Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Fel 1:

Jag har ett mystiskt fel på tempmätaren på min musse. Ibland sticker den iväg upp på maxutslag för att stanna där ett tag och sedan går den ner tillbaka dit tempen egentligen ligger. Jag har provat att byta givare men det hjälpte inte.

Fel2:

När jag slår på vindrutetorkarna rör de sig väldigt trött fram och tillbaka och går så ett tag och stannar sedan. Efter en stund börjar de gå igen, oftast har jag i för sig då stängt av när de stannade och sedan slagit på efter en stund igen.

Är det någon som vet vad dessa fel kan bero på och i vilken ände jag ska börja?

Mvh

Magnus

Hej.

Att tempen går upp och sedan faller beror oftast på termostaten, kall

motor som uppvärms, under uppvärmning så stiger tempen för att

sedan falla ner när kylavattnet börjar rotera.

Alltså det kan vara termostat som gör att tempen går upp och ner.

Torkarproblemet är troligen torkarmotorn som spökar, eller att du har

dåligt smorda leder och utgående axlar till torkararmarna.

Prova först att smörja, olja leder, kör torkarmotorn men håll fingrar

borta när du kör torkarmotor.

Om det är torkarmotor så tror jag att jag har en liggande.;)

Hej,

Torkarmotorn kan vara intressant om du har en. Min har ju två farter eftersom den är svensksåld, för visst har de andra bara en fart på torkarna?

Ang. termostaten så är det inte den. Detta händer bara när motorn är varm och man redan kört länge, och termostat och kylare är helt nya och jag har inga kylproblem, det är bara mätaren som sticker iväg. Det är precis som om man kortslöt mätaren så den slår ut fullt.

Det kan vara 5-voltsregulatorn som spökar (då borde du iofs se nåt liknande på de andra instrumenten). Instrumenten i sig själva är inga raketkonstruktioner, speciellt om de är över 40 år gamla. Öppna ett och titta så får du se...

//Mats