Jump to content

302 med dåligt gassvar


66musse

Recommended Posts

Hej!!

:wave:

Jag har en Musse 66 Ht med edelbrock performer plus kam, 302 wieand stelth insug och edelbrock 600 som inte vill ha gas.

den svarar bra när den är kall men när den blivit varm så "bluddrar" den vid gaspådrag från tomgång, tar jag upp den i varv till ca 13- 1400 så är det inga bekymmer.

lika om jag åker och släpper gasen i ett kors t.ex. ger på gas igen då "bluddrar" den

Några tips??

Har testat att bestycka ner den 4% enligt edelbrocks tabell

Har även ändrat på accpumpen men inget har gett resultat

sen har jag bytt fjädrarna till mjukare vid nålarna, (gjorde heller ingen skillnad)

Nån som vet vad det är bra för med hårdare eller mjukare fjädrar till nålarna??

Tacksam för svar.. semestern är ju snart här och det är ju ledsamt att åka så här:(:(

Link to comment
Share on other sites

Nålarna dras ner emot munstycket med hjälp av vacum och fjädrarna trycker upp nålarna.

När du inte ger gas så byggs det upp ett högt vacum och nålen sugs då ner emot munstycket och stänger det.

Ger du full gas så försvinner vacumet och fjädern trycker då upp nålen i topp och bensinen får fritt fall.

Har du för hård fjäder så dras inte nålen ner ordentligt vid tomgång och för mycket bensin flödar ner i munstycket.

Ju mer man trimmar desto lösare fjäder ska man sätta in.

Till problemet så tror jag inte fjädern är boven med den nivå på trim du har....Bör funka med original fjäder=orange

Tror du antingen har för låg tändning i kombination med att du skruvat upp tomgångsskruven för mycket

Öka tändningen till sisådär 13-15 grader.

Då åker automatiskt tomgången upp och den sänker du då till det varv som motorn verkar trivas med hjälp av tomgångsskruven på gasreglaget.

Samtidigt ställ in bränsle/luft blandskruvarna... Se här om du aldrig gjort det... Spola fram till ca 2,10min

Kan ju vara andra problem också som exempelvis för mycket värme.

Det kan ju behövas sättas in en spacer i plast mellan förgasare/insug för att skydda den för värme som gärna får bensinen att förånga sig

Men gör bara en justering i taget så du vet vad som händer! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för tipsen!!!:D

Jag har fått betydligt bättre gassvar nu men inte helt hundra, det jag gjort är: justerat blandskruvar, justerat flottörerna (Får det va så mycke fel från fabrik kan man undra??) sen bytt tillbaks till orange fjäder till nålen, och tillverkat en spacer i plywood mellan insug å förgasare, å med hjälp av spacern så försvann alla problem med ånglås:cool: nu kan jag ju parkera utanför glasskiosken utan att riskera att lägga igen med svartrök när jag startar.

tändningen står på ca 13 grader nu, ska jag öka lite till för att få till det där perfekta gassvaret??

/Matte

Link to comment
Share on other sites

Flottörerna ska ju vara rätt men det räcker ju med att någon tappat kartongen under transport så ändrar de sig.

Sen kan man ju ha fördommar om amerikansk nogrannhet! :)

Plywood under förgasaren ska du vara lite försiktig med.

Den suger åt sig bensinen och sväller snabbt. Hört talas om förgasarfötter som knäckts.

Link to comment
Share on other sites

Jo det funkar. Har själv testat med egentillverkad. Efter 1 sesong när jag plockade bort den så hade den svällt rejält.

Den Hansen Racing säljer hoppas jag är tätad och behandlad. Om det är den du köpt?

Link to comment
Share on other sites

Nej inte köpt den, skulle det men det var slut i lager.. jag frågade om material och dom sa att det var samma som släpkärrsbotten och att jag kunde göra en egen.

Tips om annat material??

/Matte

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu är det dubbelkollat!!!!!

Tog en restbit från spacern och la i en balja bensin över helgen och efter 3 dar var den fortfarande 12,5 mm:)

å om den inte har svällt när den var indränkt i soppa så går det nog bra sen med:):)

/matte

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...