Jump to content

Featured Replies

comment_105171

För att hamna i rätt härad brukar jag göra så här:

Kolven på ettans cylinder ( passagerarsidan längst fram mot fronten ) ska vara i topp och bägge ventilerna stängda ( plocka av ventilkåpan och kolla. )

Då ska rotorn i fördelaren peka på tändkabeln som går till ettans tändstift.

Har man fått till det så brukar motorn starta och man kan finjustera med tändinställningslampan.

comment_105181

Kamaxel och fördelare går med ½ vevaxelvarvtalet.

Varje cylinder tänder vartannat varv, vi har ju fyra takter som ska klaras av.

Första varvet:

insug öppen - kolven ner, insugsfas

insug stänger- kolven upp, kompressionsfas ( där kommer gnistan till tändstiftet- pang! )

Andra varvet:

arbetstakt - kolven ner

utblås öppnar- kolven upp, ut med avgaserna

  • Author
comment_105186

Ok ska hämta mer soppa imorgon så att jag vet att där finns gott om soppa i bilen ... För jag har bytt pumpen på den samt allt i tändningsväg samt fördelare börjar fått lite spel på bilen snart ... Glömde att skriva att vi har ställt ventilerna också

Nicke

comment_105187

Hej!

Jag bytte tändkablar förra vintern. Slet bara ut dom gamla och satte i nya enligt den

ordning som anges i manualen. Motorn vägrade starta. Upptäckte efter många försök,

fan, motorn sköt sönder mina avgasutsugsslangar, att fördelarn var vänt ett halvt varv

fel. Har inte tordas fixa det än, men det får väl bli i vinter.

Mvh.

P--O

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...