NackaBosse June 28, 2011 Report June 28, 2011 Upptäckte ett konstigt problem idag på min 70:a cab med en 302 2v V8 automat. Var ute hos en kompis och vred av tändningen, men motorn fortsatte att gå. Ryckte lite i växelväljaren utan resultat. Om jag vred nyckeln till startläget, så att startmotorn aktiverades för en bråkdel av en sekund, kunde jag sedan stänga av motorn. Samma procedur fick upprepas när jag parkerat i garaget hemma.Vad kan ha hänt?Bosse Citera
pools June 28, 2011 Report June 28, 2011 Kan vara tändningslåset. Utslitet, kontakterna ligger fortfarande ihop när du vrider av.Mvh.P-O Citera
Gtttggg June 30, 2011 Report June 30, 2011 Upptäckte ett konstigt problem idag på min 70:a cab med en 302 2v V8 automat. Var ute hos en kompis och vred av tändningen, men motorn fortsatte att gå. Ryckte lite i växelväljaren utan resultat. Om jag vred nyckeln till startläget, så att startmotorn aktiverades för en bråkdel av en sekund, kunde jag sedan stänga av motorn. Samma procedur fick upprepas när jag parkerat i garaget hemma.Vad kan ha hänt?BosseJag hade samma problem som du på min fd 67:a och det var startreläet. Kolla om orsaken är där. Den är inte dyr att köpa ny i så fall. Citera
NackaBosse June 30, 2011 Author Report June 30, 2011 Aha!Har justförbi-kopplat strömmatningen till AC:n och lagt den direkt på startreläet. (Fick inte ström genom värmepaketets reglage). Kan det vara problemet? Citera
lennart lundberg June 30, 2011 Report June 30, 2011 Hej Bosse!Du får titta förbi en dag när det passar dig.Kanske vi kan lösa problemet.Lennart CMC 1507 Citera
NackaBosse June 30, 2011 Author Report June 30, 2011 Gärna det Lennart.De sista två dagarna har det däremot funkat utan problem.Det är ju alltid svårt att lokalisera fel, som bara uppträder ibland.Men, visst kan jag titta förbi.Jag är "friherre" så det går när som helst.Slå mig en signal på 070-722 24 78 Citera
NackaBosse August 15, 2012 Author Report August 15, 2012 Tar upp denna tråd igen då det hänt igen. För ett år sedan när jag hade detta problem bytte jag startreläet, och problemet var ur världen. På en tur idag upptäckte jag att varvräknaren inte gjorde minsta utslag, den stod i bottenläge. Tänkte att kanske någon kabel lossnat. Framme vid målet gick motorn inte att stänga av. Mindes mitt problem förra gången och aktiverade startmotorn under bråkdelen av en sekund, varvid motorn snällt stannade då jag vred av nyckeln.Vid återstart vid hemfärd funkade varvräknaren igen, utan åtgärd, och motorn gick att slå av på vanligt sätt vid hemkomsten.Nu måste det väl ändå vara tändningslåset, men vilket konstigt samband med varvräknaren? Citera
pools August 19, 2012 Report August 19, 2012 Hej Bosse!Märkliga samband kommer och går. Dom startreläer som finns att köpa nya är intebättre än dom satt original på bilen. Snarare tvärt om. Jag vet, jag har bytt tre st.Man måste reparera dom själv. Vår eminente kunskapskälla Lars Oscarsson skrev enartikel om detta för en massa år sen, som publicerades i Mustang Forum. Hoppas hanläser detta, då får du svar.Nu säger jag ju inte att felet ligger i startreläet, det kan vara tändningslåset också.Mvh.P-O Citera
NackaBosse August 22, 2012 Author Report August 22, 2012 Hej P-O.Nu har jag inte varit med så länge så jag har Lasses artikel om reparation av startreläet.Tacksam om jag kunde få det. Går det att ordna? Citera
pools August 28, 2012 Report August 28, 2012 Lasse svarar inte, så jag lägger ut hans artikel. Hoppas bara att han inte tar illa upp.Mvh.P-O Citera
NackaBosse August 29, 2012 Author Report August 29, 2012 Tack P.O.!Kommer att läsas med intresse och sparas om behov uppstår.Förresten, kom att tänka på att jag faktiskt bytt relä och har sparat det gamla.Kommer att renovera det enligt instruktionen och ha som reserv. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.