pools July 8, 2011 Report July 8, 2011 (redigerad) Hej!Min motor går inte bra. Det har börjat nu i sommar, skakar nåt fruktansvärtpå låga varv. Det verkar finnas kraft i den, men den funkar inte som den ska.Har testat med ett instrument som en kompis har, där man kan koppla borttändningen cylinder för cylinder. Då visar det sig att cylinder 2,3 och 7 integer nån varvtalsminskning alls. Har bytt alla tändstift på dom cyl. utan resultat.Har även bytt tändkablar. Nästa operation blir att ta ett komp-prov. Men hurska man kunna göra det på en bigblock, där det är så djäkla trångt på vänstersida.Har någon nåt bra tips? Finns det kompprovmätare med böjbar hals? Ellermåste man lyfta upp motorn ur fästena så den kommer lite högre upp?Bara att byta tändstift på cylinder 7 och 8 är ju ett mörker.Mvh.P-O Ändrade %s av %s (%s) Citera
woxxow July 8, 2011 Report July 8, 2011 Det lär finnas mätare med en 'böjlig slang' med gängad nippel att skruva i tändstiftshålet istället för mätare med en stel 'metall-hals' och gummi kona Citera
pools July 9, 2011 Author Report July 9, 2011 (redigerad) Hej igen!Hansen har en kompprovare med böjbar slang (som det ser ut på bilden) för 395:-http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/ProductDetails.aspx?articleNo=PTOW80579&ReturnUrl=/sv-SE/Hansenracing/StartSida.aspx_H_/car/freetext/kompressionNorrlands Custom har en för 206:-http://webshop.norrlandscustom.se/searchShop.aspx?searchWord=kompression&artNo=Är det nån som har testat dom?Jag har fått flera erbjudanden om att låna en, sen jag SMS:ade medlemmarna ivår region. Tack för alla svar där!Men det vore kanske idé att köpa en om dom inte kostar mer än så.Mvh.P-O Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund July 9, 2011 Report July 9, 2011 Har ingen roll. Funkar med enklast möjliga Mekonomen, Biltema typ... Citera
pools July 9, 2011 Author Report July 9, 2011 Bil.. vadå? Bilbuttriks, eller Feltema menar du?Om dom så hade en för 1000:- så skulle jag aldrig köpa den av dom! Sämre kvalitetän den sopfirman finns inte!Mvh.P-O Citera
Per Berglund July 9, 2011 Report July 9, 2011 Visst ja vad dum jag är du har ju fel motorfamilj som måste kollas ofta! Kör man small block så är man sällan parkerad och då behöver verktyget bara fungera 1 gång eller så! Köpte nog en komp provare för 15år sedan på Biltema och använt den 1 gång. Den gjorde sitt jobb då Citera
pools July 9, 2011 Author Report July 9, 2011 , skit på dej själv du!Då lånar jag en. Och det blir gratis!!!Mvh.P-O Citera
PAL July 9, 2011 Report July 9, 2011 Har en alldeles utmärkt Biltema att låna ut. Används ju inte så ofta........Sent from my Desire HD using Tapatalk Citera
pools July 9, 2011 Author Report July 9, 2011 Har en alldeles utmärkt Biltema att låna ut. Används ju inte så ofta........Sent from my Desire HD using TapatalkTack PAL!Verkligen snällt av dej, men jag kan låna en LITE närmare till. Vet dock inte om det är enfrån Bilbuttriks. Måste absolut kolla det!Mvh.P-O Citera
woxxow July 10, 2011 Report July 10, 2011 mmmm.. kolla först Pool, de är lätt att bli förd bakom ljuset, ehhh... Citera
pools July 12, 2011 Author Report July 12, 2011 Jag har fått flera tips via PM. Jag har i kväll tagit komp-prov på alla cylindrar.Mellan 160-180 PSI. 170-180 på dom tre som inte går bra.Har också kollat vakuumslangar och tändstift. Inga fel.Fick tips om att shimsa upp vipparmsbryggorna 1 mm. Finns det shimsbrickoratt köpa?Och vad heter vipparmsbryggorna på engelska? Är det "Valve rocker shaft"?Har kollat vilket moment bultarna som håller den sk dras med. 45-45 Lbs,tydligen.Mvh.P-O Citera
Per Berglund July 12, 2011 Report July 12, 2011 Låter helt orimligt att motorn plötsligt skulle börja skaka av att kompressionen ändras eller vipparmsbryggor.Vipparmskonstruktionen på FE är trots resten av skiten väldigt bra! På engelska heter väll designen "Shaft mounted rocker arm assembly"Tändning känns ändå som problemet...Har du verkligen testat allt där? Kollat så fördelarens förtändning fungerar som den ska? Jorningen av motor? Tändspole?Har du kollat att inte svängningdämparen gett upp?Eller förgasaren? Om den inte ger rätt blandning till ena sidan så kan det ju skaka rejält Citera
pools July 12, 2011 Author Report July 12, 2011 Låter helt orimligt att motorn plötsligt skulle börja skaka av att kompressionen ändras eller vipparmsbryggor.Vipparmskonstruktionen på FE är trots resten av skiten väldigt bra! På engelska heter väll designen "Shaft mounted rocker arm assembly"Tändning känns ändå som problemet...Har du verkligen testat allt där? Kollat så fördelarens förtändning fungerar som den ska? Jorningen av motor? Tändspole?Har kollat tändningen med stroboskoplampa, ser inga problem. Bytt tändstift och kablar.Tändspole ny för tre år sedan.Jordningen får jag kolla. Renoverade fördelaren i fjol.Har du kollat att inte svängningdämparen gett upp?Svängningsdämpare ny för några år sedan.Eller förgasaren? Om den inte ger rätt blandning till ena sidanså kan det ju skaka rejältFörgasare ny för två år sedan.Mvh.P-O Citera
