Jump to content

Recommended Posts

Var ska shiftningarna ske, vid varvtal där Torque och HP kurvorna möts eller strax efter, HP och Torque kurvan följer ju

varann ganska lika/paralellt efter ha korsats vid sådär 4000 varv.. är det läge att 'gnaga' kvar på toppen av effektkurvan ytterligare

1000 varv ?

Vilka delar i lådan är det som byts ut när en låda preppas/förstärks, enbart lameller-bromsband + detaljer i ventilhus

eller är det också det 'mekaniska' som t.ex drev-planet/solhjul ?

Graden av preppning/förstärkning man gör styrs det av vilket effekt motorn har, vilka är isf de HP intervaller man bygger efter?

Som jag uppfattat det är det är det 2 grader av förstärkning som görs, för Gat-bil och för Strip (bortser från ombyggnadsgraden "daily drivning) Ok, finns säkert någon extrem preppning också men är inte riktigt de jag vill innefatta här

Du kan inte justera modulatorn efter en effektkurva.

Växlingspunkterna styrs av en ventil som sitter på utgående axel (governor) samt kalibrering av ventilhus.

Vill du bestämma punkten så är det enklast att göra det med växelspaken! :)

Det finns inga direkta "grader" av förstärkning utan allt beror på effekten.

Har du 1000hk så är det ganska mycket man byter

Har du 300Hk så byter man inget annat än möjligen shiftkit samt kylare.

Jag har byggt om massor av lådor och en regel som alltid stämmer är att när man tror man gjort tillräckligt så behövs dubbelt så mycket!

Exempelvis så behöver du en turbin som kostar lika mycket som delarna till växellådan.

Turbin är nästan viktigare för att få det där rätta "klippet" i prylarna.

Svagaste länken bestämmer hållbarheten och turbinen är en mycket svag länk.

Jag rekommenderar dig starkt att köpa en färdig sats från Broader Performance som är en av branchens bästa på ford lådor

Tex http://www.broaderperformance.com/en/ford-c4-/28-c4-500-horsepower-rebuild-kit.html

Eller varför inte köpa färdig låda med dagens låga dollarkurs

http://www.broaderperformance.com/en/ford-c4-/15-500-horsepower-street-strip.html

Fan, du är en riktig fena Per :D kunnig på allt.

Ok, trodde att man använde 'färdiga kit' för ombyggnad beroende på vilken motoreffekt och motor man har.

Då är det missvisande att klassa färdigbyggda lådor som för "Gata" eller "Strip".. för Gata / Strip hamnar ju inom spannet 300 upp till 500HP

och kanske mer, jag trodde ju att en låda som byggs för en 500HP motor kräver mer förstärkta och bättre delar än en för en 350-400HP motor,

andra typer av bromsband - lameller och ventiler/fjädrar i ventilhus osv?

Ligger det någon automatic eller något måste att en preppad låda för en motor på 400 HP MÅSTE shifta hårt och snabbt (ju kraftigare motor man har)?

Är det vanligt att man renoverar turbiner, eller kollar efter skador/tvättar ur dom? Blev lite förvånad av att läsa att en rebuilder i USA gjorde cut-out's, kollade, tvättade och sedan svetsade ihop.. ?? tyckte de var konstigt för en ny stall turbin där är ju inte speciellt dyra där.

Jag skulle få en komplett C4 med en 2500 stall turbin Bell housing och tail byggd för gata till 500HP för 1.200 $.. visst det är billigt...

och möjligt att få i bilen som står hos en kille som ska byta nödvändig plåt + bästring och lackad isärtagen i delar

Fan, du är en riktig fena Per :D kunnig på allt.

Ok, trodde att man använde 'färdiga kit' för ombyggnad beroende på vilken motoreffekt och motor man har.

Då är det missvisande att klassa färdigbyggda lådor som för "Gata" eller "Strip".. för Gata / Strip hamnar ju inom spannet 300 upp till 500HP

och kanske mer, jag trodde ju att en låda som byggs för en 500HP motor kräver mer förstärkta och bättre delar än en för en 350-400HP motor,

andra typer av bromsband - lameller och ventiler/fjädrar i ventilhus osv?

