Jump to content

Rullvippor 351C


Lemmy

Recommended Posts

Hej.

Äntligen börjar min motor bli klar, jag har dock ett litet problem, rullvippornas geometri. Jag har skaffat studs som verkar rätt längd och har kapat en stötstång.

Kan någon vänlig kunnig själ kolla på dessa bilder och kommentera? (Första gången jag jobbar med rullvippor)

Kamaxel är rullkam och vipporna klarar kammens lyfthöjd, det vet jag.

Mvh Lemmy

post-4809-144839157406_thumb.jpg

post-4809-144839157417_thumb.jpg

post-4809-144839157429_thumb.jpg

post-4809-144839157435_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag är lat av naturen :P så jag brukar dra ett streck med tuschpenna på ventilskaftänden i linje med vippan. Monterar och drar ner till nollspel eller nästan i botten på en hydraulyftare, förutsatt att den är tom på olja. Därefter drar jag runt motorn några varv eller kammen om jag har möjlighet att driva den utan kamkedja.

Här kan det vara lämpligt att sätta i en klenare fjäder än de du tänkt köra med senare, går lite lättare att vrida runt och mer kontroll. I det här läget om nu vevaxeln är kopplad med kammen så är det också ganska lätt att kolla/mäta frigången mellan kolvtopp och ventil om det känns nära efter val av kamaxel.

När du sen tar väck vippan ska du se hur rullen gått på skaftet, är slitspåret i tuschen på mitten av skaftet så är du rätt i läget. Sen är det bara justera stötstången tills du hamnar rätt.

Mvh,

post-463-144839157444_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En förutsättning för att det ska bli bra,är att du verkligen har vippor avsedda för just Ford 351c.

Många säljer cbb 1,73 vippor och påstår att de ska passa.Lögn.

Då lär du aldrig få rätt "träffbild"på ventilskaftet.

Link to comment
Share on other sites

Hej o tack 1096

Tuschpenne strecket på ventilskaftänden, var en bra idé. Bilderna nedan är med lyftare tomma på olja.

Jag satte groggen i halsen då jag drog runt utan kamkjedja, då insugventilen slog i kolven, men gick bättre med kamkedja på :)

Vad är bästa utgångs läget med stängd ventil... rak linje vippa - ventilfjäder (horisontiellt) ?

Rullen går bra på skaftet tycker jag.

Hur menar du, bara justera stötstången ?

post-4809-144839157451_thumb.jpg

post-4809-144839157467_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack John

Jag noterade den infon förut, märkligt att många levereantörer har cbb & cleveland som samma.

Har själv köpt Crane Cams 1.7 13744-16, fullroller och hoppas såklart att det blir rätt :)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar med att justera stötstången.... Jo jag kanske var lite för förutséende här, jag använder alltid en ställbar stång. Denna kan du göra själv av en gammal begagnad som du kapar i ena änden en bit in, gängar med lämplig gängtapp i ändarna där du kapade och i med en bit gängstång. På småblock funkar M6 gänga fint. Eller köper man en färdig ställbar.

Det var så jag menade med att justera stötstången.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar med att justera stötstången.... Jo jag kanske var lite för förutséende här, jag använder alltid en ställbar stång. Denna kan du göra själv av en gammal begagnad som du kapar i ena änden en bit in, gängar med lämplig gängtapp i ändarna där du kapade och i med en bit gängstång. På småblock funkar M6 gänga fint. Eller köper man en färdig ställbar.

Det var så jag menade med att justera stötstången.

Aha, jag gjorde typ så. Kapade en stötstång på mitten. Jag kom fram till en viss längd.

Rättar mig själv (föregående bilder), för jag antar att rullvippans två lägen skall styras av rullens läge på ventilskaftet.

Link to comment
Share on other sites

om man köper rullvippor med rätt geometri och kör med vanlig kam/hydraullyftare kan man köra med standard längd på stötstängerna då? Har inga erfarenheter av rullvippor själv...

Undrar oxå om man måste ha speciella ventilkåpor eller går det bra med standard ford racing alukåpor? Är lite sugen på att köpa en uppsättning om det finns "bolt in" alternativ.

mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Går absolut inte att kolla geometrin med hydraullyftare i. Skaffa en mekanisk eller bygg om en gammal hydraullyftare!

När kammen är på halvt lyft ska vipparmen vara horisontellt mot ventilskaftet. 90 grader. (Grov koll)

Sen är det bara att testa olika stötstångslängder så man får en sån liten som möjlig väg som rullen rullar över ventilskaftet.

Som det ser ut nu på bilderna är stötstängerna för korta och rullen rullar över hela skaftet (förklaring hydraul lyftare bottnad)

Gör det här riktigt noga!! Grejerna håller bättre och det ger mer effekt om allt är rätt!

André

Link to comment
Share on other sites

Det där svaret verkar ju ganska korrekt då man tänker efter.

Men bild som visar "stängd ventil" då är ju lyftaren ej bottnad, hur kan då stötstången vara för kort?

Jag har inte startat motorn ännu, men allt är ihopsatt och motorn är isatt.

Kanske borde man lätta på insuget igen och göra om... hmm!

Fast då behöver jag en mekanisk lyftare som är exakt lika mina nyinköpta hydraliska, alt. köpa en ny hyralisk o bygga om. Shit oxå.

Tack för bra svar.

Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Stötstångslängd måste alltid kollas om man byter toppar eller ventiler!

Topparnas utformning och ventilskaftens längd kan skilja enormt!

Köpte alu toppar själv för ett tag sen och planade dom rejält, fick iallafall montera mycke längre stötstänger!!

André

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja jag fick sätta i längre stötstänger. Jag har alu toppar från ProComp.

Men det jag funderade över är om jag gjort helt fel då jag mätte dom, enligt det du skrev om lyftarna.

Bilden jag visar med stängd ventil så är lyftaren ej bottnad, därav blir jag osäker då du skriver "för korta stötstänger"

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Kolla vid halvt lyft då ska vipparmens centrum och rollertip ligga 90 mot ventilskaftet. Grovt. Märk ventilskaftet med tusch och dra runt ett par varv.

Försök att få ett så smalt märke som möjligt ca 1-1,5mm. Det är inte hela världen om märket inte är helt centrerat på ventilskaftet, viktigare att vipparmen rullar så kort väg som möjligt på ventilskaftet!

André

Link to comment
Share on other sites

Det är typ så jag gått tillväga för att komma fram till längden på stötstång. Beställde sedan stötstänger i den längd jag kom fram till.

Det jag däremot inte gjorde och inte tänkte på, är att jag annvände dom hydraliska lyftare jag beställde ihop med rollercamen.

Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...