Jump to content

bygga egen konstant spänings regulator


Recommended Posts

Håller med "Equus" - funkar skitbra. Har kört med det i snart 5 år och aldrig varit några problem. Fina är ju att man kan justera spänningen för att få visarna att gå hyfsat rätt....

Link to comment
Share on other sites

Mer exakt, här är den färdiga lösningen:

"Jaa pools, du fick igång mig. Kunde inte låta bli att forska runt detta idag och i kväll.

Gjorde först en ritning på en annan kretslösning för större ström men var tvungen att prova enligt dina bilder på dyra regulatorer från NPD. Jag har nu testat på samma sätt. Alltså en helt vanlig 7805 krets utan något annat. In på ben ett, ut på det tredje och jord till höljet (som är samma som ben två i mitten)

En vanlig kontakt för 9Volts batterier klippte jag isär så passade respektive pol till de som finns på kretsbanorna bak på instrumenpanelen (årsmodell -70, samma som den undre bilden du bifogade)

När jag startade med kall motor och full tank började det med att det drog ca.0,6 Ampere. Efterhand så sjönk strömmen. Antagligen värms något i instrumenten upp som gör att motståndet ökar när de blir varma.

Så när tempen började krypa uppåt (drar mer ström från regulatorn) så hade det inte så stor inverkan. Det drog ändå inte ens en halv ampere.

Fungerar perfekt. Tyckte inte jag behövde trimma upp spänningen heller. 5 volt ger ungefär samma utslag på mätarna jag hade med orginalregulatorn.

Jag hade fel när jag trodde att det skulle krävas 2 eller ännu fler ampere. Tur var väl det. En sådan här fast 5 volts-krets kostar 10 - 12kr. + moms på Elfa. Batterihållare vet jag inte men det är ju ett enkelt projekt för vem som helst, och mycket billigare.

Här följer ett par bilder på detta roliga enkla projekt. Kretskortsflärpen som hänger lite löst nu när den inte sitter fast på orginalregulatorn tejpade jag fast med eltejp, så att det inte skulle kroka tag i något när jag monterade instrumentlådan. Det hade nog inte behövts.

Artikelnummer på Elfa för en extra stark 78S05CV krets är 73-095-60 och kostar 12.70kr + moms. Kanske har Conrad elektronik sådana också?

Nu vill jag se fler som vågar sig på detta"

Kommentar av P-O: Finns även hos: http://swechtrading.se/zencart/ Kostar 3:65 + porto 6:- Inklusive moms! Han är BILLIG! Prismässigt alltså.

Hoppas att du, Radioman, inte misstycker att jag kopierat och redigerat ditt inlägg. ;)

Mvh.

P-O

regulator1.jpg

regulator2.jpg

regulator3.jpg

regulator4.jpg

regulator5.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

varför ger orginal spänningsregulatorn ca 5v i pulser? finns det någon anledning till detta ?

jag va också inne på en 7805 men vågade inte riktigt just för att orginalet pulsar

Originalet pulserar därför att det är en bimetall som värms upp av en motståndstråd.

När bimetallen blir varm, böjer den sig och bryter strömmen. När den så svalnar

igen, sluter den strömmen. Detta sker ett antal gånger per sekund, och resultatet

blir c:a 5V. Men eftersom instrumenten är så tröga så pulserar dom inte.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...