xstang June 27, 2011 Report June 27, 2011 Håller på med att tillverka och installera subframe connectors under min 68a.På vänster sida (=förarsidan) korsar bränsleledningen över bakre ramfästet. Hur har ni som monterat subframes gjort med bränsleledningen?Att dra om hela röret kräver en hel del eftersom den är i en del ända från tanken. Tips mottages med tacksamhet. Citera
mikeo cmc 748 June 27, 2011 Report June 27, 2011 Vet inte riktigt hur det ser ut orginal med bränsleledningen, kanske inte den bästa bilden men såhär ser min ut där bakJag har dragit om bränsleledningen så jag har den i kardantunneln på höger sida. Du hittar kanske någon annan bild som är till hjälp i mitt album på photobucket.http://s202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/#!cpZZ15QQtppZZ24 Citera
xstang June 28, 2011 Author Report June 28, 2011 Åtminstone verkar du ha bromsrören i kardantunneln vad jag nu såg från bilderna.Vad har du använt för typ av rör? 10mm hydraulikrör vore det mest lämpligt eller? Citera
ThomasFB July 3, 2011 Report July 3, 2011 Håller på med att tillverka och installera subframe connectors under min 68a.På vänster sida (=förarsidan) korsar bränsleledningen över bakre ramfästet. Hur har ni som monterat subframes gjort med bränsleledningen?Att dra om hela röret kräver en hel del eftersom den är i en del ända från tanken. Tips mottages med tacksamhet.Bygg en "tunnel" för röret genom connector/hjälpram, du får annars problem vid en tech/safety inspection om du vill dra en repa eller köra bana...om du råkar på en tech som kan sin sak, finns det ingen återvändo.Bromsröret kan inte dras i kardantunnel, om det blir kardanhaveri, slås röret av, och du blir utan bromsar. Jag har en viss erfarenhet av att besikta racebilar, och godkänner inte fordon med broms-/bränslerör oskyddat i kardantunnel. Citera
xstang July 3, 2011 Author Report July 3, 2011 Bygg en "tunnel" för röret genom connector/hjälpram, du får annars problem vid en tech/safety inspection om du vill dra en repa eller köra bana...Bra ide!! Bränsleröret skyddas ju av en "fästskena" som går över bakre ramfästet. Den går eventuellt på nåt sätt att integrera i subframen genom att skära ur en fåra och svetsa fast den. Det kommer inte att nämnvärt minska hållfastheten. Enda nackdelen kan bli när bränsleledningen skall bort.Tusen tack! Citera
xstang June 25, 2012 Author Report June 25, 2012 Såhär blev det nu då till sist. Balkarna som jag tillverkade för en (rätt lång) tid sen så har nu äntligen kommit på plats.Konstaterade att det är inte så bra ide att bygga in bränsleledningen ifall man behöver få bort den nån gång. Jag kapade av den och använde bränsleslang som jag fäste på insidan av rambalken. Har inte hunnit provköra än men jag skall och besiktiga den idag så får se då vilken skillnad detär i köregenskap. Citera
xstang June 30, 2012 Author Report June 30, 2012 Hur gick det. ?Hur var köregenskaperna ?Det blev väldigt stor skillnad i styvhet. Bilen känns mycket bättre att köra, inte alls lika "slapp" i karossen. Jag kan verkligen rekommendera subframes.Det är dock värt att notera att jag även har sänkt övre bärarmen, bytt krängningshämmare, satt styvare framfjädror, och bytt till kuggstångsstyrning. Alla bussningar fram och bak är också nya.Ifall någon är intresserad så tog jag modell av Tinman. Väldigt enkla att tillverka. Observera att bilen bör stå i våg då man svetsar fast dom. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.