Jump to content

Svensk-Norsk.


ThomasFB

Recommended Posts

Jag fick 14 av 16. Fel på de två första. Sexa=kvällsmåltid? för mig är det en snaps.

Bosse CMC 342

Vadå....En Norrbagge bettre en en Svensk. Vart er Sverige på veg nu då ;-))))))))))))))))

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Hörde rykten på byn att det är obligatorisk dopingtest på vinnaren....;)

Har toppat formen med plasmaexpandern 'Hemohes', så testa ni bara...

Liksom Bosse, missade jag "sexa". Trodde också det var en nubbe, kryssade fel alternativ här. Kanske norrmännen är ute på hal is med sina quiz?

Link to comment
Share on other sites

///////////Du fikk 15 rette av 15 mulige. Du hører med til de viderekomne. Gratulerer!//////////

Hmm, börjar fundera om jag är "Krypto-norsk"...

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att ha vida vyer, och insikt i "lite av varje", så vi tar nästa!

P.g.a omständigheter och en viss erfarenhet av märket/modellen, jävar jag mej dock från denna quiz.

Viel Spaß dabei!

http://sharknose.de/quiz_start.htm

Gratulation, du hast es geschafft!

Ich bin eniner BMW quiz meister;)

Viele fragen sind doch ganz schwer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mera trivia:

Första visningen av Ford Mustang för allmänheten gick av stapeln (enligt många källor) den 13 april 1964 vid New York World's Fair.

När och var premiärvisades då Ford Mustang för allmänheten i Norden?

Link to comment
Share on other sites

Vet ej når førsta visningen var, men førsta Mussen i Sverige kom FØRE 17 april 64 ;-)

Første Mussen i UK kom tidig i Mars. Det var en av førserie bilarna!!!!!!!!!!!!!

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet (har letat en hel del), skulle första visningen för allmänheten ha ägt rum på torget i Jyväskylä, Finland, den 12 (tolfte) april 1964. En dag innan man visade bilen på New York Auto Show.

Ca 17 000 pers. såg bilen under visningen. Arrangör var aktiebolaget ARE OY.

Innan det hade bilen givetvis förevisats/testats av pressen. Visning för allmänheten således tidigare i Norden än i USA.

Som alltid då det gäller Mustang, kan man anta att det dyker upp detaljer som kullkastar 12/4-1964, - om nån hittar uppgifter om tidigare datum, så korrigera gärna.

Link to comment
Share on other sites

John!

Har inte lyckats hitta bilder på webben, men:

Visningen gick av stapeln den 12/4 '64 kl. 12.00. Utställningen var av "allround"- karaktär, i huvudrollen var traktorer, maskiner och andra nyttoföremål. Mustangen hade ingen framstående plats, utan den var "en i mängden", och väckte måttligt intresse, dock ingen sensation...

Denna händelse fanns dokumenterad i tidningen 'Keskisuomalainen' (est. 1871 i Jyväskylä), en dagstidning för regionen "mellan-Finland".

Web: http://www.ksml.fi/ och http://www.jyvaskyla.fi/lang/svenska

Tidningens artikelarkiv finns tillgängligt på webben, men bara från 1996 och framåt.

Den verklige tvivlaren kontaktar givetvis tidningen och begär ett utdrag ur deras arkiv ;)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...