Jump to content

Skrot motror !


Bengan J

Recommended Posts

Nu är sommaren helt förbi för mig. Köpte mig en 65a i höstas som verkade bra men så lurad man kan bli.

För varje skruv jag lossat så har det kommit ännu ett nytt problem, när sen allt var klart (trodde jag) och på första testrundan så höll inte oljetrycket. Ner med sumpen kollade lagerna helt slut av med motorn dela på allt helt slut.

Motorn är orenoverad alltså std ram o vev lager kolvar mm. så den är renoveringsbar men blocket är svetsat i bakkanten kylkanalerna vid 4ans och 8ans cylinder ca 4x4 cm.

Kan det vara frostsprängning som är anledningen? Verkar inte vara så rostig, ganska rent innanför frostpluggarna.

Det ser inte ut att ha läckt något och man kan provtrycka det i varmt vatten för att se om det är tätt men är det lönt att bygga på?

Att köpa ett annat gammalt block, kostar det med och man vet inte vad man får.

Så vad ska man göra? chansa o renovera blocket? köpa en beg motor, lurad igen.

Eller en renoverad motor, kanske lurad igen.

Är det någon som vet eller har något liggande i garaget.

Tacksam för all hjälp sommaren är kort som Ledin sa Pedaler kanske?

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengan!

Om du inte är på jakt efter ett gammalt block som är tidsenligt så har jag ett par 5.0 block på lager. Båda är nyborrade 4.030" och honade till normalspel. Sluthoningen är gjord med stressplatta för max rakhet i loppen samt toppdeckade. Blocken är badade i StrippAll (syra/lut) så helt rena från rost och annat gägg. Vevaxlarna är kanonfina och klarar sig med en lätt polering, vevstakar finns också. Det är alltså standard 5.0 90-tals grejer rakt igenom (roller block om man vill).

Komplettera med ett "rebuild kit" med kolvar, lager, ringar och lite sånt så är du snart på banan igen.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...