Ligger det någon automatic eller något måste att en preppad låda för en motor på 400 HP MÅSTE shifta hårt och snabbt (ju kraftigare motor man har)?

Är det vanligt att man renoverar turbiner, eller kollar efter skador/tvättar ur dom? Blev lite förvånad av att läsa att en rebuilder i USA gjorde cut-out's, kollade, tvättade och sedan svetsade ihop.. ?? tyckte de var konstigt för en ny stall turbin där är ju inte speciellt dyra där.

Jag skulle få en komplett C4 med en 2500 stall turbin Bell housing och tail byggd för gata till 500HP för 1.200 $.. visst det är billigt...

och möjligt att få i bilen som står hos en kille som ska byta nödvändig plåt + bästring och lackad isärtagen i delar

Hehe tack... knappast på allt men väldigt intresserad av vissa saker.

Det viktigaste på C4 är att få in så många lameller som möjligt.

Broader har ju satser så man kan få in 5st i främre trumma (4st original) och 6st i bakre (4st original)

Bromsband är inte så viktigt. Går fint med original men man måste svetsförstärka lite!

Många förordar band i Kevlar som tål mycket värme...Kanon tror många! Men för en gatbil gat det bli problem.

Kevlar har lägre friktion än original och sliter då hårt på trumman.

Automatic ska du absolut behålla! Manuell hantering tröttnar man snabbt på.

Köp inget shift kit utan ett nytt ventilpaket är att föredra för bästa funktion.

Ja det var vanligt att man skar upp turbiner förr.... Nu köper man nytt.

I USA är man skitslarviga på att bygga turbiner.

Ofta använder de original stommar och bygger om dom inuti. Hill Billy renovering som håller ett par 1/4-mile repor

Det ska vara NY stomme med förstärkt bakplatta och invändigt ska turbinerna för rulllagrade...Original är glidlager oftast.

Är det en billig turbin så backa direkt! Det finns inget bra under 5000kr

http://www.broaderperformance.com/en/15-ford-c4-

Så här ser en turbin ut från Broader Performance jag fick förra året

Rejäl stomme!

post-2532-1448391584_thumb.jpg

Så här testar du om den är lagrad

Jag förklarade mig lite dåligt men jag undrade om det är tvunget att en förstärkt/ombyggd låda måste 'nypa hårt'

och snabbt (bromsbanden?) i växlingarna? är det en juster/kallibreringssak?

en orginallåda växlar ju mjukare och lånsamt.

Ja det är mycket viktigt att bandet nyper snabbt och hårt.

Ford lådor lider av en så kallad "flare up" mellan 1-2 vilket betyder för ett kort ögonblick innan 2-ans växel går i så är det inget grepp.

Därför ska man helst köpa ett nytt ventilpaket då de är bäst kalibrerade för detta.

Hårdheten och hur servot ska jobba styrs delvis av ventilpaketet

För att få bandet att nypa snabbt så byter man dessutom ut det servo som "nyper" bandet.

Dels ska servot vara större och dels är "trim servon" utformade att röra sig snabbare = mindre risk för "flare up"

Ford original servon finns i flera utföranden och storleken är beroende på vilken bil lådan ska sitta i.

Storleken benämns med en stor bokstav tex A, B, R, H etc

Fords bästa servo är märkt H och är gott nog för max 400Hk om inte vridet är för högt.

Din låda har säkert en A-servo vilket bara duger för max origianl effekt.

Så här ser det ut.

Ford H till vänster

Till höger ett trimservo från Performance Automatic. Det är aningen större än Ford H men framförallt snabbare

post-2532-144839158407_thumb.jpg

Du Per.. kanske är så att du känner till om ett Bell Housing för en Mustang -67'a med manuell låda och har samma bultmönster som för en

automatlåda eller skiljer det sig där och man måste skaffa ett Bell Housing för automat?

Okay fint.. tack för hjälpen Per, känns bra med den uppdateringen.

Gäller ett 157-kuggs Bellhousing/Blockplatta för 302'an också (som för i mitt fall där jag inte har kvar orginal 289'an i bilen) ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...