Jump to content

Bakre vevaxeltätning 302 -68


Magnust

Recommended Posts

Hej

Är det någon som har bytt bakre vevaxeltätning utan att ta ur motorn??

Den undre halvan går ju förstås att byta på plats men den övre!!!

goda idéer välkomnas varmt.

mvh

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte den i min 289 HP i 67:a Shelbyn utan att ta ut motorn.

Gå bara att göra med neoprene tätningen, inte med the rope seal.

Bort med tråg samt bakre ramlagret. Dra ut den gamla tätningen och

sedan pressa in den nya övre delen med tummen. Gjorde ont och tog tid men det funkade.

Sätt den lite off set och använd fett på läppen samt glöm inte några klickar silikon på

ytorna.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Hur får man bort den gamla filt tätningen utan att ta av vevaxeln, helt omöjligt enligt mig..

sen sitter det ett litet stift som ska se till att rope packningen inte ska glida runt, och får du ut ropet helt så har du ett helvete att pressa förbi gummipackningen för stiftet sitter i vägen...

Link to comment
Share on other sites

Stiftet är inget problem det sitter i överfallet.

Men är det rope tätning så är det inte lätt att få bort den del som sitter i blocket utan besvär.

Link to comment
Share on other sites

härligt o tack för tipset. jag har köpt packningar o ska smälla i dom nästa vecka, gummimodellen.

vilka ytor menar du att man skall ha silicone på ??

jo stiftet till den gamla ropepackningen! sitter den i blocket eller ramlageröverfallet? eller båda!?

mvh

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Min motor hade en körd neoprene tätning så det var lättare att få ut och den var installerad

med ca 1cm ojämnhet mellan övre och undre mot ytorna i blocket och överfallet.

Silikon emellan dessa ytor. Jag lägger alltid lite fett på läppen av tätningen så att den inte repas när

man startar motorn med nya tätningen. Dessa tidiga fordmotorers bakre tätning är inte den smartaste

konstruktion Detroit kommit fram med.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bytt tätning med motorn på plats! var lite marigt att få få ut den ur överdelen men jag lirkade o lirkade! till slut gav den upp o ramla ut.

Den nya var en barnlek att få i!

Tätt blev det oxå :)

nu e det bara att gå vidare på lådan! den läcker runt kickdownstaget, någon som har info om det ?

Tackar för hjälpen.

mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...