Jump to content

Bromsvätska Silicon eller ej


Recommended Posts

Är det någon som kan förklara detta med bromsvätska för mig :?:

En del man pratar med avråder från att använda siliconvätska i bromssystemet om man har för avsikt att lackera om bilen. Billlackerare är tydligen allergiska mot silicon :x , lacken bli som ett apelsinskal om det finns något med silicon i närheten när dom lackar. Vidare binder inte siliconvätskan vatten vart tar då vattnet i systemet vägen (eller bildas det inget vatten i systemet). Normal vätska binder vatten och det är därför man skall byta varannat år.

Andra påstår att silicon vätska är det bästa man kan ha och att den inte behövs bytas :o

Finns det någon som kan räta ut dessa frågetecken :?

Link to comment
Share on other sites

Silicon vätskan togs fram för att fungera i tävlingsbilar där man behövde en vätska med högre kokpunkt. I vanliga bilar är det väl en smaksak - alla är saliga på sin tro ;-)

Att den skulle påverka lacken är bara "nys", den är ju inne i ett helkapslat system. Den silicon som påverkar lack är den som tillförs av bilägaren i form av diverse vaxer och polermedel. Det gör att bilen får s.k. "fiskögon" vid omlack. Silicon är otroligt svårt att få bort och gnids ofta in i underliggande lackskikt vid slipningen.

Siliconbromsvätska påverkar inte lack som den vanliga vätskan, dvs lacken sitter kvar om du får siliconbromsvätska på den.

Själv ahar jag haft siliconvätska i bromssystemet sedan 1989. Hade problem med luft i systemet en tid och bubblorna i vätskan var s.a.s finare än de brukar vara i normal vätska. Efter luftning på vanligt sätt blev allt oK igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte vara vätskan, och det fungkade bra. Det gäller att tömma den gamla vätskan på ett bra sätt, samt att lufta huvudcylindern så att man inte får luft att stanna inne i den.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en fundering

Om man skall byta till siliconvätska måste man då byta alla packningarna i bromssystemet eller räcker det med att byta alla vätska.

Hej.

Det bästa och enklaste är att sätta på slang på alla

hjuls luftnipplar, spolarslang genomskinlig plast. :)

Ställ ut en glasflaska på varje hjul stoppa ner slangarna

öppna nipplar ett halft varv och trampa lätt på

bromspedalen. 8)

Bromsystemet tömmer sig självt efter som huvudcylinder

sitter som högsta punkt. :?

Efter fyll i med silicon bromsvättska under hela tiden i

huvudcylindern, håll ögonen på flaskor och slangar. :roll:

När den nya bromsvätskan kommer i slangarna så

stänger du luftningsventilen på respektive hjulcylinder. :)

Enligt tillverkaren av siliconbromsvätska så går det

att hälla i denna i systemet utan att tömma från

gamla bromsvätskan. :shock:

Dessa två vätskor går inte att blanda, gör som jag

beskrivit ovan. :)

Lufta en extra gång när du fått siliconvätska i alla

slangar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...