Jump to content

Kylarbyte


Recommended Posts

Tjenare alla garageövervintrare!

Gjorde ett fint misstag när jag skickade efter en kylare från CJ pony parts.

Kollade deras katalog och hittade ett kit, RADK4. En treradig kylare för 289/302

men råkade av någon anledning knappa fel och ta RADK5 kitet istället.

Skillnaden är att den ena är för bilar med AC och den andra är

för bilar utan AC. Min musse har ingen AC men råkade beställa kylaren för AC bilar.

Kan jag nu använda denna kylare trots min AC brist?

Hade tänkt att skaffa AC i framtiden och det kanske är lite halvsmart att

vara lite förberedd?! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tittade på deras hemsida, och RADK4 innehåller den smala 20-tumskylaren. Den monteras mot kylarramen med 2 bultar på vardera sidan. Det ska även sitta täckplåtar vid sidorna som täcker "hålen" som blir i kylarramen.

RADK5 innehåller den breda 24-tumskylaren (som sitter på AC-bilar och big block). Den hålls på plats med en stor "bracket" i ovankant (jag vet inte hur den sitter fast i underkant), titta på RADB3. Den stora kylaren används utan täckplåtarna jag skrev om ovan.

Det borde fungera lika bra med den stora kylaren, men du måste ha grejorna för att hålla fast den också, då den ju inte monteras likadant som den smala kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Halloj Henke!

Ett tips vad gäller kylning. Om Du har automatväxlad Musse, så är det att föredra en mindre kylare i luftfånget för oljan i automatlådan. En rekommendation är Setrabs kylare. Nissens är också helt OK. Kylning av automatväxellådsolja är absolut att föredra, vid tillkopplat släp, typ husvagn. Olja specat, ATF, har mycket goda egenskaper vid ca 90 grader. Att hålla oljan kyld med extrakyl, vid hård belastning, bibehåller viskositeten utan att bränna...

Hårt belastad växellådsolja typ ATF, blir ofta grynig, mörk och faktiskt luktar bränt. Vid internt läckage så kan även denna olja bli rosafärgad av kylvattnet.

Magnus

Kungsbacka

Hälsningar

Magnus

Kungsbacka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...