsligt så kan det mycket väl vara pumphjulet som helt sonika släppt från drivaxel.

Men vi betar av eventuella el-fel och luftfickor i systemet först.

Du ville ha BMW-specifikt:

1) Pumphjulet i vattenpumpen släppt, om det är av plast. Plasthjul förekom på vissa modeller.

2) Luft i systemet. BMW:n ÄR knepig att lufta.

3) Överhettad motor som resulterat i spricka i toppen. Detta ger sej givetvis till känna som extra tryck i kylsystemet eller vatten i oljan.

Andra symptom: Motorn hettar till vid normal körning, tempen går plötsligt upp till röda området, varefter tempmätaren dalar ner igen, och bilen spyr ut vatten.

Kolla hur mycket tryck kylarkorken pallar (om svart original plastkork). Det står 200 eller 140 på den (alltså 2 bar resp. 1.4 bar). Om det är en 200, byt den till en 140.

Öppna en slang, försök sticka in nånting (typ flexibel vajer, el-ledning el. dyl.) mot vattenpumpens impeller, dra runt utifrån, så känner ni om hjulet släppt eller om det sitter stadigt kring axel.

Försök lufta först.... både motor OCH kylare med slangar.

Vissa modeller har också en separat cirkulationspump för värmen i kupen, dessutom är det vanligt att ventilerna regleras med el....

Detaljbilder här:

http://www.realoem.com/bmw/select.do

knacka in chassinummer, och kör.

Jag tror vi fick iordning på tysken!

Det var luft i systemet och det var lite knepigt att få i vattnet.

Bilen ställdes i en kraftig backe med motorn uppåt och då kom det bubblor som en fontän ur locket!

Ytterliggare 2 liter vatten till gick i!

Sen använde vi en kraftigare slang för att höja vatten nivån så det var säkert att nivån låg över värmepaketet.

Körde på tomgång och pytsa i vatten hela tiden till det slutade bubbla.

Nu är värmen i kupen tillbaka och motorn glad!

Får väll se när man kört ett tag om problemet är borta.

Tackar för tips och råd alla!

Tur att det löste sej.

BMW är knepig att lufta, gäller de flesta modeller, och speciellt M50 och M52 motorerna bildar luftfickor.

Det brukar finnas ett par avluftningsskruvar i systemet också.

Om det känns nervöst att ha 2 bar i kylsystemet, kan man byta kylarkork (#17111742231) till en 1.4 bar (#17111742232). I händelse av vattenpumps byte, skall man använda sej av BMW ORIGINAL pump, men se till att pumphjulet är av metall, inte plast. Pumpen finns i båda utföranden, och är sinsemellan bytbara.

Ärligt så önska jag att det var BMW som hade kommit på Mustangen!

Då hade den varit roligare och med teknik som gett mindre bekymmer!

Sen kan ju drömma att prisläget vore detsamma som nu men mer troligt vore den orimligt dyr! :P

Intressant tanke. Tänk om vi hade en Mustang 2005+ med silkesmjuk, fabriksmonterad V10.

Då hade vi kanske fått en Mustang med en sådan motor:

http://www.seriouswheels.com/2005/2005-BMW-M5-Engine-Flywheel-1920x1440.htm

Och en gammelsexa skulle ha sett ut så:

http://www.europeancarweb.com/tech/0401ec_bmw_e24_6_series/photo_05.html

Jag skulle bli matt av habegär...

Som kuriosa kan nämnas, att Ford utnyttjade BMW's motorkunnande i München- faciliteterna under 70 o. 80-talet...

Detaljer om detta samarbete finns kanske att leta fram om man är vetgirig.

Så tanken om en Musse med bättre teknik är inte helt tagen från en annan galax.

Intressant tanke. Tänk om vi hade en Mustang 2005+ med silkesmjuk, fabriksmonterad V10.

Då hade vi kanske fått en Mustang med en sådan motor:

http://www.seriouswheels.com/2005/2005-BMW-M5-Engine-Flywheel-1920x1440.htm

Och en gammelsexa skulle ha sett ut så:

http://www.europeancarweb.com/tech/0401ec_bmw_e24_6_series/photo_05.html

Jag skulle bli matt av habegär...

Som kuriosa kan nämnas, att Ford utnyttjade BMW's motorkunnande i München- faciliteterna under 70 o. 80-talet...

Detaljer om detta samarbete finns kanske att leta fram om man är vetgirig.

Så tanken om en Musse med bättre teknik är inte helt tagen från en annan galax.

Ja BMW är ju nu officiellt världsbäst på bygga motorer så inte mig emot!

Tyskarna är ju otroligt grymma på detaljer!

Bilden på första länken du skrev visar ju det mesta...okej kanske en "pressbild" med en upputsad motor men ändå!

Grenröret slår det mesta, omsorgsfull "webbing" i block etc etc

Bara av bilden att dömma så ser maskin väldigt kompakt ut så jag tror den skulle trivas även i den minsta Mustang 65!

2005-BMW-M5-Engine-Flywheel-1920x1440.jpg

06bmw-m5-engine5.jpg

Ja BMW är ju nu officiellt världsbäst på bygga motorer så inte mig emot!

Bara av bilden att dömma så ser maskin väldigt kompakt ut så jag tror den skulle trivas även i den minsta Mustang 65!

Råkar ha båda tillgängliga, så jag mätte upp....det blir mindre än 1 cm till tornen i motorrummet på 65:an...

Man måste ändå ta till släggan för att få rum med headers och diverse kringutrustning. Man vill gärna ha motorn lågt monterad, så det skulle bli väldigt tajt i trakten kring motorfästet, vilket leder till att infästningen av nedre länkarmar antagligen måste modifieras.

Eller en hottad dito:

BMW P84/5 V10 (2005)

Cylinders 10

Bank angle 90 degrees

Displacement 2,998 cc

Weight 92 kg

Height 320 mm

Width 535 mm

Length 578.5 mm

Output 925 bhp

Engine speed 19,000 rpm

Vikt/effekt förhållandet är ganska hyfsat i den spisen...

Känner mej som en pöjkspoling med fredagsfantasier.