Jump to content

Recommended Posts

Köpte en Mustang 1995a förra året som jag njöt av hela sommaren.. Sedan skulle den besiktas på hösten och eftersom den måste besiktas med "lösa" blinkers (som med följde) så gav jag mig ut i garaget och skulle montera dessa. Insåg då att vi skulle ha kollat på detta när jag köpte bilen för oj vilka problem jag åkte på.... Det slutade med att jag avbokade besiktningen och ställde av bilen.

Nu måste jag ju försöka få ordning på detta så jag kan besikta bilen. Tyvärr har man inte så stor erfarenhet av att meka med bil och hur dom har tänkt med kopplingen vet i tusan och jämför man med som exempel Grufmans konverterings guide som jag borde kunna använda som exempel så blir jag inte klok på hur förra ägarna gjort.

Finns det någon klok o snäll människa som kan hjälpa mig ???

Som det är nu så lyser blinkers lamporna när jag trycker ner bromsen så jag får det till att signalen skall separeras. Har bifogat en del bilder på hur det ser ut. Dels från under ratten(img_2116, img_2120, img_2122 ) sedan på kablar som skarvats vid kabelstammen upp till bakljuset på bakluckan (img_2126, img_2127, img_2128 )

Tog även bilder på kopplingen bakom bakljus insatsen (img_2129, img_2130, img_2132) samt en bild på hur dom löst blinkers placeringen utanpå bakljuset, img_2133

Tanken är att jag vill lösa detta samt förbereda för att enkelt kunna koppla i och ur dessa blinkers lampor själv i framtiden. I "värsta" fall får jag väl sätta tillbaka bakljuset (om jag löser det !) och lämna in bilen för montage av Swelight insatser i kofångaren.

Tacksam för all hjälp jag kan få, liten som stor.

post-5494-144839153311_thumb.jpg

post-5494-144839153324_thumb.jpg

post-5494-144839153332_thumb.jpg

post-5494-14483915334_thumb.jpg

post-5494-144839153352_thumb.jpg

post-5494-14483915336_thumb.jpg

post-5494-144839153368_thumb.jpg

post-5494-144839153379_thumb.jpg

post-5494-144839153389_thumb.jpg

post-5494-1448391534_thumb.jpg

Min 95a som jag hade va registrerad med utanpåliggande blinkers.

Inget jag tänkte på när jag köpte den.

Så när det va besiktningsdags så åkte jag in som det va. blinkers i backljus.

Va inga problem. Så det behöver absolut inte vara kört om du åker in.

// Danne

Min 95a som jag hade va registrerad med utanpåliggande blinkers.

Inget jag tänkte på när jag köpte den.

Så när det va besiktningsdags så åkte jag in som det va. blinkers i backljus.

Va inga problem. Så det behöver absolut inte vara kört om du åker in.

// Danne

Jag har varit inne på samma väg och återställla bakljusen och sedan åka o besikta... Uppstår det ngt då så har jag möjligheten att lösa det efter det :)

Glömde nämna att jag bor utanför Katrineholm...det kan ju vara en fördel om tips till hjälp finns !

Min bil har blinkers i backljuset istället. Väldigt mycket snyggare än dom klumparna man måste sätta på utsidan som får det att se ut som en cheva van från sent 80-tal. Vet dock inte hur förra ägaren gått tillväga för att fixa det borde inte vara alltför svårt att ordna tycker man.

Hej

Jag har en 95:a där förra ägaren har kopplat in backlyset som blinkers, men han har dragit från framblinkers för att det ska fungera. Det går att koppla bort det röda originalet men man måste ha ett motstånd för annars blir det fel hastighet. Om du vill så kan du titta på min bil hur det är gjort, den finns i Stockholm

Weine

post-5650-14483915356_thumb.jpg

Min '95:a är också regbesiktad med utanpåliggande blinkers bak ... kopplingen är inte helt enkel då man måste dra kablar framifrån pga blinkers/bromsljus i combo.

Själv har jag fixat snabbkopplingar och moståndet som behövs för att få rätt blinkhastighet är 2st H4 hängande i kofferten :D Funkar utmärkt och tar bara några minuter att koppla in och sätta fast (skruvat under kanten på bakluckan) Ingen optimal lösning, men det kan man stå ut med en gång om året.

Hör av dig om Du vill kolla på lösningen (finns i Linköping)

/frasse

ni behöver inget motstånd om ni går in i blinkersrelät och åtgärdar det jag har fixat det på ett 10-tal mustanger mellan

94-04 dom senare måste man ändra idataboxen

Vad skoj det är att få feedback när man har problem...

