Fredrik fd 863 April 14, 2003 Report Share April 14, 2003 Jag har ett litet problem.Varje gång jag skall igång från stillastående med min mustang (1966 4-vxl man. HURST) så börjar hela bilen hoppa/skaka/vibrera, har jag riktigt låga varv så fungerar det, eller startar på tvåan. Det är heller inga problem när man kommit upp i fart då löper det perfekt!Jättetacksam för svar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik fd 863 April 14, 2003 Author Report Share April 14, 2003 Bilen är importerad av mig i år, jag vet att växellådan är utbytt från en 3-man till en 4-man, men motorn är original. På tomgång går bilen bra, det är när jag ger gas och skall iväg man har svårt att sitta still ./Fredrik Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS April 14, 2003 Report Share April 14, 2003 DET KAN I OCH FÖR SIG HA OLIKA FÖRKLARINGAR SÅSOM BRÄNT SVÄNGHJUL / LAMELL / TRYCKPLATTA,MEN ETT RELATIVT VANLIGT PROBLEM MED FORD (TYVÄRR) ÄR ATT KOPPLINGSKÅPANS CENTRERING MOT BLOCKET ÄR FELAKTIG. MAN BÖR CENTRERA DEN MED HJÄLP AV EN INDIKATORKLOCKA. BRUKAR STÅ BESKRIVET HUR MAN GÅR TILLVÄGA I SHOP MANUALEN.HAR FÅTT JUSTERA DENSAMME PÅ SAMTLIGA FORDAR JAG BYTT KOPPLING PÅ.INGET STORT JOBB, MEN MYCKET TÅLAMOD BEHÖVS FÖR BRA RESULTAT. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst April 14, 2003 Report Share April 14, 2003 Har haft samma prob.Då var det olja på lamellen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 14, 2003 Report Share April 14, 2003 Hej Fredrik.Det kan var att bladfjädrar bak är för mjuka då brukar dethoppa när man skall iväg. Märks i första hand på bilar med manuell låda.Det brukar vara ett problem på tidiga årmodeller som 65-66 om det är lite extra knuff i motorn eller om motorn är nyrenoverad. Förr löste man problemet med tractionbars för att få ner krafteni marken. Du kan kanske lösa problemet med nya bladfjädrar kanske. Det som händer är att fjädrarna inte orkar hålla bakaxeln stilla bilen drar lite mer på ena sidan för att byta till andra sidan och då uppstår hopp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik fd 863 April 15, 2003 Author Report Share April 15, 2003 Tack för er hjälp, som det verkar så får jag riva kopplingen till den ruggiga hösten i alla fall, så tar jag en översyn av bladfjädrar och dylikt efter det!Men i sommar så startar vi på tvåan! :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel CMC737 July 3, 2003 Report Share July 3, 2003 HejHar haft samma problem, byt motor och vaxelladsfaste sa loser det sig. sen kan du kolla att lankaget till kopplingsarmen inte glappar i radiell led. byt i sa fall aven bussningarna i kopplingslankaget.I England har man inte alla prickar som vi Svenskar onskar, hoppa du forstar enda.MVH Daniel S Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 July 3, 2003 Report Share July 3, 2003 Jag hade problem med hoppande med min 67a', det visade sig att ett motorfäste hade gått av vilket gjorde att motorn inte satt helt still när man gasade till!! Kolla detta det tog mig lång tid innan jag förstod att detta va problemet!!/Mathias Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangan July 12, 2003 Report Share July 12, 2003 kolla u-klammorna som håller bak axeln , lösa? kan ge den effekt du beskriver. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik fd 863 December 3, 2003 Author Report Share December 3, 2003 NU!!!!Efter både kopplingsbyte och kontroll av motorfästen och dylikt så verkar det som om allt löstes av ett planat svänghjul.Tack för alla tips! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.