Jump to content

Montera relä till halvljus och tändning.


bulan

Recommended Posts

Tänkte montera relä på halvljus och till tändningen. Har ni något tips om hur man kopplar för att inte få det för rörigt.

Tänkte låta nuvarande kabel till halvljus styra reläet men jag vet inte om jag ska ta ut strömmen från startreläet ( på batterisidan) eller dra en ny kabel från startrelä till en ny liten kopplingsplint som man kan använda till annat också.

Ska nämligen göra detsamma med tändningen (Ignitor II). Till tändning ska nuvarande kabel till tändspole styra reläet och ström tar jag från startreläet. Tänkte bara att det kanske set bättre ut med en dold kopplingsplint istället för flera uttag av ström vid startreläet. Hur har ni gjort/skulle ha gjort? Vet ni ca. många Ampere det blir på tändningen?

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta en tåt från den pol på generatorn som ger ström när den börjar ladda.

Kommer inte ihåg vad den heter, men det kan du lätt kolla. Då går lyset på förs

när generatorn laddar, och lyser inte mens du drar startmotorn. Koppla till ett

relä som tänder lysena. Tänk bara på att du inte kan koppla ihop halvljusen med

baklysena hur som helst.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Okey, här får jag nog läsa på lite bättre innan jag bestämmer mig. Hade tänkt halv och helljus över relä för att spara belastning på ljusomkopplare mm. på ca. 10 Ampere samt tändning som jag inte vet belastningen på. Baklysena hade jag tänkt ha kvar som vanligt eftersom jag ansåg att de utgjorde en sådan liten ström ca 1 Ampere. Vad tror ni?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Okey, här får jag nog läsa på lite bättre innan jag bestämmer mig. Hade tänkt halv och helljus över relä för att spara belastning på ljusomkopplare mm. på ca. 10 Ampere samt tändning som jag inte vet belastningen på. Baklysena hade jag tänkt ha kvar som vanligt eftersom jag ansåg att de utgjorde en sådan liten ström ca 1 Ampere. Vad tror ni?

Mvh. Mats

CMC 2089

Lyssna med Oscarsson det här är hans gebit, han har grejer oxå.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Biltema har en kabelsats (art. nr. 42680) för detta ändamål. Jag har inte installerat den själv, men sett den nämnas på en del USA-bilsforum. Kopplar man in den mellan strålkastare och kablar behöver ljusreglage och helljusomkopplare bara driva de bifogade reläerna, och inte själva strålkastarna. Man får nog både längre livslängd på reglaget och bättre ljus!

Link to comment
Share on other sites

Biltema har en kabelsats (art. nr. 42680) för detta ändamål. Jag har inte installerat den själv, men sett den nämnas på en del USA-bilsforum. Kopplar man in den mellan strålkastare och kablar behöver ljusreglage och helljusomkopplare bara driva de bifogade reläerna, och inte själva strålkastarna. Man får nog både längre livslängd på reglaget och bättre ljus!

Denna sats funkade utmärkt på min camaro-86:a jag hade förut. Observera att den är till "vanliga" h4 lampor.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...