Henke CMC 2232 March 9, 2011 Report Share March 9, 2011 Tjenare alla garageövervintrare!Gjorde ett fint misstag när jag skickade efter en kylare från CJ pony parts.Kollade deras katalog och hittade ett kit, RADK4. En treradig kylare för 289/302men råkade av någon anledning knappa fel och ta RADK5 kitet istället. Skillnaden är att den ena är för bilar med AC och den andra ärför bilar utan AC. Min musse har ingen AC men råkade beställa kylaren för AC bilar. Kan jag nu använda denna kylare trots min AC brist?Hade tänkt att skaffa AC i framtiden och det kanske är lite halvsmart attvara lite förberedd?! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S March 10, 2011 Report Share March 10, 2011 Jag tittade på deras hemsida, och RADK4 innehåller den smala 20-tumskylaren. Den monteras mot kylarramen med 2 bultar på vardera sidan. Det ska även sitta täckplåtar vid sidorna som täcker "hålen" som blir i kylarramen.RADK5 innehåller den breda 24-tumskylaren (som sitter på AC-bilar och big block). Den hålls på plats med en stor "bracket" i ovankant (jag vet inte hur den sitter fast i underkant), titta på RADB3. Den stora kylaren används utan täckplåtarna jag skrev om ovan. Det borde fungera lika bra med den stora kylaren, men du måste ha grejorna för att hålla fast den också, då den ju inte monteras likadant som den smala kylaren. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 March 10, 2011 Report Share March 10, 2011 Just det bara till att beställa hem övre och undre fäste till den så funkar det.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke CMC 2232 March 10, 2011 Author Report Share March 10, 2011 Okej, tack för svaren Då behöver jag nog investera i en ny fläktkåpa med. Drar ju en SMV husvagn efter mussen så det behövsLite bättre kylning. Ska kolla om jag inte kan byta kylarepå nått smidigt sätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 March 11, 2011 Report Share March 11, 2011 Rätt pris så kan jag köpa den av dig :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Hansson March 11, 2011 Report Share March 11, 2011 Halloj Henke!Ett tips vad gäller kylning. Om Du har automatväxlad Musse, så är det att föredra en mindre kylare i luftfånget för oljan i automatlådan. En rekommendation är Setrabs kylare. Nissens är också helt OK. Kylning av automatväxellådsolja är absolut att föredra, vid tillkopplat släp, typ husvagn. Olja specat, ATF, har mycket goda egenskaper vid ca 90 grader. Att hålla oljan kyld med extrakyl, vid hård belastning, bibehåller viskositeten utan att bränna...Hårt belastad växellådsolja typ ATF, blir ofta grynig, mörk och faktiskt luktar bränt. Vid internt läckage så kan även denna olja bli rosafärgad av kylvattnet.MagnusKungsbackaHälsningarMagnusKungsbacka Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.