Att koppla in blinkers i backljuset var en intressant lösning, har för mig att förra ägaren pratade om den lösningen. hur svårt kan det vara undrar jag ju direkt då detta skulle göra en permanent lösning! Västerhaninge är ju inte så långt borta , så det kan det vara värt om jag går på detta spåret, synd att du inte gjort det själv för i såfall hade du kanske kunnat hjälpt mig också :)

Min '95:a är också regbesiktad med utanpåliggande blinkers bak ... kopplingen är inte helt enkel då man måste dra kablar framifrån pga blinkers/bromsljus i combo.

Själv har jag fixat snabbkopplingar och moståndet som behövs för att få rätt blinkhastighet är 2st H4 hängande i kofferten Funkar utmärkt och tar bara några minuter att koppla in och sätta fast (skruvat under kanten på bakluckan) Ingen optimal lösning, men det kan man stå ut med en gång om året.

Hör av dig om Du vill kolla på lösningen (finns i Linköping)

/frasse

Det här lät ju jätte intressant... Du verkar ha samma lösning som min bils förra ägaren har gjort , mitt externa placeras på baksidan av bakljuset och skruvas sedan fast tillsammans med hela ljusinsatsen... tittar man på bilderna som jag tagit så har han troligtvis satt dit ett motstånd också...Som det är nu så lyser blinkers och broms ljus när jag trycker ner bromsen så jag misstänker att det har med att skilja på signalen att göra och nu på förmiddagen så slog det mig att det kan ha med dom bruna kablar som skarvas och är uppmärkta i bagageutrymmet (se bild) för det är märkt på samma sätt som bakom bakljuset. Visst är jag intresserad av att titta hur du löst det då du som sagt verkar ha löst det som jag önskar med snabbkoppling osv...

Bifogar lite bilder med lite text till som förklaring så som jag ser det just nu och jag tycker att jag har kopplat som förra ägaren har märkt upp det men blinkersen lyser när jag trycker ner bromsen och det måste bero på att signalen inte är delad samt jag är nu osäker på hur det satt från början... När jag försökte koppla tillbaka allt sköt jag säkringen.

post-5494-144839153652_thumb.jpg

post-5494-144839153663_thumb.jpg

post-5494-144839153669_thumb.jpg

post-5494-144839153678_thumb.jpg

Hej

Jag har inte tagit fram min Musse ännu, men när jag gör det så kan vi kanske titta tillsamans på det och jag kan hjälpa till.

Det syns ganska bra på min hur det är gjort.

Weine cmc 2644

Då kan jag försöka lägga upp några bilder på hur det är kopplat. Har nämligen mina blinkers i backljusen. Blir bra mycket snyggare än att ha något fastskruvat utanpå.

Och för att lösa problemet med för snabbt blinkande så finns det relä att köpa hos tex Grufman. Lite elegantare än H4 i bagaget men det är ju trevligt med lite ljus i skuffen...

mvh Andreas

Det låter jättebra, jag ska ha det i åtanke! Tycker iden är lovande då man slipper hålla på med inkopplingar innan besiktningsbesök! Håller på förfullt med att försöka lösa det så fort som möjligt just nu och har haft kontakt med hotrod1... Försöker spåra fram hur dom tidigare ägarna gjort. Börjar fundera på att dra kabel från framblinkers till dom externa lamporna för att sedan ta broms signalen från det centrala bakljuset (om det funkar)! Har tagit ytterligare bilder på kablar / kopplingar osv

Är som som sagt riktigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Patric

Har fotat lite kopplingar vid bakljusen som jag tänkte lägga upp. Var i garaget igår och rev runt och testade att dela kablar osv och försöka se vad som händer. Vad jag tydligt observerade var att blinkar jag så blinkar enbart dom externa lamporna. Bromsar jag så lyser bromsljus samt extern blinkers...

Det är roligt att vara glad amatör men nu skulle jag vilja ha detta klart så man kunde besikta bilen fortast möjligt och kunna njuta av vår vädret :)

post-5494-144839153703_thumb.jpg

post-5494-144839153713_thumb.jpg

post-5494-144839153722_thumb.jpg

post-5494-14483915373_thumb.jpg

post-5494-144839153737_thumb.jpg

post-5494-144839153743_thumb.jpg

post-5494-144839153751_thumb.jpg

post-5494-144839153757_thumb.jpg

post-5494-144839153761_thumb.jpg

post-5494-144839153767_thumb.jpg

Jag har löst den förra ägarens montering... Sent igår blev det en glädje dans i garaget då jag hittade den lilla kabeln som var monterad under rattstången :):):)

Kände mig som ett barn på julafton!! Men nu funkar det som det skall !!! Tack alla vänliga för hjälpen med detta !

Nu skall det besiktas bil efter oljebyte & luftfilter rengöring.... och en polering ! Sedan blir det stereobyte och ev "underdrive pulley kit" installation då det medföljde bilen när jag köpte den...

Patric

(som väntar på medlemsnummer)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...