Per Berglund July 12, 2011 Report July 12, 2011 Uhhh jobbigt läge då! Vibbrationer är värsta utmaningen och man kan ju leta sig fördärvad.Säker på att det är motorn som är fel? Du säger i första inlägget att kraft finns. Eller? Citera
pools July 12, 2011 Author Report July 12, 2011 Ja, det verkar så. Jag kan ju få däcken att "slira":angel:Men det är inte vibrationer, det är skakningar. Jag vill inte stå länge på tomgångdärför jag är då rädd att batteriet skakar loss. Motorkuddarna är också bytta förnågra år sedan, och växellådsfästet. Jag ska försöka ta en film på eländet.Fast först tänkte jag shimsa upp vipparmsbryggan. Man vet ju aldrig. Men var fårjag tag i lämpliga shims?Mvh.P-O Citera
JohnRB July 12, 2011 Report July 12, 2011 Ventilfjæder! Skjuter den i førgasaren? Har ni tendfordeler med vacum?JohnB Citera
woxxow July 13, 2011 Report July 13, 2011 Dehär börjar bli skumt..och skakningarna är lika stora när du startar upp motorn när den är kall, eller ökar 'skakningarna' i takt med att motorn blir varm??Har du någon strömfördelare att 'switcha' med? kanske en gammal hederlig mekanisk liggandes, bara för att snabbt säkerställaatt du inte har några problem med den som sitter i..Jag hade ju misstankar om att stötstängerna eventuell kunde vara knäckta på de cylindrarna som du tidigare mätt upp som 'overksamma' men du säger att de var raka..Dehär med att shimsa vipparmsbryggan typ 1mm är jag nog lite tveksam till och om de ska göra nån nytta..om topplocken är planade så mycket som 1mm och det skulle ligga utanför spec's så brukar man ju 'kompensera' det med att lägga dit en lite tjockare topplockspackning (på båda topplocken naturligtvis, för tar man 1mm på ena så måste det andra också planas 1mm).. så gör en bra maskinverkstad.Har du mätt upp att motorn levererar vacum? vet inte vad det är för toleranser på det, men nån annan som vet kanske ?Ok, istället för att felsöka fördelaren som sitter i, har du tillgång till någon annan att switcha med för att se om problemet kvarstår..?Förresten, har du kollat att fjädern/fjädrarna sitter kopplade på vikterna i fördelaren.. ingen som 'ramlat' av så axeln 'rör sig fritt' ? Citera
pools July 13, 2011 Author Report July 13, 2011 Ventilfjæder! Skjuter den i førgasaren? Har ni tendfordeler med vacum?JohnBDen skjuter inte i förgasaren, och det finns vakuum till fördelaren.Dehär börjar bli skumt..och skakningarna är lika stora när du startar upp motorn när den är kall, eller ökar 'skakningarna' i takt med att motorn blir varm?? Ja, skakningarna finns hela tiden.Har du någon strömfördelare att 'switcha' med? kanske en gammal hederlig mekanisk liggandes, bara för att snabbt säkerställaatt du inte har några problem med den som sitter i..Nej det har jag inte. Men jag ska ta och byta min Pertronix tillbaka till bryatreoch se vad det kan göra. Jag har haft en Pertronix tidigare som brann upp.Har du mätt upp att motorn levererar vacum? vet inte vad det är för toleranser på det, men nån annan som vet kanske ?Ja, vakuum finns.Ok, istället för att felsöka fördelaren som sitter i, har du tillgång till någon annan att switcha med för att se om problemet kvarstår..?Förresten, har du kollat att fjädern/fjädrarna sitter kopplade på vikterna i fördelaren.. ingen som 'ramlat' av så axeln 'rör sig fritt' ?Nej, ska kolla det också.Tack för alla svar så länge. Men nu måste detta få vila tills nästa vecka, jag måste bygga på bastun också.Skit bara att Mussen måste stå i det fina vädret.Mvh.P-O Citera
woxxow July 13, 2011 Report July 13, 2011 Tack för alla svar så länge. Men nu måste detta få vila tills nästa vecka, jag måste bygga på bastun också.Skit bara att Mussen måste stå i det fina vädret.Mvh.P-OVisst, absolut..förresten, dina komp.-värden på runt 170-180 psi är ju jämna bra värden.. sådär mellan 12 till 12½ kg/cm2 Citera
pools July 18, 2011 Author Report July 18, 2011 Problemet löst!!Det var tändningsmodulen, Pertronix, som spökade. Bytte tillbaka tillbrytare med kondensator, och motorn startade direkt utan skakningar.Nu ska jag bara justera in brytaravstånd och tändning, så ska den säkertgå bra igen!Tack för alla svar och teorier om vad felet kunde vara!Mvh.P-O Citera
Per Berglund July 19, 2011 Report July 19, 2011 Inte första gången jag hör strul med Pertronix!Härmed lagd till den i min lista på "skitprylar". PerSent from my HTC Vision using Tapatalk Citera
CMC-49 July 19, 2011 Report July 19, 2011 Ja skräp e de ej tillförlitliga som vanliga brytare. ska man ha brytarlöst så är fords egen hur bra som helst men man får en trist box att gömma.HEI fördelarna verkar funka bra också..... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.