Jump to content

Recommended Posts

Upptäckte ett konstigt problem idag på min 70:a cab med en 302 2v V8 automat. Var ute hos en kompis och vred av tändningen, men motorn fortsatte att gå. Ryckte lite i växelväljaren utan resultat. Om jag vred nyckeln till startläget, så att startmotorn aktiverades för en bråkdel av en sekund, kunde jag sedan stänga av motorn. Samma procedur fick upprepas när jag parkerat i garaget hemma.

Vad kan ha hänt?

Bosse

Upptäckte ett konstigt problem idag på min 70:a cab med en 302 2v V8 automat. Var ute hos en kompis och vred av tändningen, men motorn fortsatte att gå. Ryckte lite i växelväljaren utan resultat. Om jag vred nyckeln till startläget, så att startmotorn aktiverades för en bråkdel av en sekund, kunde jag sedan stänga av motorn. Samma procedur fick upprepas när jag parkerat i garaget hemma.

Vad kan ha hänt?

Bosse

Jag hade samma problem som du på min fd 67:a och det var startreläet. Kolla om orsaken är där. Den är inte dyr att köpa ny i så fall.

Aha!

Har justförbi-kopplat strömmatningen till AC:n och lagt den direkt på startreläet. (Fick inte ström genom värmepaketets reglage). Kan det vara problemet?

Gärna det Lennart.

De sista två dagarna har det däremot funkat utan problem.

Det är ju alltid svårt att lokalisera fel, som bara uppträder ibland.

Men, visst kan jag titta förbi.

Jag är "friherre" så det går när som helst.

Slå mig en signal på 070-722 24 78

  • 1 year later...

Tar upp denna tråd igen då det hänt igen. För ett år sedan när jag hade detta problem bytte jag startreläet, och problemet var ur världen. På en tur idag upptäckte jag att varvräknaren inte gjorde minsta utslag, den stod i bottenläge. Tänkte att kanske någon kabel lossnat. Framme vid målet gick motorn inte att stänga av. Mindes mitt problem förra gången och aktiverade startmotorn under bråkdelen av en sekund, varvid motorn snällt stannade då jag vred av nyckeln.

Vid återstart vid hemfärd funkade varvräknaren igen, utan åtgärd, och motorn gick att slå av på vanligt sätt vid hemkomsten.

Nu måste det väl ändå vara tändningslåset, men vilket konstigt samband med varvräknaren?

Hej Bosse!

Märkliga samband kommer och går.:confused: Dom startreläer som finns att köpa nya är inte

bättre än dom satt original på bilen. Snarare tvärt om. Jag vet, jag har bytt tre st.:mad:

Man måste reparera dom själv. Vår eminente kunskapskälla Lars Oscarsson skrev en

artikel om detta för en massa år sen, som publicerades i Mustang Forum. Hoppas han

läser detta, då får du svar.

Nu säger jag ju inte att felet ligger i startreläet, det kan vara tändningslåset också.

Mvh.

P-O

Tack P.O.!

Kommer att läsas med intresse och sparas om behov uppstår.

Förresten, kom att tänka på att jag faktiskt bytt relä och har sparat det gamla.

Kommer att renovera det enligt instruktionen och ha som reserv.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...