Niklas cmc358 May 7, 2004 Report May 7, 2004 Är det någon som kan förklara detta med bromsvätska för mig En del man pratar med avråder från att använda siliconvätska i bromssystemet om man har för avsikt att lackera om bilen. Billlackerare är tydligen allergiska mot silicon , lacken bli som ett apelsinskal om det finns något med silicon i närheten när dom lackar. Vidare binder inte siliconvätskan vatten vart tar då vattnet i systemet vägen (eller bildas det inget vatten i systemet). Normal vätska binder vatten och det är därför man skall byta varannat år.Andra påstår att silicon vätska är det bästa man kan ha och att den inte behövs bytas Finns det någon som kan räta ut dessa frågetecken Citera
fast66 May 8, 2004 Report May 8, 2004 Silicon vätskan togs fram för att fungera i tävlingsbilar där man behövde en vätska med högre kokpunkt. I vanliga bilar är det väl en smaksak - alla är saliga på sin tro ;-)Att den skulle påverka lacken är bara "nys", den är ju inne i ett helkapslat system. Den silicon som påverkar lack är den som tillförs av bilägaren i form av diverse vaxer och polermedel. Det gör att bilen får s.k. "fiskögon" vid omlack. Silicon är otroligt svårt att få bort och gnids ofta in i underliggande lackskikt vid slipningen.Siliconbromsvätska påverkar inte lack som den vanliga vätskan, dvs lacken sitter kvar om du får siliconbromsvätska på den. Själv ahar jag haft siliconvätska i bromssystemet sedan 1989. Hade problem med luft i systemet en tid och bubblorna i vätskan var s.a.s finare än de brukar vara i normal vätska. Efter luftning på vanligt sätt blev allt oK igen. Citera
Niklas cmc358 May 9, 2004 Author Report May 9, 2004 Ytterligare en funderingOm man skall byta till siliconvätska måste man då byta alla packningarna i bromssystemet eller räcker det med att byta alla vätska. Citera
fast66 May 9, 2004 Report May 9, 2004 Jag bytte vara vätskan, och det fungkade bra. Det gäller att tömma den gamla vätskan på ett bra sätt, samt att lufta huvudcylindern så att man inte får luft att stanna inne i den. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 9, 2004 Report May 9, 2004 Ytterligare en funderingOm man skall byta till siliconvätska måste man då byta alla packningarna i bromssystemet eller räcker det med att byta alla vätska.Hej.Det bästa och enklaste är att sätta på slang på allahjuls luftnipplar, spolarslang genomskinlig plast. Ställ ut en glasflaska på varje hjul stoppa ner slangarnaöppna nipplar ett halft varv och trampa lätt påbromspedalen. Bromsystemet tömmer sig självt efter som huvudcylinder sitter som högsta punkt. Efter fyll i med silicon bromsvättska under hela tiden ihuvudcylindern, håll ögonen på flaskor och slangar. När den nya bromsvätskan kommer i slangarna såstänger du luftningsventilen på respektive hjulcylinder. Enligt tillverkaren av siliconbromsvätska så går detatt hälla i denna i systemet utan att tömma frångamla bromsvätskan. Dessa två vätskor går inte att blanda, gör som jagbeskrivit ovan. Lufta en extra gång när du fått siliconvätska i allaslangar. :wink: Citera
Niklas cmc358 May 9, 2004 Author Report May 9, 2004 Tack för att ni har rätat ut mina frågetecken. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.